Skip to main content

Ik kom aan in Turkije en zie ineens 2 sms’jes. 1

met 80% verbruikt en 1 met 100% verbruikt. Ben alleen nog maar geland. 
60,50 weg!! 
Waar is die extra bescherming? Heb nooit iets aangepast. Hoe had ik deze kosten voor kunnen zijn? 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Ik kom aan in Turkije en zie ineens 2 sms’jes. 1

met 80% verbruikt en 1 met 100% verbruikt. Ben alleen nog maar geland. 
60,50 weg!! 
Waar is die extra bescherming? Heb nooit iets aangepast. Hoe had ik deze kosten voor kunnen zijn? 

Dat is dus de enige bescherming die een provider je kan bieden… waarschuwen dat je op een bepaald verbruik zit. KPN kan niet voorkomen dat je toestel een data verbruik heeft dat hoog ligt, dat moet je zelf instellen en monitoren. U kunt in uw toestel zien welke applicatie de data nu verbruikt heeft. Ik gok op een paar updates op de achtergrond van applicaties. In vrijwel elk toestel is in te stellen dat updates alleen via WiFi gedownload mogen worden bijvoorbeeld. Ik heb een 2Gb. data abonnement en heb (Android) updates disabled via mobiel, een waarschuwing gezet op 50% en een blokkade op 80%. Ik had nl. een keer een hele vette rekening omdat via de hotspot functie mijn notebook even 4Gb. Windows 10 update had binnengehaald.

Het mooie (?) van de hoge bandbreedte van 4G/5G is dat je steeds sneller door je beperkte bundel heen bent. Dat moet je - zeker buiten de EU - heel goed beheersen.


Er staat juist dat je dit uit moet zetten als je wilt gebruiken. Heb dit nooit uitgezet en toch rekening van 60,50


Er staat juist dat je dit uit moet zetten als je wilt gebruiken. Heb dit nooit uitgezet en toch rekening van 60,50

Wat bedoelt u met “dit”? En wat “wilt gebruiken”? Uw zin is erg onduidelijk.


Die bescherming: die moet je uitzetten als je gebruik wilt maken van de mbs in het buitenland. Heb dit nooit uit gezet, dus zouden geen mbs moeten gebruiken 


Die bescherming: die moet je uitzetten als je gebruik wilt maken van de mbs in het buitenland. Heb dit nooit uit gezet, dus zouden geen mbs moeten gebruiken 

Sorry, maar dit begrijp ik niet. De bescherming tegen hoge kosten moet je juist aanzetten bij roaming in het buitenland! Wie heeft u anders verteld?


De bescherming voor die hoge kosten is juist het plafond van 60.50 euro, en die heb je zo te pakken als je even verbinding maakt met een netwerk buiten de EU.

De echte bescherming, zorg dat je data gebruik uit staat op je toestel, ook als je naar de rand van de EU gaat, berucht oa Koss in Griekenland, land je daar dan kom je in bereik van het Turkse netwerk en ben je er aan voordat het vliegtuig geland is.

 

Wil je wel meer data gebruiken zet je de bescherming uit met een sms, dan gaat het echt hard dus is het beter een voordeelbundel aan te schaffen.


In Turkije geldt je bundel in je abonnement NIET.

Waarschijnlijk heb je tijdens de vlucht internet gebruikt. Dan zit je op het peperdure '’maritieme'’ tarief. Daar zal die € 60,50 vandaan komen.


Volgens mij is Turkije 2.50 per Mb, (of is het MB/mb), gaat in ieder geval hard, je hebt er nog geen 25 nodig om op de 60.50, het plafond zonder toestemming te bereiken, voor die EU wetgeving zaten men zo op 500 euro en veelvouden ervan.


Waar is die extra bescherming? Heb nooit iets aangepast. Hoe had ik deze kosten voor kunnen zijn? 

