Skip to main content

Als ik de iPhone 15 aanschaf met een abonnement dat maandelijks opzegbaar is en ik besluit de telefoon meteen te betalen, is het dan mogelijk om het contract na de eerste maand te beƫindigen? Op die manier zou ik de goedkopere telefoon behouden zonder verdere verplichtingen of doorlopend abonnement. Is dit een haalbare optie?

Welkom op het forum van KPN @mghuibregtseĀ 

Het is inderdaad mogelijk om de iPhone 15 in combinatie met een maandelijks opzegbaar abonnement te bestellen bij KPN.

Je betaal in dat geval het gehele bedrag voor de iPhone 15 in Ć©Ć©n keer aan KPN, waarmee je de iPhone 15 dus in Ć©Ć©n keer betaald, zoals je ook in een fysiekeĀ winkel zou doen.
Bij een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement, is het soswieso niet mogelijk om toestelling aan te vragen bij KPN.

Het maandelijks opzegbaar mobiel abonnement blijft daarmee dus gewoon maandelijks opzegbaar, met in achtneming van een opzegtermijn van Ć©Ć©n maand.
Dus zeg je bijvoorbeeld op 1 januari 2024 het mobiele abonnement op, dan stopt het abonnement op 1 februari 2024, dit geld ook als je met nummerbehoud zou willen overstappen naar een andere provider.


Aanvulling. De eerste 3 maanden kan het abonnement niet opgezegd worden. Dit heeft ā€˜ietsā€™ te maken met misbruik. Het heeft dus een minimale looptijd van 3 maanden.

Het maandelijks opzegbare abonnement is dus vanaf de 4de maand opzegbaar. Doe je dat gelijk na 2 maanden kan stopt het dus zodra het mag/kan. Dit i.v.m. de opzegtermijn van 1 maand.

Een toestellening is niet mogelijk bij dit abonnement.


Aanvulling. De eerste 3 maanden kan het abonnement niet opgezegd worden. Dit heeft ā€˜ietsā€™ te maken met misbruik. Het heeft dus een minimale looptijd van 3 maanden.

Het maandelijks opzegbare abonnement is dus vanaf de 4de maand opzegbaar. Doe je dat gelijk na 2 maanden kan stopt het dus zodra het mag/kan. Dit i.v.m. de opzegtermijn van 1 maand.

Een toestellening is niet mogelijk bij dit abonnement.

Hoi @PeterGĀ 

Super bedankt voor je goede aanvulling šŸ‘šŸ»!
Wat je schrijft over die 3 maanden, was ik helemaal vergeten om te vermelden, maar is inderdaad wel belangrijk om rekening mee te houden voor @mghuibregtseĀ .

Ā 


Aanvulling. De eerste 3 maanden kan het abonnement niet opgezegd worden. Dit heeft ā€˜ietsā€™ te maken met misbruik. Het heeft dus een minimale looptijd van 3 maanden

ā€¦.

Ā 

@PeterG Bron?

Bij de bestelling staat dat het op elk moment opzegbaar is, niet dat je er 3 maanden aan vast zit.
Ā 

Ā 


Tja, forummoderator. Maar ja, dat ga ik nu niet meer zoeken. Dat bron gezeik. Kennis telt niet meer tegenwoordig. Of gewaardeerd.

Met telefoon: minimaal 3 maanden. (een toestel is bij kpn dan wel tientjes goedkoper minder duur)

Zonder telefoon: direct na de eerste maand opzegbaar. Als je dat dus meteen al doet loopt het maar een maand.


Gaat er meer om dat er op de bestel pagina wat anders staat, als het daar fout staat moet dat stukje aangepast worden.
Ā 


Een sim only zonder telefoon is wel na de eerste maand opzegbaar. Dus dat klopt.


De algemene voorwaarden van KPN (versie januari 2023) zegt daar het volgende over:


13.1 Opzeggen bij of na de minimumduur van uw abonnement

U kunt aan het einde van de minimumduur van de overeenkomst uw abonnement opzeggen. U moet daarbij rekening houden met de opzegtermijn. Die is bij een abonnement 1 maand. Loopt de minimumduur van uw abonnement bijvoorbeeld op 1 november af, dan moet u uiterlijk 1 oktober opzeggen. Doet u dit niet dan loopt de overeenkomst door. U kunt dan maandelijks opzeggen. Prepaid mobiel kunt u altijd opzeggen.

Er is gƩƩn uitzonderingsregel, dat een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement tezamen met een toestel (die bij het bestellen al volledig is betaald door de klant), pas na 3 maanden opgezegd mag worden.

Dit zou ook tegen de regels zijn van de ACM en de telecomwet.
KPN zou dat dan ook duidelijk en zichtbaar moeten vermelden, zoalsĀ @GeSpĀ terecht al schreef, op de bestelpagina en in de algemene voorwaarden.

Het toestel is tenslotte al aan het begin van het contract volledig betaald, en er bestaatĀ geen kredietovereenkomst tussen de klant en KPN Finance B.V., alleen nog een maandelijks opzegbaar mobiel abonnement (eigenlijk een sim only).
Deze mag gewoon na de eerste maand opgezegd worden, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, je zou daarmee dus op 2 maanden uitkomen.

Ā 


Ik blijf het misbruik vinden van de standaard toestel korting die kpn geeft bij het nemen van een abonnement.


Ik blijf het misbruik vinden van de standaard toestel korting die kpn geeft bij het nemen van een abonnement.

Hier kan ik mij zeker in vinden @PeterGĀ !

Gewoon een vasteĀ verkoopprijs per toestel, die voor alle verkoopkanalen gelijk zijn.
Dan hou je het ook eerlijk voor iedereen, en als de fabrikant de prijzen omlaag gaat doen, dan isĀ dat ook voor ieder verkoopkanaal.

Je krijgt trouwens ook toestel kortingen bij de andere providers, dus KPN is daar absoluut de enige niet in, bij Belsimpel zijn de kortingen vaak nog hoger dan bij de providers zelf.

Het heeft alles te maken met de marktwerking en concurrentie strijd, en ik ben bang dat dit altijd zo zal blijven.


Ik vind het Ć¼berhaupt vreemd dat je bij een maandelijks opzegbaar abonnement een toestel kan bestellen met dezelfde korting als bij een abonnement van 1 of 2 jaar.
Als KPN het zo aanbied kan je het geen misbruik noemen, dan moeten ze het veranderen.
Ze zullen er vast niet op verliezen anders hadden ze het allang aangepast.


Ik vind het Ć¼berhaupt vreemd dat je bij een maandelijks opzegbaar abonnement een toestel kan bestellen met dezelfde korting als bij een abonnement van 1 of 2 jaar.
Als KPN het zo aanbied kan je het geen misbruik noemen, dan moeten ze het veranderen.
Ze zullen er vast niet op verliezen anders hadden ze het allang aangepast.

Hoi @GeSpĀ 

Ik ben het hierin met je eens.
Ik vind het ook raar, dat je kunt kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement als je daarbij een smartphone besteld.
KPN is daar ook de enige in, want bij zowel Odido als Vodafone kan een toestelkredietĀ alleen tezamen met een 1 of 2 jarig contract.
Bij Simyo (onderdeel van KPN) kan een toestelkrediet zelfs alleen bij een 2-jarig contract.