Skip to main content

Op mijn factuur van KPN mobiel staat dat ik op 15 augustus dat ik 42 x een sms zou hebben gestuurd naar 00447359999400 vanuit Suriname. In die tijd was ik wel in Suriname maar ik heb daar mijn simkaart niet in gebruik gehad (namelijk een andere simkaart in mijn toestel). 

Ik heb op dat moment geen sms verzonden (ik zie dit ook niet terug in mijn uitgaande berichten). Daarnaast heb ik op dat moment mijn telefoon niet gebruikt. Hiervoor is 12,60 cent in rekening gebracht. Geen gigantisch bedrag, maar ik maak me zorgen dat er verdere onbekende kosten in rekening worden gebracht. Ik heb geen bijzondere apps op mijn iPhone staan die belkosten/sms kosten in rekening brengen. 

Op internet zie ik dat meer mensen dit onbekende nummer op hun factuur hebben staan. 

Reactie van bijvoorbeeld Simyo op eenzelfde klacht: 'Ik heb inmiddels een terugkoppeling van de technische afdeling. De kosten die in rekening waren gebracht kwamen door iMessage berichten. Door aanpassingen aan onze kant worden iMessage berichten naar de server van Apple nu correct verwerkt. De kosten die zijn gemaakt zijn om deze reden weggehaald van de factuur.'

KPN mobiel zegt niets te kunnen doen en verwijst me naar de fraudehelpdesk, maar ik ben van mening dat ik niet de kosten moet betalen van sms'jes die ik niet heb verstuurd. 

Heb jij wellicht iMessage gebruikt terwijl je geen Internetverbinding had?

Zo ja, heb jij in de settings de instelling “Send as SMS” uit staan?

 


Dit klopt niet wat je zegt @wjb Als een klant in het buitenland is stuurt het APPLE toestel automatisch een sms'je naar het buitenland namelijk een server voor oa iMessage in het Verenigd-Koninkrijk. Dat gebeurt dus elke keer dat je de simkaart opnieuw plaatst, opnieuw registreert op het netwerk etc.
Omdat de server van Apple in Groot-Brittannië staat, stuurt het toestel een sms naar het Britse nummer  00447359999400.

Je zou er goed aan doen even te Googlen want het technisch team van Simyo heeft dit al uitgezocht. Crediteren die hap. 😉

https://forum.simyo.nl/bellen-sms-en-netwerk-en-nummerbehoud-85/onverklaarbare-sms-kosten-verenigd-koninkrijk-wat-kan-ik-doen-46854

Heb jij wellicht iMessage gebruikt terwijl je geen Internetverbinding had?

Zo ja, heb jij in de settings de instelling “Send as SMS” uit staan?

 

 


Dit klopt niet wat je zegt @wjb 

Wat klopt er dan niet aan mijn vraag?


Je vraag is irrelevant want hij geeft aan dat het om een Apple toestel gaat en hij geeft aan dat hij niet heeft gesmst. Plus het feit dat hij de simkaart niet altijd in zijn toestel heeft gehad impliceert alleen nog maar meer dat iMessage continue contact zoekt met de Apple server om te registreren. 

De instelling die jij bedoeld met je vraag gaat over iMessage als een bericht via iMessage versturen niet lukt. Maar dat is de hele kwestie heir niet. Hij heeft naar zijn weten niets verstuurd dus snapt te kosten niet die logisch zijn aangezien Apple dit in de software heeft weggeschreven en deze verzonden systeem sms berichten niet in iMessage komen te staan. 

Kortom: Apple heeft een nieuwe nummer voor hun server, jullie systeem snapt er geen drol van, Simyo heeft dit uitgezocht en jij moet de vraag beter lezen. Fijne avond. 


Als een klant in het buitenland is stuurt het APPLE toestel automatisch een sms'je naar het buitenland namelijk een server voor oa iMessage in het Verenigd-Koninkrijk. Dat gebeurt dus elke keer dat je de simkaart opnieuw plaatst, opnieuw registreert op het netwerk etc.
Omdat de server van Apple in Groot-Brittannië staat, stuurt het toestel een sms naar het Britse nummer  00447359999400.

Dus het is iMessage die die SMSjes verstuurt naar de server van Apple. Snap ik dat goed?

Als dat zo is dan zie ik geen enkele grond om de provider voor de kosten op te laten draaien.

 

...jullie systeem snapt er geen drol van, ...

Ik neem aan dat je het systeem van KPN bedoelt want ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en medelid van dit forum.


Beste @Zervaaz, welkom! We hebben dit, naar aanleiding van een ander topic, nagevraagd bij onze technische dienst. Mijn collega's daar geven aan dat dit aangekaart moet worden bij Apple. Wij kunnen hier niets aan doen helaas. 


Beste @Zervaaz, welkom! We hebben dit, naar aanleiding van een ander topic, nagevraagd bij onze technische dienst. Mijn collega's daar geven aan dat dit aangekaart moet worden bij Apple. Wij kunnen hier niets aan doen helaas. 

Maar dan is het toch logisch dat jullie dat aankaarten? Anders moet elke klant die hier mee te maken krijgt zelf naar Apple. Denk dat jullie dit voor al jullie klanten goed geregeld willen hebben. 

 


@Marcia_, Heb je mijn reactie in dat andere topic gezien?

 


@Zervaaz, Wat voor een mobiel abonnement heb je en dan ben ik met name geïnteresseerd is het aantal smsjes dat binnen jouw abonnement valt. Is dat onbeperkt of 150?


