Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een week geleden een Apple Watch gekocht met Cellular verbinding. Bij de setup heb ik aangegeven dat ik Multisim wil hebben van KPN en deze is aangezet. Het probleem is dat deze nooit is verbonden met mijn Apple Watch.

Ik heb dus die vrijdag gesproken met de klantenservice, en die claimde de multisim verwijderd te hebben van mijn account. Na een uur zou ik het er weer op kunnen zetten. Dit bleek niet zo te zijn—er stond nog steeds “Multisim” in de KPN app.

Zaterdag opnieuw geprobeerd, zonder geluk. Ik zou een dag moeten wachten van de werknemer, maar alsnog bleef Multisim staan. 

Zondag is KPN gesloten, dus kon ik nog een dag wachten.

Maandag ben ik naar de winkel gegaan, zoals hier in het forum wel aangeraden wordt. Winkelmedewerkers wisten niet wat te doen en ik heb daar een half uur staan praten… met de klantenservice op mijn telefoon. Na tweemaal doorverbonden te zijn en opgehangen te worden (slecht hoor, KPN) uiteindelijk een werknemer aan de lijn gekregen die de multisim van mijn account af heeft gehaald. Niets meer in de KPN app, niets meer in de Watch app (dat laatste was er nooit). 

Het probleem:

This Multisim is already in use on another smartwatch

Blijkbaar denkt de KPN infrastructuur dat de Multisim alsnog verbonden is met een smartwatch. Dit is mij een groot vraagteken, want de KPN app zegt daarentegen dat ik helemaal geen Multisim heb. 

Ik ben een beetje op mijn einde met dit probleem. Viermaal heb ik met klantenservice moeten praten, zeven keer de postcode herhalen en het probleem uitleggen. Vandaar dat ik hoop dat hier wel een competent persoon is die het op kan lossen, want blijkbaar is de klantenservice hier niet voor geschikt. (Ik maak wel nog even duidelijk dat de klantenservice vaak erg netjes is en vast voor heel veel problemen een goede uitweg is.)

Ik heb exact hetzelfde probleem. Geen oplossing en al een week aan het bellen en naar de winkel geweest. Waardeloos.


Zelfde soort probleem, maar dan bij een upgrade van een Watch 7 naar Watch 9. De oude netjes verwijderd in de Watch app (unpairen), de nieuwe komt niet op het netwerk:

This Multisim is already in use on another smartwatch

To set up Multisim on this smartwatch, you have to cancel the other one first.

You can do this by going to the option in the watch app to manage your mobile subscriptions.


Inmiddels heb ik (dankzij Apple support) de oplossing voor mijn probleem gevonden! Je moet de eSIM NIET verwijderen, maar eerst ‘manage eSIM’ aanklikken. Je komt dan in een ander menu waar je je eSIM abonnement stopzet. Daarna kun je pas de eSIM zelf verwijderen van de ene Watch en opnieuw op een andere een nieuw eSIM abbo nemen. 
 

ik hoop dat dit jullie helpt.


@Javernus 

@Eric Frans 

@Jeroen1234567890 

 

Welkom op het KPN Forum!

Het ziet er naar uit, dat jullie de Activeringsslot op jullie Apple Watch nog moeten uitzetten.
Zolang dat niet is gebeurd, kun je geen nieuwe esim (multisim) downloaden op je Watch.
In feite moet je de Apple Watch weer helemaal terug zetten, alsof je hem net uit de verpakking hebt gehaald.

Apple zet de Activeringsslot automatisch op je Watch, nadat je hem hebt gekoppeld aan je Apple ID, zodat deze niet door een onbevoegde gebruikt kan worden.
Als iemand hem zou stelen, dan kan deze NIET een nieuwe esim downloaden omdat de Activeringsslot erop zit.

Apple heeft een stappenplan op de website staan, waarmee je de Activeringsslot kunt deactiveren, en je de Watch weer helemaal terug zet alsof je hem net uit de verpakking hebt gehaald.
Je kunt dan je Apple Watch weer opnieuw activeren en instellen met je Apple ID, en vervolgens opnieuw via “Mobiel netwerk” in de Watch app op je iPhone de esim (multisim) van KPN kunnen downloaden naar je Watch.

Bij mij heeft het in elk geval geholpen, want ik had ook hetzelfde probleem in het verleden.

Hierbij de link https://support.apple.com/nl-nl/HT208855 met het stappenplan van Apple.