Volgende keer bij vertrek naar een bestemming buiten de EU eerst even op jouw telefoon "Mobiele gegevens" uit zetten.

Dat is heel belangrijk.

Beste KPN, wanneer gaan de providers binnen de EU de koppen eindelijk eens bij elkaar steken en gaan ze er voor zorgen dat binnen de EU data roaming gewoon uit kan blijven staan. Hierdoor kunnen dit soort hele vervelende "verrassingen" voorkomen worden.


@wjb , Dat gaat alleen gebeuren als de EU de wetgeving gaat aanscherpen, er zal geen provider vrijwillig dat implementeren in hun netwerk.


@wjb, Dat gaat alleen gebeuren als de EU de wetgeving gaat aanscherpen, er zal geen provider vrijwillig dat implementeren in hun netwerk.

Waarom zouden de providers dat niet vrijwillig willen implementeren?

 

Waar ik voor pleit is dat ik de onderstaande optie gewoon op "Blokkeren" kan zetten maar dat er daarbij niet meer gesproken wordt over "buitenland" maar over "buiten de EU".

Dit voorbeeld is overigens uit My T-Mobile.


@wjb Je kan wel pleiten voor dat soort dingen, maar je weet net zo goed als ik dat dat nooit vrijwillig gaat gebeuren, net als de roamingskosten moest na jaren praten het ook wettelijk geregeld worden.

 


@wjb Je kan wel pleiten voor dat soort dingen, maar je weet net zo goed als ik dat dat nooit vrijwillig gaat gebeuren, net als de roamingskosten moest na jaren praten het ook wettelijk geregeld worden.

Er is echt helemaal niets wat de providers in de weg staat om dit te implementeren.

Vertel me nu eens wat de providers er op tegen zouden kunnen hebben?

Je weet, neem ik aan, net zo goed als ik dat er geen hond is die ook maar een seconde zou overwegen om €2,50 per MB uit te gaan geven aan een dataverbinding en dus zal iedereen toch wel zijn "Mobiele gegevens" uit zetten. Het zijn juist degene die dat vergeten zijn die de dupe worden en dat leidt altijd tot negatieve gevoelens en publicaties. Ik denk dat de meeste providers hier ook graag vanaf willen, ze verdienen er immers ook niets aan aangezien het, in dit geval, de Turkse provider is die hier iets aan verdient, niet KPN of T-Mobile.

En waarom kan het in Europa niet terwijl het in Amerika al jaren praktijk is.


Omdat in Amerika men iets sneller is met dat soort zaken denk ik zo, hier in de EU heeft iedereen een eigen agenda, en als ik het niet invoer en die Turkse toerist vergeet het uit te zetten , tjing kassa en dat maal xxxx zoveel keer.

Waarom moet een provider een overeenkomst hebben met vreemde netwerken, als hier een netwerk uitvalt ligt het 112 systeem plat omdat provider 2 het niet kan overnemen, dat lijkt mij een belangrijker iets dan die paar tientjes die die figuren kwijt zijn omdat ze niet nadenken.


Omdat in Amerika men iets sneller is met dat soort zaken denk ik zo, hier in de EU heeft iedereen een eigen agenda, en als ik het niet invoer en die Turkse toerist vergeet het uit te zetten , tjing kassa en dat maal xxxx zoveel keer.

Ik denk dat kpn daar helemaal niet blij van wordt immers die tjing kassa is bij die Turkse provider, niet bij kpn maar het is wel kpn die met de teleurgestelde abonnee zit die deze nare ervaring niet snel zal vergeten en, al dan niet terecht, deze ervaring zal laten meewegen bij de keuze van zijn/haar volgende abonnement.

 

Waarom moet een provider een overeenkomst hebben met vreemde netwerken, als hier een netwerk uitvalt ligt het 112 systeem plat omdat provider 2 het niet kan overnemen, dat lijkt mij een belangrijker iets dan die paar tientjes die die figuren kwijt zijn omdat ze niet nadenken.

