Skip to main content
Vraag

Moet ik mijn toestelkrediet in 1x afbetalen als ik tussentijds contractvrij opzeg?

• May 12, 2026
  • 12 reacties
  • 65 keer bekeken

Ik kom me ook even hier melden. Zojuist heb ik 2 medewerksters van KPN (in 2 verschillende gesprekken) vol overtuiging horen zeggen dat het toestelkrediet echt in één keer afgelost moet worden, als je abonnement opzegt door de veranderende voorwaarden (“Dat is wat ze ons leren in de training.”)

Daarnaast zei de laatste dame dat het nummer wat ik al jaren heb, ook helemaal wordt ‘gestopt'. Ik kan mijn nummer dan dus helemaal niet meer gebruiken????? Lekkere manier om je klanten in een hoek te drijven 

Bah bah bah……. zo gauw mogelijk weg bij KPN. Helaas zit ik er voor thuis nog wel wat maanden aan vast, zodra ik ook daarmee weg kan, hopsakee wég bij KPN!

Goedemiddag ​@wil51

Goed dat je dit navraagt, ik begrijp je verwarring en lees dat je onjuiste informatie hebt gekregen. Ik leg het graag duidelijk uit 😊

Als je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. We sturen dit per abonnement/nummer. Pas zodra je voor dat specifieke abonnement bericht hebt gekregen, kun je eventueel actie ondernemen.

Wil je overstappen met nummerbehoud?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Let hierbij goed op de keuze die je maakt. Kies altijd voor de optie “Einde contract (standaard)” (of een vergelijkbare optie zoals “Zodra je contract afloopt”).

• Hiermee wordt je nummer kosteloos overgezet op het juiste moment.
  • KPN geeft dan automatisch de juiste datum door waarop je zonder afkoopsom kunt overstappen: ook als je contract formeel nog niet is afgelopen.

Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Goed om te weten: 

• Opzeggen op basis van deze wijziging is zonder afkoopsom.
  • Er wordt dus niet eerst een afkoopsom berekend die later wordt verrekend.

Heb je een toestelkrediet?
Als je opzegt, stopt alleen je abonnement. Het toestelkrediet loopt gewoon door.

Je hebt hierbij twee opties:

• Je blijft het toestel maandelijks afbetalen (dit gaat automatisch door).
  • Of je kiest ervoor om het resterende bedrag in één keer vervroegd af te lossen.

Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.

Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

Uiteraard hopen we dat je klant blijft, maar mocht je toch vertrekken dan is dit hoe het werkt!

Laat gerust weten als iets nog niet helemaal duidelijk is!

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

12 reacties

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Ik kom me ook even hier melden. Zojuist heb ik 2 medewerksters van KPN (in 2 verschillende gesprekken) vol overtuiging horen zeggen dat het toestelkrediet echt in één keer afgelost moet worden, als je abonnement opzegt door de veranderende voorwaarden (“Dat is wat ze ons leren in de training.”)

Daarnaast zei de laatste dame dat het nummer wat ik al jaren heb, ook helemaal wordt ‘gestopt'. Ik kan mijn nummer dan dus helemaal niet meer gebruiken????? Lekkere manier om je klanten in een hoek te drijven 

Bah bah bah……. zo gauw mogelijk weg bij KPN. Helaas zit ik er voor thuis nog wel wat maanden aan vast, zodra ik ook daarmee weg kan, hopsakee wég bij KPN!

Beste ​@annick67_ quote van ​@Shyrin van KPN eerder binnen dit topic over aflossen toestel krediet:

Als je opzegt, stopt alleen je abonnement. Het toestelkrediet loopt gewoon door.

• Of je kiest ervoor om het resterende bedrag in één keer vervroegd af te lossen.

Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.

Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

Toelichting op jouw melding:

Als je niet overstapt naar een andere provioder met nummerbehoud verdwijnt inderdaad jouw telefoonnummer, is ook logisch.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Ik ken die quote (die heb ik zelf ook gepost ;-)), de beide medewerksters van KPN niet, dáár gaat het me om. Ze bleven beiden (onafhankelijk van elkaar) stug volhouden dat een toestelkrediet in één keer afgelost moet worden.

