Skip to main content

Beste Forumbewoners,

 

Ik heb nog niet zo veel gepost hier. Misschien ook wel een goed teken, internet en tv heb ik via KPN en dat werkt prima.

 

Op dit moment loopt mijn mobiele abonnement via een andere provider maar wel op het KPN netwerk. Op zich loopt dat wel goed alleen de snelheid staat al jaren stil en je ziet steeds meer dat snel internet toch de norm wordt.

 

Het voordeel van mijn huidige provider is dat alles buiten de bundel met prepaid afgehandeld wordt en dat vind ik op zich wel een prettig idee. Kwaliteit van het netwerk ervaar ik als erg goed ook via mijn huidige provider. De snelheid kan ik daar niet benutten maar altijd 4G+ in het scherm.

 

Eigenlijk overweeg ik de overstap naar KPN sim only. Met combinatie korting is het prijs verschil niet heel groot. En het biedt snel internet, 5G en bellen van NL naar EU inclusief. Ook begreep ik dat je een tweede simkaart aan kunt vragen onder het zelfde nummer.

 

Handig als je een keer niet de smartphone mee wilt slepen maar wel bereikbaar wilt zijn op een bel/sms telefoon. Smartphone uit en de andere aanzetten.

 

Wat ik graag zou willen weten is wat je in de app nog kunt regelen om de dingen te beperken die ik toch nooit gebruik. Ik ben nog nooit een telefoon kwijt geraakt en ik besef dat je onmiddellijk je sim kaart moet laten blokkeren mocht dat wel eens gebeuren.

 

Maar toch vraag ik me af wat je nog kunt uitschakelen in de app, ik denk dan aan:

 

Bellen naar nummers buiten de EU.

Internet gebruik buiten de EU permanent uitzetten.

Bepaalde nummers die alleen voor entertainment gebruikt worden uitzetten.

 

Een beperking die per sms gestart/opgeheven kan worden daar hecht ik niet zo veel waarde aan dat kan iedereen, mocht iemand anders de telefoon in handen krijgen. Het is fijner als het achter een paswoord zit. Uiteraard wel uitloggen als je de app niet nodig hebt.

 

 

Een andere vraag: Ik ben via Worldonline, Tiscali en Telfort bij KPN terecht gekomen dus dat is met geschiedenis heel wat jaren. Is het een optie, en loont het misschien om in de winkel eens een nieuw totaal pakket te laten berekenen inclusief mobiel?

 

 

Zo maar wat vragen. Bedankt voor het lezen. En als iemand er iets over kan melden dan houd ik me aanbevolen.

 

Vriendelijke groet,

Martin

Hallo @Railrunner 

Ook begreep ik dat je een tweede simkaart aan kunt vragen onder het zelfde nummer.

Dat kan inderdaad, maar je kunt maar 1 sim tegelijk gebruiken, of de één of de ander, dus niet beide tegelijk.

 


Op dit moment is 4G+ precies hetzelfde als 5G. Namelijk tot 500 Mb/s (wat héb je eraan op één toestel….??).

Het échte 5G, via de 3,5 Ghz band, komt pas medio 2024. Want tot die tijd heeft defensie de benodigde frequenties in gebruik.

Ook zijn er nog problemen met Inmarsat. Die verzorgt satelliet uplinks van uit Friesland op 3,5 Ghz. Die zijn wel met verhuizing naar Griekenland bezig. Tot die tijd, januari 2023, is het niet mogelijk om de 3,5 Ghz uit te rollen.

Afhankelijk van je vaste abonnement heb je het pluspakket gratis. Bij Alles in 1 kun je ook nog kiezen voor het espn pakket.

Op je mobiel heb je, afhankelijk van de gekozen grootte van de bundel, 2,50 , 5,00 of 7,50 korting per maand.


Op dit moment is 4G+ precies hetzelfde als 5G. Namelijk tot 500 Mb/s (wat héb je eraan op één toestel….??).

 

Ik begrijp het Peter, maar mijn huidige provider knijpt de snelheid behoorlijk en dat is een keuze, vraag en aanbod. Getallen noemen lijkt me niet gepast. De getallen die je voor 4G+ noemt zijn natuurlijk heel erg hoog en heb je op één apparaat niet nodig.