@Zervaaz, Wat voor een mobiel abonnement heb je en dan ben ik met name geïnteresseerd is het aantal smsjes dat binnen jouw abonnement valt. Is dat onbeperkt of 150?

Bellen en sms onbeperkt

 


@Zervaaz, Wat voor een mobiel abonnement heb je en dan ben ik met name geïnteresseerd is het aantal smsjes dat binnen jouw abonnement valt. Is dat onbeperkt of 150?

Bellen en sms onbeperkt

Dan zal je hier binnen de EU gelukkig geen last van hebben.

Het lijken iMessage en Facetime te zijn die, ter verificatie, smsjes naar dat Engelse nummer sturen. In Suriname (buiten de EU) levert dat inderdaad kosten op en in Nederland (EU) ook zodra de smsjes binnen jouw bundel verbruikt zijn. Maar van dat laatste zal jij met dat onbeperkt abonnement dus geen last hebben.


Ik had een Surinaamse simkaart in mijn toestel zitten daar, dus ik vind het echt heel vreemd. 

En als ik KPN bel zeggen ze dat het fraude is. 

Ik snap het niet en voor nu valt het bedrag opzicht mee, maar hoe vaak gaat dit mij (en kennelijk anderen) dus overkomen: daar moet een oplossing voor komen lijkt me. 


Ik had een Surinaamse simkaart in mijn toestel zitten daar, dus ik vind het echt heel vreemd. 

En jouw KPN simkaart was daarbij dus uit jouw telefoon?

Ik lees nu ook dat er maar 12,6 cent in rekening gebracht is en dat lijkt mij dan niet met die 42 smsjes te maken te hebben.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur waarop de in rekening gebrachte kosten voor die Smsjes zichtbaar zijn?

Uiteraard wel even persoonlijke informatie zoals telefoonnummer, klantnummer, naam wegpoetsen.

 


 


Op mijn factuur van KPN mobiel staat dat ik op 15 augustus dat ik 42 x een sms zou hebben gestuurd naar 00447359999400 vanuit Suriname. In die tijd was ik wel in Suriname maar ik heb daar mijn simkaart niet in gebruik gehad (namelijk een andere simkaart in mijn toestel). 

Ik heb op dat moment geen sms verzonden (ik zie dit ook niet terug in mijn uitgaande berichten). Daarnaast heb ik op dat moment mijn telefoon niet gebruikt. Hiervoor is 12,60 cent in rekening gebracht. Geen gigantisch bedrag, maar ik maak me zorgen dat er verdere onbekende kosten in rekening worden gebracht. Ik heb geen bijzondere apps op mijn iPhone staan die belkosten/sms kosten in rekening brengen. 

Op internet zie ik dat meer mensen dit onbekende nummer op hun factuur hebben staan. 

Reactie van bijvoorbeeld Simyo op eenzelfde klacht: 'Ik heb inmiddels een terugkoppeling van de technische afdeling. De kosten die in rekening waren gebracht kwamen door iMessage berichten. Door aanpassingen aan onze kant worden iMessage berichten naar de server van Apple nu correct verwerkt. De kosten die zijn gemaakt zijn om deze reden weggehaald van de factuur.'

KPN mobiel zegt niets te kunnen doen en verwijst me naar de fraudehelpdesk, maar ik ben van mening dat ik niet de kosten moet betalen van sms'jes die ik niet heb verstuurd. 

Moet natuurlijk 12,60 euro zijn :-) 


Dus toch €12,60 i.p.v. de 12,60 cent die je in het openingsbericht vermeldt.

Was jouw KPN simkaart in die tijd uit jouw mobiele telefoon?


Ik heb een kan e-sim, maar die was uitgeschakeld. Ik was deze periode ook niet op mijn NL bereikbaar (behalve via WhatsApp want dat werkt via een ander netwerk met je andere nummer). Er zat een actieve simkaart uit Suriname in met alleen een data abonnement. 

 


Dus toch €12,60 i.p.v. de 12,60 cent die je in het openingsbericht vermeldt.

Was jouw KPN simkaart in die tijd uit jouw mobiele telefoon?

Dat was een foutje wat ik pas zag na jouw opmerking. 


Ik heb een kan e-sim, maar die was uitgeschakeld.

Kan je eens een screenshot plaatsen van de instelling op jouw iPhone waarmee die e-sim uitgeschakeld werd.


Nu staat natuurlijk KPN aan en Telesur (Suriname) uit


Nu staat natuurlijk KPN aan en Telesur uit. Tien stond het net andersom. 


Nu staat natuurlijk KPN aan en Telesur (Suriname) uit

Snap ik, maar ik ben geïnteresseerd in het scherm waarop je dat hebt ingesteld.


 


 

(Even opnieuw moeten plaatsen want nummers waren zichtbaar).


Dank je. Dat zou dan goed gestaan moeten hebben.

Nu is het zo dat iMessage en Facetime werkelijk smsjes versturen ter verificatie en die lijken toch echt via de e-sim verstuurd te zijn. Je geeft ook aan dat die Surinaamse simkaart een data-only simkaart was en, als het goed is, kan je daarmee sowieso geen smsjes versturen.

Ik hoop dat KPN wat coulance zou willen tonen maar ik vraag me wel af hoe het kan dat die Smsjes toch via de e-sim verzonden zijn. Zou het een Apple "feature" om de e-sim automatisch even te activeren zodat iMessage en Facetime door kunnen? Dat zou wel kwalijk zijn.


Reageer