Alle providers hebben al overeenkomsten t.b.v. het roam like home. Het gaat er juist om dat roaming op de telefoon niet aangezet zou moeten hoeven worden voor al die netwerken waar een overeenkomst mee is en that's it.


Hallo @Martine02021985, welkom. Ik snap dat het even schrikken is als je zo ineens voor kosten komt te staan. Ernst-Jan en Doornekamp leggen het eigenlijk hieronder goed uit. Als op jouw mobiel roaming is ingeschakeld dan maak je al snel verbinding met een buitenlands netwerk. Voor Turkije gelden helaas andere (hoge) tarieven. Wanneer je door gebruik van internet in het buitenland ineens hoge kosten maakt, stelt KPN daarvoor een plafond in en blokkeren we het gebruik van data totdat jij zelf aangeeft dat je op deze manier kosten wilt blijven maken. Dat plafond is momenteel 60,50. Kijk op de webpagina: Internetten, Sms en bellen in het buitenland voor meer informatie. 

Ik kom aan in Turkije en zie ineens 2 sms’jes. 1

met 80% verbruikt en 1 met 100% verbruikt. Ben alleen nog maar geland. 
60,50 weg!! 
Waar is die extra bescherming? Heb nooit iets aangepast. Hoe had ik deze kosten voor kunnen zijn? 

Dat is dus de enige bescherming die een provider je kan bieden… waarschuwen dat je op een bepaald verbruik zit. KPN kan niet voorkomen dat je toestel een data verbruik heeft dat hoog ligt, dat moet je zelf instellen en monitoren. U kunt in uw toestel zien welke applicatie de data nu verbruikt heeft. Ik gok op een paar updates op de achtergrond van applicaties. In vrijwel elk toestel is in te stellen dat updates alleen via WiFi gedownload mogen worden bijvoorbeeld. Ik heb een 2Gb. data abonnement en heb (Android) updates disabled via mobiel, een waarschuwing gezet op 50% en een blokkade op 80%. Ik had nl. een keer een hele vette rekening omdat via de hotspot functie mijn notebook even 4Gb. Windows 10 update had binnengehaald.

Het mooie (?) van de hoge bandbreedte van 4G/5G is dat je steeds sneller door je beperkte bundel heen bent. Dat moet je - zeker buiten de EU - heel goed beheersen.

De bescherming voor die hoge kosten is juist het plafond van 60.50 euro, en die heb je zo te pakken als je even verbinding maakt met een netwerk buiten de EU.

De echte bescherming, zorg dat je data gebruik uit staat op je toestel, ook als je naar de rand van de EU gaat, berucht oa Koss in Griekenland, land je daar dan kom je in bereik van het Turkse netwerk en ben je er aan voordat het vliegtuig geland is.

 

Wil je wel meer data gebruiken zet je de bescherming uit met een sms, dan gaat het echt hard dus is het beter een voordeelbundel aan te schaffen.

 


Mijn dochter heeft een tussenlanding op Izmir en vliegt daarna door naar Bodrum. Zij schakelt evenaar gsm aan en stuurt mij een bericht en binnen 1 minuut een sms van KPN met hetzelfde verhaal als hierboven 60,50 weg. Ik ben mijn hele leven (32 jaar) al klant bij jullie met 4 gsm abonnementen het duurste internet pakket en alles wat erbij komt, maar dat jullie niet eerst even een melding kunnen doen bij 20,00 euro ofzo schandalig. Ze heeft het hele jaar hard gewerkt voor haar eerste vliegvakantie, ze kreeg een zakcentje van opa en oma 50,00 euro wel te verstaan die slokt KPN weer mooi even op. Ik vind het schandalig en ga hier actie op ondernemen. Als ik de reacties hier zo lees verdienen jullie hier lekker makkelijk x keer 60,50. En ik denk dat heel wat mensen hier de dupe van zijn. Misschien een mooi onderwerp voor de Consumentenbond of vakantie MAX. Beste KPN u hoort nog van mij 


Ik vrees dat u weinig kans van slagen heeft bij de consumentenbond.

