Skip to main content

Internetbundel volledig gebruikt in Africa, telkens bij het openen van mijn mobiel  wordt er 1 Kb voor 0,01 of 0,02 gedeclareerd en dat tot een maximum van E 60 per maand Factuur van 27 pagina's per maand !!, dit ondanks het uitschakelen van roaming bij vertrek. Op het forum lees ik hier meer klachten over. Waar ik problemen mee heb is dat deze handelswijze van KPN m.i. onjuist is maar het meest stoort dat dit bij eerdere reizen,oa. in jan/febr en oct/nov 2022 nog niet werd toegepast. Ik heb voor zover mij bekend nooit bericht ontvangen dat roaming uitzetten alleen niet afdoende zou zijn om deze kosten te vermijden, laat staan dat deze kostenaanpassing aan mij werd gemeld . Verder vind ik van belang dat er door mij geen gebruik is gemaakt van internet (uitsluitend lokaal Wi-Fi): alleen mijn mobiel openen roept telkens minimale kosten op. 

Hallo @Terat ,

Zo'n factuur van 27 pagina's is wel extreem. Dit probleem speelt inderdaad al langer. Ik kan een topic van @wjb herinneren die dat ook in Afrika had. Alleen wel in wat mindere mate. 

Ik hoop voor jou dat KPN de kosten wil vergoeden. Als je je profiel invult, kan een moderator e.e.a. nakijken. 


Ik kan een topic van @wjb herinneren die dat ook in Afrika had. Alleen wel in wat mindere mate. 

Klopt, zie het onderstaande topic.

Daar is overigens nooit een bevredigend antwoord gekomen en ik ben nog altijd benieuwd wat de oorzaak is geweest.

Overigens zijn tijdens ons laatste bezoek aan Zuid-Afrika niet dergelijke kosten in rekening gebracht.


@Terat Welkom op het forum. 

Een factuur van 27 pagina's is inderdaad wel extreem. 

Het is een probleem wat al langer speelt. Tweakers heeft hier ook een artikel aan gewijd

Het probleem is heel lastig te duiden. 

@wjb Zou het kunnen dat je tijdens je laatste bezoek een ander toestel had dan tijdens je 1 na laatste bezoek? 


​​​​​​​​@wjb Zou het kunnen dat je tijdens je laatste bezoek een ander toestel had dan tijdens je 1 na laatste bezoek? 

Nee, wij zijn heel zuinig met onze telefoons en die gaan dan ook jaren mee. 😉

Wel was het een ander abonnement. Had mijn zoon tijdens de eerste trip een data sim (0970 nummer) van KPN in het tweede simslot, tijdens de laatste trip was dat een gewoon abonnement (06 nummer) in het eerste simslot. Het kan ook best zijn dat ik een blokkade van data buiten de EU op dat abonnement heb laten plaatsen maar dat kan jij a.d.h.v. het klantnummer in mijn profiel vast wel nakijken. 🙂


In october/november 2022 was ik met hetzelfde toestel en dezelfde lokale WIFI connectie (Airtel) op de zelfde locatie. Toen geen probleem met kosten vanwege aanzetten toestel. Ook toen KPN SIM kaart in toestel en Roaming uitgeschakeld tijdens de heenvlucht. Januari/Februari 2022 was ik er ook, maar met een ouder toestel, zelfde KPN SIM, geen internet kosten.


In october/november 2022 was ik met hetzelfde toestel en dezelfde lokale WIFI connectie (Airtel) op de zelfde locatie. Toen geen probleem met kosten vanwege aanzetten toestel. Ook toen KPN SIM kaart in toestel en Roaming uitgeschakeld tijdens de heenvlucht. Januari/Februari 2022 was ik er ook, maar met een ouder toestel, zelfde KPN SIM, geen internet kosten.

@Terat

Dan lijkt het toch aan een instelling in jouw nieuwe toestel te liggen. 

Misschien is het laten plaatsen van een blokkade van data buiten de EU een idee?: 

@wjb Zou het kunnen dat je tijdens je laatste bezoek een ander toestel had dan tijdens je 1 na laatste bezoek? 

 Het kan ook best zijn dat ik een blokkade van data buiten de EU op dat abonnement heb laten plaatsen maar dat kan jij a.d.h.v. het klantnummer in mijn profiel vast wel nakijken. 🙂

 


Blijft onverklaard waarom mijn huidige toestel, dat ik ook had tijdens reis en verblijf op dezelfde locatie in october/november toen geen internetkosten maakte en tijdens mij  recente verblijf wel. Aan de instellingen heb ik tussentijds niets veranderd...


Het was gisteren weer eens tijd om mijn Zuid-Afrikaanse prepaid simkaart van MTN even te gebruiken zodat deze niet geïnactiveerd gaat worden en ik deze bij ons volgende bezoek aan Zuid-Afrika kan blijven gebruiken. Zo gezegd zo gedaan en dus simslot 2 van mijn telefoon geactiveerd. Als snel kreeg ik een smsje waarin ik welkom geheten werd op het netwerk van T-Mobile in Nederland. Dat smsje triggerde mij om hier toch even bij stil te staan.

Ga ik met een KPN abonnement naar Zuid-Afrika en koop ik geen buitenlandbundel dan betaal ik daar €2,50 per MB.

Ga ik met mijn Zuid-Afrikaanse prepaid van MTN naar Nederland dan betaal ik hier 0,99 rand ofwel €0,05 per MB.

Data gebruik zonder buitenlanbundel is bij KPN dus 50 (!) keer zo duur en zelfs met een buitenlandbundel van KPN is KPN nog altijd 60% duurder dan MTN zonder buitenlandbundel.

Ook interessant om te zien wat het prijsverschil is van databundels voor gebruik in Zuid-Afrika.

Met een KPN abonnement en een buitenlandbundel betaal ik €9,99 voor 100MB of €39,99 voor 500MB.

Koop ik echter een 100G​​​​​​B databundel voor mijn MTN prepaid dan ben ik 219 rand ofwel €10,95 kwijt.

Dat is dus 200 keer de hoeveelheid data voor ruim één vierde van de prijs.

Dat laatste maakt het toch zeer interessant om die prepaid niet te laten verlopen. 🙂

 

Moraal van het verhaal: Het loont echt om te onderzoeken of je lokaal een prepaid simkaartje kunt bemachtigen met een databundel.


Ik gebruik mijn oude toestel met een lokale simkaart ook terplaatse. Mijn huidige toestel alleen voor wifi met lokale datacard in de router.

Ik zal bij toekomstige reizen de KPN sim kaart verwijderen


@wjb Bedankt voor je heldere uitleg. In veel gevallen kan het inderdaad een stuk handiger zijn om een plaatselijke simkaart aan te schaffen!  

Ik heb het nog even voor je nagelopen. 

En voor zover ik kan zien is er geen sprake van een blokkade voor data buiten de EU.