Skip to main content

Zelf heb ik al meer dan 15 jaar tot tevredenheid een zakelijk mobiel abonnement bij KPN. Mijn partner heeft in februari 2016 in de KPN-winkel een 2-jarig mobiel abonnement met een IPhone 6S afgesloten (toen nog voor databundel 500 mb en 150 belminuten/SMS, contract Basis HS3) voor ruim EUR 47 per maand. Dit contract loopt nog steeds, mijn partner gebruikt nog steeds dezelfde telefoon, zij is er zuinig mee, maar wil nu bij KPN een nieuwe afnemen.

Na zes jaar moet zij in 2022 nog steeds ruim EUR 47 per maand betalen. Zij heeft bij voorgenomen verlenging van het contract met aanpassing van met name de datalimiet al twee keer eerder contact gehad met KPN over deze hoge, doorlopende kosten en creditering van het sinds februari 2018 aantoonbaar teveel betaalde bedrag. Alle contracten mét telefoon bij KPN, ook de oude, gingen voor wat betreft de prijsbepaling voor de toestelkosten uit van looptijden van 1 of maximaal 2 jaar. Uitgaande van een looptijd van twee jaar tot februari 2018 en daarna van een SIM-only-prijs voor een abonnement voor de aan de orde zijnde bundels, werd inmiddels over zo'n 48 maanden tenminste zo'n EUR 1.500 onverschuldigd aan KPN betaald. Ik heb het dan nog niet over de nodeloos betaalde meerkosten over data-overschrijding van 500mb (want dat werd in 2017 al minimaal 1 GB). KPN kan hier in de winkel en aan de telefoon niets mee doen. Ik vind dit onbegrijpelijk. Natuurlijk had mijn partner hier eerder een eind aan moeten breien maar dat is nu eenmaal niet gebeurd. Dat geeft KPN naar mijn mening niet zonder meer het recht deze onrechtvaardige situatie jaren te laten voortduren. Ik vermoed dat dit een situatie is die met name bij oudere contractanten nog steeds voortduurt.

 

Wie herkent dit verhaal en heeft een tip wie hier bij KPN voor te benaderen?

Hi @TCW,

Dat we er niets aan kunnen doen, klopt maar voor de helft :thinking: Zo lang een abonnement loopt, kunnen we niets wijzigen aan de voorwaarden. Juist situatie zoals deze, zijn er de reden van dat er tegenwoordig onderscheid wordt gemaakt tussen het abonnement, en de toestellening. Het klopt dus, dat we nu geen toestelkosten van haar abonnement af kunnen halen, omdat de abonnementsprijs 1 geheel is.

Zodra je partner het abonnement verlengt en het huidige abonnement beëindigd is, kunnen we echter wél voor een restitutie zorgen van de teveel betaalde kosten voor het toestel. Ze kan dus verlengen naar een nieuw abonnement, en als dat is gebeurd kan ik een achterliggende afdeling aansturen om de toestelkosten te vergoeden :slight_smile:

 


Heeft je partner al verlengd @TCW?

Zo ja, dan kan ik met het verzoek naar de achterliggende afdeling aan de slag! Of is dat al via een andere weg geregeld? Hoor het graag :slight_smile:


Zij zal één dezer dagen een keuze maken (verlengen of beëindigen). Dan zal zij opnieuw contact met KPN opnemen over de toegezegde terugbetaling (KPN berekent het ‘voorlopig’ op zo’n EUR 925 maar het gaat om meer dan EUR 1.250 ….). Het zou KPN gesierd hebben als zij het eerdere verzoek niet had afgewezen en ook eerder zo ‘pro-actief’ bij de klant had geïnformeerd zoals nu publiekelijk op dit forum gebeurt. Of zelfs, hetgeen volstrekt logisch en redelijk zou zijn geweest, het contract op eigen initiatief na afbetaling van de telefoon nog slechts met berekening van databundels had voortgezet. Dat zou een bedrijf dat ook consumenten als klant heeft moeten doen. Nu vraag je je toch af: hoeveel van dit soort consumentencontracten lopen er nog of zijn inmiddels verlengd of beëindigd zonder dat KPN het teveel betaalde bedrag heeft terugbetaald (of zal terugbetalen als de klant niet piept)?


Op je laatste vraag, heel veel, en nog veel meer dan je denkt, was vroeger ook normaal, een “gratis” telefoon, als iets te mooi is om waar te zijn is het dat ook.


Zij zal één dezer dagen een keuze maken (verlengen of beëindigen). Dan zal zij opnieuw contact met KPN opnemen over de toegezegde terugbetaling 

Okido, dan hoef ik niks meer voor jullie te doen begrijp ik? Uiteraard hoop ik dat ze voor een verlenging kiest en dat de berekening voor het terugbetalen correct zal worden uitgevoerd, zodat ze weer tevreden zal zijn met haar KPN abonnement :slight_smile:


Nadat contract werd verlengd, lukt nu onmogelijk om weer contact met KPN te krijgen om één en ander af te wikkelen. Er werd door KPN niet meer gereageerd op e-mailadres toestelkosten@kpn.com en na bellen met de klantenservice werd aangegeven dat correspondentie zou kunnen worden voortgezet op bewijsstuk@kpn.com Dat is nu weer twee weken geleden zonder dat ik iets heb gehoord en op internet zie ik dat kennelijk laatstgenoemd e-mailadres niet meer in gebruik is. KPN is zeer slecht bereikbaar en medewerkers van de klantenservice kunnen mij kennelijk niet goed verwijzen. Ik heb in 2022 meerdere malen e-mailcontact gehad met mevrouw xxx van KPN (op toestelkosten@kpn.com en nu geeft niemand meer thuis. Graag bericht KPN hoe ik nu contact met jullie kan krijgen. Ik moet jullie stukken sturen in verband met verlenging en voorstel terugbetaling teveel betaalde toestelkosten.

 

Graag spoedig bericht.

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


10 maanden is het stil geweest in dit topic. En nu reageert u weer. Hoe dat zo @TCW ? Is het nu nog niet afgewikkeld? 


Nee, anders zou ik mij ook niet opnieuw gemeld hebben. en mijn verzoek is duidelijk, hoop ik.


Hi @TCW,

Balen zeg dat het nog steeds niet klaar is 🙁

Ik heb de betreffende collega een mail gestuurd met de vraag of ze meer over de situatie kan vertellen, zou je het ons nog een stukje makkelijker willen maken door ook je naam- en adresgegevens in te vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?


Zal persoonlijke gegevens wel doorgeven zodra ik weer rechtstreeks met KPN kan communiceren.

De kwestie betreft klantnummer **********

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


@TCW je privégegevens horen in uw forumprofiel. Zoals u het nu hebt geplaatst kan iedereen uw klantnummer zien.


Ik heb zelf nog geen reactie gehad @TCW, maar ben jij inmiddels wel were gebeld of op een andere manier verder geholpen?