Skip to main content
Beantwoord

Nog steeds slecht bereik in Amsterdam IJburg

• 23 januari 2025
  • 13 reacties
  • 175 keer bekeken

Het is een oud topic maar geloof me, het bereik van KPN was beroerd en is beroerd gebleven. In heel IJburg is bekend dat je niet bij KPN moet zijn voor een goed bereik Waar dan wel is een groot vraagteken. De zg positieve kaartjes met zendgebieden, ook van concurrenten trouwens, zeggen mij niets. Thuiswerken is voor veel bewoners van IJburg een kwelling. Ga er maar vanuit dat je meestal buiten staat te bellen en houdt voor belangrijke telefoontjes je landlijn aan is mijn advies. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@CVT300,

Ik zie dat anderen je al meer uitleg hebben gegeven over de situatie ter plaatse, hopelijk komen er in de toekomst meer mastlocaties beschikbaar, tot die tijd kan geen enkele provider masten bijplaatsen. 

VoWifi kan écht uitkomst bieden, zoals RBxx al uit heeft gelegd. Vrijwel alle recente mobiele toestellen bieden deze mogelijkheid (via Sony toestellen lukt het niet). Mocht je niet weten waar je dit precies kunt vinden in je toestel, kijk dan bij de toestelhulp pagina.

Bekijk origineel

13 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 151 reacties
  • 25 januari 2025

Hier zie je de dekking van de providers:
https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.35612897&lng=5.00322103&zoom=15

Je zult helaas met de buurt moeten gaan overleggen en de gemeente om buiten  ‘de stad’ om masten te gaan plaatsen.

Het zijn niet de providers maar de buurt die telecom tegenhouden.

Zoals vaker op dit soort plaatsen is het wachten tot Jan-Diederick de 4e zijn kleinzoon niet op de tablet kan in de tuin of op het balkon wanneer er wat mogelijk is.

Heeft in bloemendaal ook jaren geduurt en is nog steeds niet optimaal voor alle providers.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 283 reacties
  • 25 januari 2025

@CVT300 

Is bellen via wifi (Vowifi) niet een oplossing? Ik gebruik dat thuis ook wanneer ik thuiswerk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 25 januari 2025

Dank! Ja dat werkt wel. Maar niet iedereen die ik moet bellen heeft Wifi. En vooral: ik wordt niet altijd zo gebeld. Het is zo irritant als je bij belangrijke telefoontjes steeds wegvalt. Ik baal gewoon van die ' wij hebben een fantastische dekking in uw postcode gebied' verhalen. Dat is echt niet zo zag ik op antenne.nl. Door onze locatie zitten we aan de rand van bereikbaarheid tussen 2 antennes in. Ik denk dat een gemiddeld dorp meer bereikbaarheid heeft dan hier in Amsterdam. Ik zoek nu een provider die werkt met de antenne het dichtst bij ons. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17377 reacties
  • 25 januari 2025
CVT300 schreef:

Dank! Ja dat werkt wel. Maar niet iedereen die ik moet bellen heeft Wifi. En vooral: ik wordt niet altijd zo gebeld. Het is zo irritant als je bij belangrijke telefoontjes steeds wegvalt.

Hallo ​@CVT300 

Even een misverstand wegnemen: VoWifi lost jouw probleem op, ongeacht waar het gesprek vandaan komt of naartoe gaat. De andere kant belt gewoon vast, mobiel of zonodig ook via VoWifi.

Het slechte bereik bij jou binnen op IJburg kan mede worden veroorzaakt door een goede isolatie van jouw woning. Dat is goed voor de energierekening maar minder voor het mobiele signaal, ook van andere providers.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 25 januari 2025

Dank voor je uitleg. Dat maakt me wijzer. Geïsoleerde huizen en kooi van Farraday is wel bekend. Maar ook buiten is het bereik soms rampzalig. Blijft de ongunstige plaatsing van de masten. Dus toch naar een provider die gebruik maakt van meerdere masten dichter bij ons. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17377 reacties
  • 25 januari 2025

Heb je de Antennekaart bekeken? Er zijn twee zendmast locaties zichtbaar op IJburg, die gedeeld worden door alle providers. Een andere provider “dichter bij” gaat het niet worden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14554 reacties
  • Antwoord
  • 30 januari 2025

Hi ​@CVT300,

Ik zie dat anderen je al meer uitleg hebben gegeven over de situatie ter plaatse, hopelijk komen er in de toekomst meer mastlocaties beschikbaar, tot die tijd kan geen enkele provider masten bijplaatsen. 

VoWifi kan écht uitkomst bieden, zoals RBxx al uit heeft gelegd. Vrijwel alle recente mobiele toestellen bieden deze mogelijkheid (via Sony toestellen lukt het niet). Mocht je niet weten waar je dit precies kunt vinden in je toestel, kijk dan bij de toestelhulp pagina.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 31 januari 2025
RBxx schreef:

Heb je de Antennekaart bekeken? Er zijn twee zendmast locaties zichtbaar op IJburg, die gedeeld worden door alle providers. Een andere provider “dichter bij” gaat het niet worden.

@RBxx dank. Helaas heb je geen gelijk. Waar wij wonen op IJburg staat niet op deze kaart. Met de concurrent kunnen we gebruik maken van de zender bij het begin Zeeburgertunnel. Volgens antennekaart. Maar toch dank voor het meedenken.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 283 reacties
  • 31 januari 2025

@CVT300 

Heb je ook naar de hoogte van de mast gekeken bij de ingang van Zeeburgertunnel? Deze zijn maar 11 of 13 meter hoog. Ik denk dat deze mast bedoeld is voor indoor dekking van de tunnel. Of woon je naast de tunnel?

Een standaard mast is ongeveer 30 a 35 meter hoog. Ik zeg standaard mast, omdat er ook antennes zijn die op 15 a 20 meter hoogte staan waar het bereik klein is door de hoogte. En er zijn antennes die een groot bereik hebben die op ca. 40 of 60 meter hoogte staan.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17377 reacties
  • 31 januari 2025

Sorry ​@CVT300 

De situatie nabij de Zeeburgertunnel had ik niet meegenomen, maar is dat ook IJburg?
Ik zie de naam Zeeburgereiland op de kaart staan 🤔. Dan zijn de masten op IJburg inderdaad erg ver weg en zie ik als beste optie de zendmast van KPN bij Camping Zeeburg.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14554 reacties
  • 5 februari 2025
Maja van KPN schreef:

Is het gelukt om VoWifi in te stellen ​@CVT300? Ik hoop het wel en hoop ook dat je daardoor thuis beter bereikbaar bent!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 6 februari 2025
Maja van KPN schreef:
Maja van KPN schreef:

Is het gelukt om VoWifi in te stellen ​@CVT300? Ik hoop het wel en hoop ook dat je daardoor thuis beter bereikbaar bent!

Ja dat is gelukt en het gaat inderdaad beter. Dank voor alle reakties en meedenken! 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14554 reacties
  • 6 februari 2025

Heel erg fijn dat het gelukt is én voor verbetering zorgt ​@CVT300 😃 Ben blij dit te horen!

Reageer