Skip to main content

Beste Forumleden,

Dit jaar is het eindelijk zover, dan worden de frequenties op de 3,5GHz-band geveild.
Alle aanbieders (KPN, Odido en Vodafone) kunnen hier dan op gaan beiden, dit zal medio zomer 2024 gaan gebeuren, en rond 1 augustus 2024 zou het dan geactiveerd kunnen gaan worden op de mobiele netwerken, dus ook bij KPN!

Het gaat dan om kanaal N78 (3,5 GHz) die er dan bij komt, en die de meeste actuele smartphones van de laatste paar jaar ook ondersteunen.
Bij KPN is momenteel alleen de 700 MHz (kanaal N28) in gebruik voor het 5G netwerk, maar daar komt dus later dit jaar kanaal N78 (3,5 GHz) bij.

Vanaf dan kun je snelheden halen van rond de 1 GBit/s op je smartphone/iPhone en tablet/iPad, en zal het verschil met het 4G netwerk dus een flink stuk groter worden.

Klein nadeel: KPN is nog niet begonnen met het plaatsen van de extra zendmasten, die de 3,5 GHz kunnen uitzenden, daarin heeft (helaas) Odido inmiddels al een behoorlijke voorsprong in opgebouwd.

Ik ben er zelf eerlijk gezegd wel happy mee, aangezien mijn iPhone 14 Pro Max zowel kanaal N28 (al actief) als kanaal N78 ondersteund.

Erg benieuwd hoe de overige forumleden hierover denken.

Meer informatie lees je in het volgende artikel: Nederland krijgt eindelijk écht 5G (3,5GHz-frequenties worden in 2024 geveild) (Bron: Tweakers.nl)

En wederom wordt er niet goed gelezen.

Ik schrijf nergens dat het helemaal niet noodzakelijk is.

Ik schreef dat het niet noodzakelijk of beter gesteld niet wenselijk is voor waar ik het voor zou willen gebruiken.

Namelijk het vaste internet opzeggen en maar 1 abonnement die dan standaard en goedkoper en sneller is dan mijn 100 Mb glasvezel lijntje.

 

 

Dat is toch alles behalve ideaal zolang er daglimieten zijn op de unlimited abonnementen? Als ik een game download op Xbox Game Pass heb je het soms over spellen van ruim 100gb.

daarnaast is het internet in de trein van KPN verschrikkelijk te noemen. Vaker dan niet heb ik niet of nauwelijks een verbinding en bij Schiphol zelfs helemaal geen verbinding. Weet jij of dit euvel verholpen gaat worden met het nieuwe 5G spectrum? En ik wil niks horen over het feit dat de trein een kooi is met goede isolatie die de signalen van het netwerk niet goed binnen laten. Bij Odido had ik namelijk nergens last van in de trein.


Dat is toch alles behalve ideaal zolang er daglimieten zijn op de unlimited abonnementen?

Bij mobiel internet wordt de capaciteit verdeeld over iedereen die op dat moment zo'n mast gebruikt. @imwhizzle  Zonder daglimiet zullen er andere met unlimited zijn die nauwelijks wat krijgen op het moment dat jij grote bestanden binnenhaalt.

Als ik een game download op Xbox Game Pass heb je het soms over spellen van ruim 100gb.

Dat doe je dus gewoon via vast internet. Hier heeft iedereen z'n eigen lijntje. Echt ongelimiteerd qua hoeveelheid. En met glasvezel tot 4 Gb/s (kpn) en 8 Gb/s (Delta) ook nog eens veel sneller dan 5G.


Dit jaar is het eindelijk zover, dan worden de frequenties op de 3,5GHz-band geveild.

...

Dat klopt helemaal en de inschrijftermijn van de veiling is 2 weken geleden geopend:

KPN gaat zich inschrijven voor de veiling van de landelijke 5G vergunningen waarvan de inschrijftermijn vandaag is geopend. Tijdens de veiling wordt frequentieruimte verdeeld in de belangrijke 3,5 GHz band waarmee veel capaciteit beschikbaar komt en nog hogere 5G-snelheden mogelijk worden.

Het mobiele 5G-netwerk van KPN is getest als het snelste mobiele netwerk van Nederland. Toch hebben we voor de volgende stap van 5G met nog meer snelheid en capaciteit de 3,5GHz-frequentieband nodig. Dat is ook nodig om de mobiele ervaring van klanten uitstekend te houden, immers het dataverkeer blijft jaar op jaar verder groeien.

Daarom is het goed dat deze belangrijke frequentieband in 2024 geveild gaat worden. Niet alleen om de wereldwijde koppositie van de Nederlandse mobiele sector vast te houden en uit te bouwen maar ook om de belofte van 5G voor de digitalisering van Nederland waar te kunnen maken.

Gezien de strikte veilingregels kan KPN verder niet inhoudelijk communiceren over zijn deelname aan deze veiling.

Bron