Maar 5G wordt toch de toekomst en kan bij drukte meer capaciteit aan heb ik begrepen. Verder reis ik niet zo heel veel, maar maak nog wel eens een dagtrip in Duitsland. Daar is 5G wel interessant. Er is de laatste jaren wel aan 4G verbeterd maar het is een publiek geheim dat ze met 4G een valse start hebben gemaakt. Het uitgangspunt was dat drie providers gezamelijk een bepaald percentage moesten halen maar dat is krom als je slechts bij één van de drie een aansluiting hebt. Met als gevolg enorm versnipperde netwerken.  De ene beter in de stad, de andere op het platteland.

Binnen de nieuwe roaming regels heb je recht op 5G als je dat thuis ook hebt en het beschikbaar is in het EU land waar je roamt. Sterker nog Telekom biedt het me nu al en voor dekking is dat prettig want ze timmeren behoorlijk aan de weg met 5G. De snelheid blijft uiteraard volgens mijn huidige contract.

Dus voor mij is het niet alleen de snelheid het heeft meer invalshoeken.  Verder misschien off topic maar een antwoord op jouw vraag.

 

 

 


Ik ken geen Nederlandse provider die Telekom heet @Railrunner 


@JanD Ik had het over de Duitse provider Telekom tijdens roaming.

 

 


Hi @Railrunner! Goed dat je meer informatie wilt voordat je een abonnement overweegt en top dat je je vraag hier stelt. Ik ga ze even bij lang: 

  1. Bellen naar nummers buiten de EU (uitschakelen in de MijnKPN app)

Dit kan niet via de app, maar je kunt wel met ons bellen via 0800-0402 (doordeweeks tussen 8:00 - 18:00 en op zaterdagen tussen 8:00 - 17:00) en mijn collega vragen om dit te blokkeren. Dit geldt dan wel voor alle nummers in het buitenland, dus ook binnen de EU. 

  1. Internet gebruik buiten de EU permanent uitzetten

Hetzelfde antwoord als hierboven, ook met betrekking tot de EU. Hierbij wordt het dus ook binnen de EU geblokkeerd.

  1. Bepaalde nummers die alleen voor entertainment gebruikt worden uitzetten

Als dit om 0900 en 0906 nummers gaat, dan kunnen die ook via mijn instructie op vraag 1 geblokkeerd worden. 🙂

Het kan dus niet via de app, maar er zit wel beveiliging op in dat je contact met ons op moet nemen en je ook moet kunnen verifiëren als de contractant voordat we dit soort wijzigingen uitvoeren. 

  1. Ik ben via Worldonline, Tiscali en Telfort bij KPN terecht gekomen dus dat is met geschiedenis heel wat jaren. Is het een optie, en loont het misschien om in de winkel eens een nieuw totaal pakket te laten berekenen inclusief mobiel?

Dat is inderdaad een lange geschiedenis! Hiervoor kun je ook het beste met ons bellen. Mijn collega kan dan het hele pakket met je doornemen en kijken of er inmiddels iets is wat beter bij je wensen past. Je kunt ook altijd lang een KPN winkel gaan, daar kunnen ze je hier ook mee helpen. Ook wat het mobiele abonnement betreft. 

 


Afhankelijk van wat voor abonnement u nu heeft bij uw huidige mobiele provider en de prijs van dat abonnement kan ik uit eigen ervaring schrijven dat u mogelijk financieel gezien niet goedkoper uit bent om dat abonnement bij KPN onder te brengen.

 

Ik heb zelf ook een abonnement bij een provider die van het KPN mobiele netwerk gebruik maakt en heb geen idee of de snelheid wordt geknepen. Ik haal via mijn data verbinding een prima snelheid ruim 80 Mbps down en 10.up.

 

Nu weet ik niet wat u met uw telefoon doet maar ik vraag mij oprecht af waarom de snelheid die u nu haalt niet genoeg zou zijn?