Over mijn nummer: nee dat is niet logisch, je neemt je nummer toch mee naar je nieuwe provider dan? De laatste medewerkster wist, ook weer vol overtuiging, te vertellen dat mijn nummer helemaal niet meer bruikbaar is (dus ook niet meegenomen kan worden).

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Over mijn nummer: nee dat is niet logisch, je neemt je nummer toch mee naar je nieuwe provider dan? De laatste medewerkster wist, ook weer vol overtuiging, te vertellen dat mijn nummer helemaal niet meer bruikbaar is (dus ook niet meegenomen kan worden).

Dat klopt inderdaad ​@annick67_ als jet NIET van de overstapservice met nummerbehoud gebruik maakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Dat klopt inderdaad ​@annick67_ als jet NIET van de overstapservice met nummerbehoud gebruik maakt.

Daar hebben we het niet eens over gehad. De laatste medewerkster (het gaat dus niet om mij, ik snap t wel want heb me ook hier goed ingelezen ;-)) hield ook stug vast aan dat het überhaupt helemaal niet meer bruikbaar is, mijn nummer. 

Wellicht nog/weer een poging om je klanten wél te behouden. Bij mij heeft dit soort halsstarrigheid alleen maar een averechts effect.

JanD
Superuser
  • May 12, 2026

Beste ​@annick67_ wacht eventueel de reactie van een moderator binnen dit topic/forum af.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Beste ​@annick67_ wacht eventueel de reactie van een moderator binnen dit topic/forum af.

Succes.

I know, dank je wel. Vol verwachting klopt mijn hart…… 😉😅

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@annick67_, wat mijn collega schrijft in je quote klopt. Dat mijn telefonische collega's iets anders zeggen is natuurlijk niet de bedoeling. We nemen deze feedback mee!

• Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Hoi ​@annick67_, wat mijn collega schrijft in je quote klopt. Dat mijn telefonische collega's iets anders zeggen is natuurlijk niet de bedoeling. We nemen deze feedback mee!

• Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

Hartstikke mooi, dank je wel. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik a) het abonnement kan opzeggen én b) het toestelkrediet door blijft lopen en niet in één keer moet worden afgelost?

Want daar hielden, nogmaals, beide dames halsstarrig aan vast. Zij wilden van geen wijken weten…….

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik raad je toch aan om opnieuw contact op te nemen, ​@annick67_. Het toestelkrediet is een losstaande overeenkomst, met een apart contract, dat je bij ons hebt. Dus de collega die de opzegging verwerkt hoeft daar helemaal niets mee te doen. Wat wij kunnen doen is een notitie achterlaten bij jouw klantgegevens hierover. Wil je dan je forumprofiel invullen met de gegevens van het abonnement dat je wilt opzeggen? Geef even een seintje als je dat gedaan hebt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Ik raad je toch aan om opnieuw contact op te nemen, ​@annick67_. Het toestelkrediet is een losstaande overeenkomst, met een apart contract, dat je bij ons hebt. Dus de collega die de opzegging verwerkt hoeft daar helemaal niets mee te doen. Wat wij kunnen doen is een notitie achterlaten bij jouw klantgegevens hierover. Wil je dan je forumprofiel invullen met de gegevens van het abonnement dat je wilt opzeggen? Geef even een seintje als je dat gedaan hebt.

Ik heb het ingevuld (Kan je alsjeblieft ook bij de opmerkingen kijken? Ik wil beide mobiele abonnementen opzeggen namelijk.).

Sowieso bedankt voor de tijd en moeite!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Er is een notitie gemaakt waarin ik heb aangegeven hoe het met het toestelkrediet zit bij een opzegging van beide mobiele abonnementen ​@annick67_ 
Deze notitie is voor elke collega van de telefonische klantenservice te lezen. 

Uiteraard geldt dat voor beide mobiele nummers. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 12, 2026

Er is een notitie gemaakt waarin ik heb aangegeven hoe het met het toestelkrediet zit bij een opzegging van beide mobiele abonnementen ​@annick67_ 
Deze notitie is voor elke collega van de telefonische klantenservice te lezen. 

Uiteraard geldt dat voor beide mobiele nummers. 

Goedemiddag,

Ik ga het morgenochtend uitvinden! Ontzettend bedankt voor de moeite. Ik laat hier weten of het is gelukt.