Er staat bij dat je dit ook moet doen bij verkoop, als je de Apple Watch weggeeft of inruilt, maar helpt ook bij jullie probleem.

 

Laat weten of het is gelukt!!

 


@Michel.uit.Arnhem het activeringsslot leek niet het probleem te zijn. Ik had mijn oude horloge keurig verwijderd zoals door Apple beschreven, inclusief het verwijderen van de eSIM. Na het opnieuw (en als nieuw) koppelen aan mijn nieuwe telefoon stond de eSIM op het horloge weer vrolijk aan, terwijl de KPN zelfs handmatig mijn eSIM abbo verwijderd had. De eSIM was versleuteld aan mijn IMEI (daar leek het op) en bij hernieuwde activatie (incl slot) werd de eSIM weer actief. Dit terwijl KPN in het systeem hier niets van kon zien!
 

Zoals door mij beschreven moest ik dus eerst via de Watch app op mijn telefoon het abbo stopzetten, en daarna pas de eSIM verwijderen. Activeringsslot leek niet van invloed te zijn.

 

bij mij althans :)


@Eric Frans 

 

Super vervelend Eric Frans!
Je hebt best al veel gedaan, om het probleem te verhelpen, maar nog steeds niet met een positief resultaat, terwijl je vanzelfsprekend je Apple Watch graag wilt kunnen gebruiken zoals het hoort.

De Activeringsslot blijkt dus ook niet het probleem te zijn, waardoor we ook deze mogelijkheid kunnen wegstrepen.

Ik adviseer je in dit geval om de “technische ondersteuning” van Apple te bellen, om samen met een support medewerker alles langs te gaan, om het probleem uiteindelijk te verhelpen.

Het (gratis) telefoonnummer van de Apple Technische Ondersteuning is:

0800 - 0201 581 (van maandag t/m vrijdag bereikbaar)

of

0800 - 0200 570 (van maandag t/m vrijdag bereikbaar)

 

 

 

 


@Michel.uit.Arnhem, dit heeft mij niet geholpen. Ik heb net mijn Watch volledig opnieuw geïnstalleerd en alsnog geeft hij de error. Wel bedankt voor de mogelijke oplossing!

@Eric Frans, ik zie zelf nergens nog eSIM staan. Bij Mobile Service in de Watch app staat alleen “Set Up Mobile Service”. KPN heeft mijn Multisim verwijderd (na veel gedoe) en ik heb eenmaal de KPN in de Watch app ook uitgezet (die is dus niet meer zichtbaar in Mobile Service). 


@Michel.uit.Arnhem mijn probleem is wel verholpen, door de juiste volgorde van handelen, en met support van Apple. Als de KPN dit nu eens duidelijk in de KPN app zou zetten…


Ik deed nog wat research en kwam op de (Amerikaanse?) T-Mobile site uit en las dit:

“If you're switching from one Watch to another, contact us to change your SIM to the EID of your new device.”

Het lijkt me haast dat KPN dit ook moet doen. Het vage: ik heb een Apple Watch met Cellular verbinding, dus ik zou verwachten dat dit EID nummer identiek blijft. 

https://www.t-mobile.com/support/devices/device-troubleshooting/apple-on-device-activation-troubleshooting


@Javernus 

 

Graag gedaan!
Jammer dat het in jouw geval niet heeft geholpen, en je nog steeds een error krijgt.

Mijn advies bel de Appel Technische ondersteuning, het telefoonnummer staat in mijn eerdere bericht.


@Eric Frans 

 

Goed en fijn om te horen Eric Frans, dat het bij jouw is opgelost/verholpen.

Het zou inderdaad een hoop schelen, als KPN dit ook zou verduidelijken in hun app, maar ook op hun website zelf, zeker omdat dit probleem zich regelmatig voordoet bij Apple Watch gebruikers.

Mooie tip voor KPN!


@Javernus Welkom op het forum. 

Erg irritant dat het nog steeds niet lukt om multisim op de juiste manier te activeren. 

Ik controleer graag of er iets is dat ik voor je kan betekenen. 

Daarbij moet ik wel helaas nog 1 keer om gegevens vragen. :)

Zou je je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 


@Rutger_ het probleem is laatst verholpen. Wat bleek? KPN heeft verschillende systemen en mijn abonnement was niet in alle systemen weggehaald, waardoor ik het niet opnieuw kon heractiveren. Voor mensen met hetzelfde probleem: als je een SMS krijgt met “Beste klant, je Multisim van KPN is gestopt. Groet, KPN” dan weet je dat het helemaal gelukt is.