Skip to main content

hoi,

 

Ik ben in Maleisië en heb bewust een ‘Supervoordeelland buiten de EU’ afgesloten van 100 MB/min/sms. Er is op dit moment 69 MB verbruikt. Ik kan echter niet gebeld worden en ik kan zelf ook niet bellen naar Nederland. Er wordt helemaal geen verbinding tot stand gebracht. De lijn gaat niet over en na een minuut wordt de poging automatisch afgebroken. Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik ondanks mijn buitenlandbundel niet kan bellen naar Nederland? Mobiel internet werkt wel. Uiteraard staat het landnummer +31 ervoor als ik ga bellen. Heb meerdere nummers geprobeerd van verschillende mensen.

 

ps - ook zonder voordeelbundel zou ik toch in staat moeten zijn te bellen naar Nederland. Ja, het zal vast veel geld kosten, maar ik heb een abonnement bij KPN, ben in het buitenland en ik wil bellen naar Nederland. Dan moet dat toch kunnen.

 

Samsung Galaxy S21

Roaming staat aan

Beste @LennertC, welkom! Wat gek dat het niet werkt. Als je 69 MB verbruikt hebt, dan is er wel een verbinding tot stand gekomen. Kan het zo zijn dat het bellen vanuit het buitenland geblokkeerd is? Ben je hier al eerder tegenaan gelopen buiten de EU? Wil je je forumprofiel aanvullen met je 06-nummer, adres en evt. klantnummer? Graag in de persoonlijke opmerkingen ook even de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer. Dit ter verificatie, mochten we het bellen vanuit het buitenland moeten deblokkeren. Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan kijken we met je mee. 


Hoi Marcia,

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn profiel geüpdatet met het betreffende 06-nummer, adres, klantnummer en laatste 3 cijfers van rekeningnummer.

Wat betreft je vragen: in 2022 en 2023 zijn we veelvuldig in het buitenland geweest (Azië) en konden we steeds zonder problemen bellen en gebeld worden op het betreffende mobiele nummer. We zijn nu sinds een week weer in Azië voor iets lagere tijd ivm een rondreis. Bellen en gebeld worden op dit 06-nummer werkt nu niet meer. Het is dezelfde telefoon als in 2022 en 2023 met hetzelfde KPN-abonnement en dezelfde buitenland-bundels als we eenmaal in het buitenland zijn. Er is dus letterlijk niets veranderd in het abonnement, de telefoon of instellingen (zover ik weet). Ik hoor dus graag waarom bellen niet lukt. Zoals gezegd kan ik wel mobiel internetten vanuit de buitenland-bundel. Alleen bellen is het probleem.


Hallo @LennertC ,

Waarschijnlijk is het niet van toepassing , maar lees eens dit topic waar iemand het zelfde heeft meegemaakt als gevolg van een maatregel in het land Indonesie.

 (Ze willen daar dus geld zien van de toeristen die willen bellen…..) 


Thanks voor het meedenken, maar inderdaad niet van toepassing. Ik ben niet in Indonesië, maar in Maleisië. Hier zijn geen maatregelen van die aard.

Ik ben overigens bekend met de regel in Indonesië, maar die gelden bij langdurig verblijf. We zijn pas weer een week in Azië en hadden al vanaf dag 1 dit probleem. Overigens ben ik vorig jaar wel in Indonesië geweest en toen werkte alles prima met deze telefoon.


Dankje @LennertC! Ik neem het even over van Marcia want die is er maandag pas weer. 

Ik heb de instellingen doorgenomen en er staan geen blokkades aan. Ik zie ook verbruik in de bundel die je aan hebt staan, dus alles zou moeten werken. 😕
Heb je al verschillende providers getest daar? In Maleisië werken we samen met: 

  • Celcom Axiata Berhad
  • Digi Telecommunications
  • Maxis Broadband
  • TM

Wat als je verschillende van deze probeert? Als het dan niet meteen lukt, test het dan ook door de instellingen van je toestel op 2G of 4G te zetten. Ben benieuwd of het dan wel lukt!


Hi @Sanne van KPN, bedankt voor de tip. Ik ga het proberen.

Ik gebruik een Samsung Galaxy S21. Moet ik dan in de instellingen zijn bij ‘Mobiele Netwerken’ en dan ‘Networkoperators’ wijzigen van ‘Automatisch selecteren’ naar een van de genoemde providers om te kijken of er iets werkt?

De volgende providers kan ik in ieder geval vinden:

  • MY CELCOM
  • Digi
  • YES
  • MY MAXIS
  • unifi
  • U Mobile

Check-vraag of de volgende instellingen nog aangepast moeten worden:

  • Roaming staat aan
  • Bellen via 4G staat aan
  • Netwerkmodus staat op 4G/3G/2G (automatisch verbinden). Ik kan dit wijzigen naar ‘Alleen 2G’, ‘Alleen 3G’, ‘3G/2G (automatisch verbinden), of ‘5G/4G/3G/2G (automatisch verbinden)’.
  • Namen toegangspunt; moet ik daar iets doen? Er staan nu 3 opties:
    • KPN Internet (deze staat aangevinkt)
    • KPN/Hi 4G LTE Mobiel Internet (deze kan ik aanvinken)
    • KPN XCAP (deze kan ik niet aanvinken)

Klopt, van automatisch selecteren moet je inderdaad naar één van de andere providers. Celcom, Digi en Maxis zijn onze roamingpartners dus ik hoop dat het via één van die wel lukt .

Zo niet, dan bij de instellingen netwerkmodus ‘Alleen 2G’ proberen. Dan heb je letterlijk alleen de bel/sms frequentie en die heeft over het algemeen beter bereik. 
Namen toegangspunt kun je zo laten!


Zojuist overgeschakeld handmatig van Maxis naar Celcom en het werkt! Dank voor de hulp.


Yes! Graag gedaan. Fijn dat het gelukt is en veel plezier daar. 😄