Skip to main content
Vraag

Onduidelijke vage e-mail over Extra Veilig Mobiel

• May 13, 2026
  • 8 reacties
  • 46 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik ontving een best wel vage e-mail over Extra Veilig Mobiel en veranderende voorwaarden. Ook wordt gezegd dat ik een euro meer ga betalen maar ik heb geen idee waarom.

Ik dacht eerst dat het phishing was, maar het e-mailadres lijkt niet vals en in de aanhef worden mijn naam en telefoonnummer genoemd. Al kan dat vandaag de dag dan nog steeds vals zijn met al die hacks 🫣

Het rare is: dat extra veilig mobiel staat bij mij niet aan. En als ik het wel aanzet is het gratis voor mij (en anders kost het €1,99 per maand). Ik snap er dus helemaal niets van!

Wie weet het voor mij uit te leggen? 🤔 

8 reacties

JanD
Superuser
  • May 13, 2026

Beste ​@Ruggiero 

KPN Extra veilig kost nu €1,99 per maand.

Het mobiele abo wordt €1 per maand duurder

KPN Extra veilig wordt gratis.

Als je nu KPN Extra veilig gebruikt, wordt het dus gratis, dus €1,99 per maand goedkoper.

Als je geen KPN Extra veilig hebt, kun je er voor kiezen om het wel of niet gratis te gebruiken.

De Algemene voorwaarden wijzigen vanaf 1 juni 2026

Daarom heb je het recht je abo"s gratis op te zeggen, ook als je nog in contract zit, binnen de termijn die in de mail genoemd is.

Beetje duidelijk zo?

• Topper
  • May 13, 2026

@Ruggiero 
Je moet het betalen of je het aanzet of niet. Vroeger was het een betaalde optie van 1,99 euro.

“Wil je door deze wijzigingen opzeggen … dan kan dit … zonder kosten tot 18 juni 2026.”

Dus:

• dit is juridisch een contractwijziging;
  • KPN erkent daarmee dat je opzeggingsrecht hebt;
  • je kunt vóór 18 juni 2026 kosteloos beëindigen of aanpassen.

Dat bevestigt eigenlijk ook dat die €1 niet als een gewone inflatiecorrectie wordt gezien, maar als een inhoudelijke wijziging van het abonnement.

De constructie is dus:

1. dienst standaard toevoegen;
  2. prijs verhogen;
  3. optionele activatie van filtering;
  4. wettelijk verplichte mogelijkheid geven om op te zeggen.

Voor veel mensen zal dit prima zijn, maar technisch gezien betaal je voor:

• een netwerkfilter dat waarschijnlijk grotendeels hetzelfde doet als gratis DNS-/browserbeveiliging;
  • terwijl de filtering standaard nog uit staat.

Dus het is vooral een ordinaire prijsverhoging die collectief in het abonnement wordt geschoven.

JanD
Superuser
  • May 13, 2026

Beste ​@Ruggiero en ​@ixjeer1300 die genoemde datum van 18 juni is voor iedereen anders, de data kunnen liggen tussen 1 juni en 30 juni.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 13, 2026

Bedankt voor de antwoorden!

Mmmm, dit alles klinkt mij heel bijzonder in de oren: je voegt ongevraagd een dienst toe waar je als gebruiker verder niet zo veel aan hebt (een veilig netwerk an sich lijkt mij namelijk een basisonderdeel, zeker bij een gerenommeerd bedrijf als KPN) en rekent daar dan ook nog eens een euro voor. En je mag het kosteloos uitzetten? Dat is ook een vreemde redenatie voor iets waar je wel voor moet betalen.

Enige maanden terug werd de Voicemail app uitgeschakeld. Dat was een heel fijne optie en ik mis 'm nog steeds. Daar hadden ze dan wel een euro korting voor mogen geven. Bovendien is m'n TV abonnement naar verhouding vreselijk duur dus het lijkt mij nou niet dat ze niet genoeg aan mij verdienen.

Lang verhaal kort: dit is echt lariekoek. Een euro vragen voor een dienst waar je niet om gevraagd hebt. Wat vinden consumentenorganisaties en de ACM hiervan? 🤔 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 13, 2026

Goedemorgen ​@Ruggiero en bedankt voor jouw feedback 👌🏻

Het klopt inderdaad dat het abonnement 1 euro duurder wordt. Extra Veilig Mobiel komt er als gratis optie bij en dat kun je inschakelen via MijnKPN mocht je daar gebruik van willen maken. Voor meer een aanvullende informatie kan ik je nog aanraden om dit Kennisbak artikel over Extra Veilig Mobiel eens door te nemen! Mocht je daar nog verdere of aanvullende vragen over hebben, laat het dan ook vooral weten!

• Topper
  • May 13, 2026

@Ruggiero 

Inderdaad. Veel consumenten ervaren dat toezichthouders vooral reageren op extreme misstanden, terwijl dit soort geleidelijke prijsverhogingen gewoon doorgaan. KPN speelt daar handig op in.
De ACM heeft namelijk beperkingen:
- ze maken de wet niet
- ze kunnen niet elk verdienmodel verbieden dat irritant of consumentonvriendelijk is
en ze moeten juridisch kunnen aantonen dat regels overtreden worden.

Daardoor krijg je vaak:
- Het mag mits duidelijk gecommuniceerd
in plaats van:
- dit mag helemaal niet

Voor consumenten voelt dat alsof bedrijven altijd nét binnen de lijntjes blijven:

Kleine verplichte toeslagen
Opt-out diensten
Inflatiecorrecties
loyaliteitsstraffen
complexe abonnementen.

En ondertussen ligt de praktische last bij de klant:

Vergelijken, opzeggen, onderhandelen, overstappen.

Dat voedt natuurlijk het idee dat toezicht weinig effect heeft.
Wat KPN uiteindelijk tegen haar eigen klanten zegt, is: “take it or leave it”.

• Topper
  • May 13, 2026

Het klopt inderdaad dat het abonnement 1 euro duurder wordt. Extra Veilig Mobiel komt er als gratis optie bij en dat kun je inschakelen via MijnKPN mocht je daar gebruik van willen maken. Voor meer een aanvullende informatie kan ik je nog aanraden om dit Kennisbak artikel over Extra Veilig Mobiel eens door te nemen! Mocht je daar nog verdere of aanvullende vragen over hebben, laat het dan ook vooral weten!

De optie Extra Veilig Mobiel leverde zeker te weinig geld op? Dit is gewoon een ordinaire prijsverhoging met een veiligheidslabel erop. Denk je dat de klanten dat niet doorhebben?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 13, 2026

Dag Jan, 

Ik begrijp dat je het keurig probeert uit te leggen als medewerker van KPN. Je hebt vast een mooie kien uitgedachte Q&A over dit onderwerp daar bij je liggen.

Maar kom op zeg, wees nu even eerlijk: je krijgt het er als extra GRATIS optie bij, je moet het zelfs zelf aanzetten, maar voor die gratis aan te zetten optie betaal je wel verplicht ÉÉN EURO! Geloof je zelf wel wat je zegt? 🤔