Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds een paar weken een nieuw abonnement bij KPN als vervanging van mijn oude KPN-abonnement. Sinds het nieuwe abonnement is ingegaan, valt standaard de mobiele dataverbinding op beide simkaarten weg zodra ik aan het bellen ben met iemand.

Dit is met name irritant als ik in de auto telefoneer met navigatie op Android Auto aan: de navigatie krijgt dan dus geen data meer en kan bv geen nieuwe route berekenen.

Hoe is dit te verhelpen?

Hoi @Achevé , dan lijkt het erop dat “Bellen via 4G” niet (meer) aanstaat.
Dan schakelt het toestel voor bellen terug naar 2G en daardoor valt de mobiele data uit.

Kijk bij Instellingen → Verbindingen → Mobiele netwerken

Staat daar "Bellen via 4G”  aan (schuifje naar rechts) ?


Hallo RBxx, ik heb het gecheckt maar bellen via 4G staat nog gewoon aan, dus dat is het niet.


Hallo RBxx, ik heb het gecheckt maar bellen via 4G staat nog gewoon aan, dus dat is het niet.

Hoi @Achevé 

Wat ook vaak wilt helpen, is om de netwerkinstellingen van je Android smartphone te resetten, hiermee haal je de eventuele fouten in de netwerkinstellingen weg, en komen de juiste instellingen weer goed te staan.

Heb je een Android toestel:

In de meeste gevallen kun je de optie voor het resetten van netwerkinstellingen vinden bij Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten > opties-symbool > Netwerkinstellingen resetten, of bij Instellingen > Mobiele netwerken > Stel gegevens opnieuw in.

Laat even weten of dit wel geholpen heeft.


Welk telefoon heb je? Als je telefoon geen Dual SIM Dual Active (DSDA) heeft, kan de 2de sim-kaart geen verbinding maken tijdens bellen of ontvangen van SMS.

 

https://www.gsma.com/newsroom/wp-content/uploads//TS.37-v4.0.pdf

Operational Mode

• Passive: the device contains two SIMs, but only one can be selected for use at any
given time. Passive Dual SIM devices are effectively a single SIM device; the SIMs
share a single transceiver and only have logical connection to a single network at any
given time.
• Dual SIM Dual Standby (DSDS): both SIMs can be used for idle-mode network
connection, but when a radio connection is active the second connection is disabled.
As in the passive case, the SIMs in a DSDS device share a single transceiver.
Through time multiplexing two radio connections are maintained in idle mode. When
in-call on one network it is no longer possible to maintain radio connection to the
second network, hence that connection is unavailable for the duration of the call.
Registration to the second network is maintained
• Dual SIM Dual Active (DSDA): both SIMs can be used in both idle and connected
modes. Each SIM has a dedicated transceiver, meaning that there are no
interdependencies on idle or connected mode operation at the modem level. Note
that in some DSDA devices the second transceiver may be 2G-only.

By extension, Multi SIM Multi Standby (MSMS) and Multi SIM Multi Active (MSMA) are likely
in the future. However if the number of supported SIMs is greater than two, then hybrid
modes are also possible.


@Michel.uit.Arnhem bedankt, ik ga het proberen.

@TDN het heeft altijd goed gewerkt op mijn S21, pas sinds het nieuwe abonnement valt de data weg tijdens bellen. Het ligt dus niet aan het toestel.


Het lijkt erop dat het resetten van de netwerkinstellingen zoals @Michel.uit.Arnhem suggereerde het probleem heeft opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal!


Het lijkt erop dat het resetten van de netwerkinstellingen zoals @Michel.uit.Arnhem suggereerde het probleem heeft opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal!

 

Hoi @Achevé 

Fijn om te horen, dat mijn advies om de netwerkinstellingen te resetten heeft geholpen.
In 9 van de 10 gevallen, lost dit de meeste (verbindings)problemen op.

Hopelijk blijft het vanaf nu goed werken, zoals je gewend was.

Ik heb je graag mogen helpen!