Helemaal omdat er in uw geval in Turkije zelf contact is gemaakt en Turkije buiten de EU valt en dus buiten de “roam like home” van KPN.

Sterker nog, zij waarschuwen zelf voor dit soort dingen die uw dochter is overkomen.

 


Hey gaat mij om het feit dat hij niet op 20,00 euro ofzo een melding doet of blokkeert. Ze kunnen alles tegenwoordig zien waar je bent een sms sturen dat je je nu in het buitenland begeeft etc…  Ik ben al lang blij dat ik niet met een gezin van 4 personen weg ben.  
En als je dan toevallig Vodafone hebt dan heb je mazzel. Nou wat mij opvalt de laatste tijd is dat KPN Niet zo goed meer is voor zijn klanten als dat ze vroeger waren. Je wordt alleen maar op onkosten gejaagd met alles wat ze je leveren. En die geluiden hoor je overal. Ik leer mijn kinderen om te werken voor hun centen en dan zijn zulke dingen als dit erg zuur. 


Ik ben momenteel in Zuid Afrika en ik vermijd dergelijke kosten als onderstaand.

Waarom heeft kpn niet ook, net als T-Mobile, zo'n functie in MijnKPN?

 

Ik vind het schandalig dat kpn zo laks is in het voorkomen van dit soort onvoorziene kosten.

Een instelbare roaming limiet zou een andere (betere) oplossing kunnen zijn. Die zou je dan bijvoorbeeld op €20,- of €0,- in kunnen stellen en gewoon altijd op die waarde kunnen laten staan, ook binnen Europa.


Ik word er zo moe van..


Dat jij het vermijd doe je goed @wjb , houden zo, en die T-Mobile app met de schakelaar, mooi man, daar heb je net zoveel klachten als hier, werkt dus prima.

Als reiziger moet je je gewoon goed voorbereiden, en ook dit soort zaken uitzoeken, makkelijk te doen en dan weet je waar je aan toe bent en kan zijn, maar nee, hele horden gaan weer zonder voorbereiding op pad en gaat er iets mis heeft een ander het weer gevreten, tijd dat men eens opgroeit i.p.v. steeds het handje vastgehouden moet worden en dan piepen over 60.50 euro die er betaald moet worden, alsof een reis niks kost en verblijf in die buitenlanden.


Handje vasthouden…… nou nee hoor voed ze nog ouderwets op. 1 jaar hard gewerkt heeft ze voor deze vakantie. 

 


Ik ben momenteel in Zuid Afrika en ik vermijd dergelijke kosten als onderstaand.

Waarom heeft kpn niet ook, net als T-Mobile, zo'n functie in MijnKPN?

 

Ik vind het schandalig dat kpn zo laks is in het voorkomen van dit soort onvoorziene kosten.

Een instelbare roaming limiet zou een andere (betere) oplossing kunnen zijn. Die zou je dan bijvoorbeeld op €20,- of €0,- in kunnen stellen en gewoon altijd op die waarde kunnen laten staan, ook binnen Europa.

 

 

Deze schakelaar is leuk als je naar een niet eu-land of in ieder geval naar een land gaat waar je eigen internetbundel niet geldig is (roam like home).

Als je bijv. naar griekenland gaat kan ik me voorstellen dat je wel gewoon wilt roamen. Echter, dan loop je dus weer het gevaar dat je in sommige gebieden met een turkse zendmast contact maakt, wat die schakaar dan niet voorkomt omdat je wel gewoon wil internetten met je bundel in de eu. Kortom, dan heb je dus niks aan deze schakelaar in “grensgebieden”.

 

 


Is dat met Vodafone ook zo ?

Ik begrijp dat bij hun het vrij uit eigen bundel is in Turkije.