Skip to main content

Goedemiddag,

 

zojuist kreeg ik 2 minuten na elkaar de berichten 75% van uw databundel verbruikt en 100% van uw databundel verbruikt. Dit terwijl ik gewoon thuis op de wifi op internet bezig was. Het gebeurde recent wel vaker dat mijn data er snel doorheen ging, (te snel naar mijn mening) maar dit slaat wel alles en kan gewoon echt niet kloppen!

ik heb een oud telfort abonnement met data verdubbelaar en zat in mijn ‘top’ maanden op 15Gb die er een paar maanden terug in een paar dagen doorheen ging. Inmiddels is de ‘voorraad’ dus geslonken en startte ik deze maand met 5Gb die er dus net ineens op ging zonder er gebruik van te maken.

Ik probeer een telefoonnummer te vinden van kon voor tekst en uitleg, maar blijkbaar loopt alles tegenwoordig via chat (waar je ook geen stap verder mee komt😒) en forum.

hopelijk kan iemand mij helpen, want dit is echt NIET ok.

 

groet Sanne

Hallo @SannevdWilligen KPN kun je gratis bereiken via 0800 0402, Twitter en Facebook.

Niet per mail en ook niet meer via de chat.

In je telefoon kun je zien welke apps die data verbruikt hebben.

Sommige telefoons gaan automatisch over op mobiele data bij een minder goede verbinding, dit kun je in de meeste toestellen uitzetten.

Verder kun je in de meestre toiestellen instellen dat bepaalde toepassingen alléén maar via wifi gebruikt mogen worden, dan bepsaar je ook al op een boel data.

 

 


Hallo @JanD,

bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook al gekeken naar welke apps data gebruiken. Dat lijkt een som van mobiele data en wifi, dat hoop ik tenminste. Daar zie ik ook dat de app van Disney+  in de afgelopen 2 dagen meer dan 13Gb heeft verbruikt terwijl ik die app geen moment open heb gehad… vind ik toch vreemd.

Ik heb nu wel mobiele data meteen uit gezet en ook voor een aantal apps specifiek dat ze niet over kunnen wanneer wifi moeilijk doet. 
 

maar ik blijf het vreemd vinden dat ik in 2 minuten 2 berichten krijg van 75% naar 100% data verbruikt. Ik kan toch niet bijna 2000Mb in 2 minuten opmaken?


Dat blijkt dus wel te kunnen, vooral streamingdiensten kunnen veel data kosten als ze in de hoogste kwaliteit gestream worden @SannevdWilligen 

 


Hoi @SannevdWilligen, welkom. 

Dat is wel heel snel. Maar het kan. Ik kan niet zien waaraan de data is opgegaan, dat kan alleen jij in jouw toestel. Ik kan alleen zien hoeveel en wanneer. 

Vaak is dit grote verbruik updates. Streamen of downloaden van iets. Het komt in ieder geval van de simkaart af. 

Je kan eens kijken in de instellingen of je die kunt aanpassen. Dat je alleen updates doet op de wifi etc. 

Verder wil ik aanraden de slimme netwerkwissel (Android) of wifi assistentie (iOS) uit te zetten. Als dat aan staat en de wifi wordt te slecht gaat het toestel mobiele data verbruiken terwijl het wifi symbool nog in beeld staat. Je hebt het dan dus niet door. 


Bedankt voor de reacties. 
ik heb nog eens gekeken, ik was wel een film aan het kijken. In de veronderstelling dat ik op wifi zat. Waarschijnlijk automatisch over gegaan naar mobiele data vanwege de verbinding, zonder dat ik het door heb gehad. Zoals Bart aangeeft is het wifi signaal niet uit beeld geweest. Ik heb de wifi assistentie nu uitgezet. Hoop dat het nu niet meer gebeurt. Ik houd het goed in de gaten nu


Ja spijtig dat het zo is gegaan. Zijn vaak van die instellingen die je net maar even moeten weten. En vaak dus pas achter komt door het eerst eens mee te maken. :(