Skip to main content
Beantwoord

Onbekend tijdelijk nummer bij e-sim na overstap naar KPN

• September 1, 2025
  • 7 reacties
  • 102 keer bekeken

Ik heb zojuist mijn e-sim van KPN geactiveerd (overgekomen van Vodafone).

In mijn telefooninstellingen (iPhone) zie ik twee e-sims staan. Mijn eigen nummer, “primair” en niet actief. En een tweede volslagen onbekend nummer (06-57279821), “reizen” genoemd en actief. Als je ineens zo’n nummer ziet ga je je wel dingen afvragen. Ik heb dus de klantenservice gebeld. De medewerker moest ook even zoeken, maar wist mij te vertellen dat dat vreemde nummer een tijdelijk nummer is dat providers gebruiken tijdens het porteren. De overgang van het abonnement bij de oude provider naar het abonnement bij de nieuwe provider kost wat tijd om volledig af te ronden, en blijkbaar is dat tijdelijke nummer nodig om onderbreking van de service te voorkomen. Eigenlijk is dat tijdelijke nummer een soort van een alias voor je eigen nummer zodat je in ieder geval kunt bellen e.d. De medewerker van de klantenservice zag op zijn display dan ook mijn eigen nummer en niet dat tijdelijke nummer.

KPN zou er verstandig aan doen om de klant  over dit fenomeen te informeren, want anders krijg je allerlei misverstanden die met goede informatie simpel te voorkomen zijn.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Fresco2025 dat tijdelijke nummer is een administratief nummer om je eigen nummer over te kunnen zetten van je oude provider naar KPN.

Ga NIET met dat nummer bellen of internetten, dat tijdelijke nummer valt onder geen enkele bundel en word je tegen maximale kosten daarvoor belast als je dat wel gaat doen. Je hebt dat nummer ook totaal niet nodig om te gebruiken.

Je kunt je eigen nummer blijven gebruiken bij je oude provider tot het niet meer werkt en je van KPN een seintje hebt gekregen dat je nummer overgezet is en via KPN kunt bellen/internetten.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 1, 2025

Beste ​@Fresco2025 dat tijdelijke nummer is een administratief nummer om je eigen nummer over te kunnen zetten van je oude provider naar KPN.

Ga NIET met dat nummer bellen of internetten, dat tijdelijke nummer valt onder geen enkele bundel en word je tegen maximale kosten daarvoor belast als je dat wel gaat doen. Je hebt dat nummer ook totaal niet nodig om te gebruiken.

Je kunt je eigen nummer blijven gebruiken bij je oude provider tot het niet meer werkt en je van KPN een seintje hebt gekregen dat je nummer overgezet is en via KPN kunt bellen/internetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Met dat tijdelijke nummer kun je volgens mij niet eens (direct) bellen of internetten, al zou je het willen. Daarom noemde ik het ook een alias van je eigen nummer. En erop gebeld worden kun je al evenmin want de mensen die jou bellen weten niet eens van dat tijdelijke nummer; die bellen gewoon het nummer dat ze altijd zouden kiezen als ze jou willen bellen.

Het seintje dat m’n nummer is overgezet heb ik vanochtend al gehad. Het tijdelijke nummer is evenwel nog steeds het actieve nummer. Waarschijnlijk is het technisch overzetten niet afgerond, maar kun je je kpn e-sim al wel activeren en gebruiken, zij het dan door tussenkomst van dat tijdelijke nummer.

Mijn punt is eigenlijk alleen dat kpn er beter aan doet om de klant over dat tijdelijke nummer te informeren. Ikzelf was tenminste heel verbaasd toen ik dat vreemde nummer zag staan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 1, 2025

Beste ​@Fresco2025 nogmaals even met KPN via 0800 0402 bellen, voor storingen en niet-werkende diensten 24/7 bereikbaar of via X of Facebook.

Succes.

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 1, 2025

@Fresco2025 De tijdelijke nummer is gekoppeld aan het esim-profiel, dat is alleen voor jou te zien op jouw telefoon, voor buitenwereld is jouw geldige nummer van toepassing, je kan deze nummer trouwens ook zelfs wijzigen. Als je deze telefoonnummer niet kan wijzigen, verwijder het esim-profiel en download opnieuw. Als het goed is, is de juiste nummer dan gekoppeld aan het nieuwe esim-profiel

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Beste ​@JanD 

Ik heb met de klantenservice afgesproken even af te wachten; het tijdelijke nummer zou vanzelf moeten verdwijnen als de portering helemaal is afgerond. En als dat niet gebeurt dan ga ik ermee naar de kpn-winkel. (zit vlak bij mij in de buurt)

Edit: zie mijn reactie op ​@TDN 
Ook bedankt voor de tips.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

@TDN 
Ik heb de e-sim opnieuw geïnstalleerd, en het tijdelijke nummer is nu inderdaad verdwenen. Mijn dank voor de tips.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Goedemorgen ​@Fresco2025 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen! Ik heb de eerste reactie (van ​@JanD  ) hier gemarkeerd als 'best answer' omdat dit de lading het beste dekt.

@TDN 
Ik heb de e-sim opnieuw geïnstalleerd, en het tijdelijke nummer is nu inderdaad verdwenen. Mijn dank voor de tips.

Top, en fijn dat je dit hier ook nog even met ons hebt willen delen, dat wordt heel erg gewaardeerd! Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben, weet ons dan ook vooral weer te vinden 🙏🏻