 

Ik lees dat u naar meerdere invalshoeken kijkt dan kan het wel een paar voordelen hebben om alles onder één dak te hebben.


Hi @Railrunner! Goed dat je meer informatie wilt voordat je een abonnement overweegt en top dat je je vraag hier stelt. Ik ga ze even bij lang: 

  1. Bellen naar nummers buiten de EU (uitschakelen in de MijnKPN app)

Dit kan niet via de app, maar je kunt wel met ons bellen via 0800-0402 (doordeweeks tussen 8:00 - 18:00 en op zaterdagen tussen 8:00 - 17:00) en mijn collega vragen om dit te blokkeren. Dit geldt dan wel voor alle nummers in het buitenland, dus ook binnen de EU. 

  1. Internet gebruik buiten de EU permanent uitzetten

Hetzelfde antwoord als hierboven, ook met betrekking tot de EU. Hierbij wordt het dus ook binnen de EU geblokkeerd.

  1. Bepaalde nummers die alleen voor entertainment gebruikt worden uitzetten

Als dit om 0900 en 0906 nummers gaat, dan kunnen die ook via mijn instructie op vraag 1 geblokkeerd worden. 🙂

Het kan dus niet via de app, maar er zit wel beveiliging op in dat je contact met ons op moet nemen en je ook moet kunnen verifiëren als de contractant voordat we dit soort wijzigingen uitvoeren. 

  1. Ik ben via Worldonline, Tiscali en Telfort bij KPN terecht gekomen dus dat is met geschiedenis heel wat jaren. Is het een optie, en loont het misschien om in de winkel eens een nieuw totaal pakket te laten berekenen inclusief mobiel?

Dat is inderdaad een lange geschiedenis! Hiervoor kun je ook het beste met ons bellen. Mijn collega kan dan het hele pakket met je doornemen en kijken of er inmiddels iets is wat beter bij je wensen past. Je kunt ook altijd lang een KPN winkel gaan, daar kunnen ze je hier ook mee helpen. Ook wat het mobiele abonnement betreft. 

 

 

Hallo Sanne,

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Niet helemaal waar ik op gehoopt had want mijn mobiel kunnen gebruiken tijdens een vakantie in de EU is natuurlijk juist heel fijn. Maar dan weet ik in ieder geval wat er wel en niet kan. Misschien dat er in de toekomst ooit nog een keer onderscheid wordt gemaakt tussen roaming binnen de EU en er buiten maar dat is niet meer als een wens.

 

Je antwoord is helder en dat waardeer ik.

 

Met vriendelijke groet,

Martin


 

Nu weet ik niet wat u met uw telefoon doet maar ik vraag mij oprecht af waarom de snelheid die u nu haalt niet genoeg zou zijn?

 

 

Ik heb nu een snelheid van 5 Mbit down en 1 Mbit up. En eerlijk is eerlijk daar kun je nog verrassend veel mee. Het netwerk is heel stabiel en iedere speedtest toont aan het is niet meer, maar ook zeker niet minder. Ik zal niet in detail gaan want het gaat hier om een KPN forum maar met alles er om heen ben ik best tevreden met deze provider.

Maar deze snelheid is al jaren zo en heel langzaam zie je toch dat je ingehaald wordt door de tijd en de techniek. Snel internet wordt steeds meer de norm. Apps worden zwaarder om te downloaden, websites bevatten steeds meer filmpjes die moeten starten etc.

Met het antwoord van @Sanne_M is de vraag verder beantwoord en weet ik wat er wel en niet kan.


Dat is inderdaad laag dat lijkt bijna op een 2G verbinding en niet een 4G verbinding. Is het niet een instelling in de telefoon zelf?

 

Ik kan mij vinden in uw laatste reactie echter zie ik de noodzaak voor een hogere data snelheid niet voor een mobiele telefoon. Deels omdat ik deze nog steeds hoofdzakelijk gebruik om te bellen. En wat whatsapp en email.

 

Wordt een data sim in een tablet of laptop gebruikt ligt dat mogelijk weer anders.

 

Ik lees dat de vraag beantwoord is dus zal ik het hierbij laten.