Skip to main content

Het schijnt dat vannacht in een keer 10Gb van mijn data is verbruikt waardoor ik met mijn onbeperkt data abonnement ineens het daglimiet van 10Gb per dag bij het wakker worden al had verbruikt. Nu gaf de klantenservice aan dat het mogelijk door updates van mijn apps zou kunnen komen. Maar dat kan er bij mij niet in. Maar goed, ik zet vannacht dus ook mijn hotspot uit en ik zet alle mobiele data weer op 0. Dan kan ik morgen kijken welke apps veel gebruiken in de nacht. Verder zet ik ALTIJD mijn telefoon op de Slaapstand, de actieve apps sluit ik en ik heb niet heel veel apps open op de achtergrond. Ik heb geen netflix of films, stream niets, heel af en toe overdag Facetimen. Ik gebruik verder mijn Whatsapp veel (niet ‘s nachts) en dan houdt het wel op. Ik heb een Iphone 13. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Waar kan het aan liggen? Ik begrijp er niets van.

Hallo @ClaudieW ,

Het kan inderdaad zijn dat er vannacht updates hebben gedraaid of je was wat vergeten af te sluiten. Bijvoorbeeld you-tube of een tv-zender. Als die blijven doordraaien, raakt het tegoed vanzelf een keer op. 

 

Maar normaal gesproken kun je thuis beter WiFi gebruiken. 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

 


Oh wellicht had ik je dat moeten vermelden. Ja we hebben altijd de Wifi thuis aan, dus dat is niet aan de orde. En dan ook 10GB in een half uur tijd???
Ja ik heb altijd aanstaan om wifi te gebruiken wanneer het voor handen is.


@ClaudieW 

Dat kan dus niet, want dan zou jouw telefoon WiFi moeten gebruiken. En dat is kennelijk niet gebeurd. Check voor de zekerheid toch even de instellingen op jouw telefoon. 


Ja dat zou je denken, maar ik heb echt altijd de wifi thuis en ook op mijn iphone aan staan. Dus dat is het echt niet (uiteraard ook al nagekeken voor de zekerheid vanmiddag toen ik de klantenservice aan de telefoon had). Het is dus een raadsel! 10GB poefffff weg????

 


Wat voor telefoon heeft u (merk)?


. Ik heb een Iphone 13. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Waar kan het aan liggen? Ik begrijp er niets van.

Staat in de openingstekst @Ferry1984 

10GB vanwege updates van apps geloof ik ook niet, kan eenvoudig niet.

Maar je hebt het over je hotspot. Heb je wellicht een laptop daarop werken? Als die een update binnenhaalt via de hotspot dan zou dat wel een verklaring kunnen zijn.


Sorry inderdaad, ik was niet helemaal wakker meer. @Friesian 

@ClaudieW Check even of je wifi assistentie en icloud drive heb uitstaan.
Ga naar instellingen->mobiel netwerk en dan bijna onderin zie je schuifjes voor wifi assistentie en icloud drive. Staan deze aan? Zet ze op uit.

 


Geeft niks joh, kan iedereen overkomen. 😉

Deze halve zool was al eerder wakker omdat ik een muggen.mep.machine mis. 🤣 Scheelt nog dat ik een klamboe heb.


Heb de wifi-assistent ook aan staan idd. 
Vannacht was overigens alles normaal, slechts een paar mb’s verbruikt.
Ik ga het in de gaten houden en ga voorlopig proberen om al mijn mb’s dagelijks voor het slapen even op nul te zetten. Hoop er zo achter te komen wat het verbruikt. 
Enorm bedankt voor het meedenken, hopen dat ik er achter kom. 


Heb de wifi-assistent ook aan staan idd. 

Ja die kan je beter uitzetten. Bij slechte wifi verbinding of als wifi heel even uitvalt schakelt die terug naar 5G, gebeurt bij mij in ieder geval heel veel. Is opzich niet zo erg als je onbeperkt hebt maar niet met een XX gb bundel.