Skip to main content
Vraag

Onjuiste kosten internet in het buitenland op de factuur

• April 11, 2025
  • 3 reacties
  • 50 keer bekeken

Goedemiddag!
Er zit een kleine afwijking in de factuur. Toen ik op 17 maart in Turkije was, kreeg ik van KPN het bericht: “…Mobiel internet kostte 10,00 per MB en wij betaalden per kB…”, maar nu zie ik op de factuur een prijs van 32 euro voor 1,65 MB. Voor 1,65 MB zou dit, afhankelijk van het tarief en deze SMS, 16,5 euro moeten zijn.

Waarom klopt de telling niet?

Gelieve opnieuw te berekenen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Fr1da 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen het dringende advies om als eerste bescherming aan te sms’en naar 1266, zodat je geen onverwachte kosten meer kunt maken als je op vakantie bent in een land buiten de EU, waar Turkije ook tot behoort.

De actuele gebruikskosten voor buiten de bundel in Turkije zijn:

Ik ben in Turkijke

Je bent zelf in Turkije en je belt of sms't naar iemand in Nederland of een land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'.

• Bellen 1,- per minuut
  • Gebeld worden 0,50 per minuut
  • Sms versturen 0,30 per sms
  • Sms ontvangen gratis
  • Internetten zonder bundel 2,50 per MB

De kosten voor voor internetten zijn dus géén 10,- euro per MB, maar 2,50 euro per MB.

Dus je hebt in Turkije ongeveer 12,5 MB aan data verbruik, om op die 32,- euro uit te komen, dit staat allemaal op je mobiele factuur vanaf bladzijde 2.
Dus check je mobiele factuur, of je daar ongeveer 12,5 MB ziet staan voor gebruik in het buitenland buiten de EU, mist de kosten voor Turkije er al op staan want het kan ook nog op de volgende factuur komen te staan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 12, 2025

Bedankt voor het uitgebreide antwoord ​@Michel.uit.Arnhem !

Ik zie dat mijn verbruik 13208 Kb was.

Kb wordt doorgaans gebruikt om kilobits aan te duiden en MB om megabytes aan te duiden.
13208 kilobit = 1.651 megabyte.

Of staat er op de factuur onjuiste informatie over kilobits en wordt er eigenlijk gesproken over kilobytes? 
Dat dit is een fout en dan kunnen de berekeningen in de factuur niet als betrouwbaar worden beschouwd.

Ik verstrek afbeeldingen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 16, 2025

Goedemorgen ​@Fr1da , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

De berekening zelf klopt wel (je hebt 13 MB verbruikt en dat is omgerekend zo'n 32 euro). Het wordt alleen niet goed aangegeven op de factuur; er is 13000 KB (kilobytes) verbruikt i.p.v. 13000 Kb (kilobits). Dat is dus verwarrend en bedankt ook voor dit signaal, dat ga ik doorgeven binnen de organisatie want dit zou betekenen dat het op meer facturen foutief wordt aangegeven. En uiteraard excuses voor de verwarring en het ongemak!