Skip to main content

Hallo,

Begin januari ben ik op vakantie geweest naar Sint Maarten. Tijdens mijn verblijf kreeg ik diverse sms berichten van KPN met “Beste klant u bevindt zich nu op Saint Barthélemy” en  “Beste klant u bevindt zich nu op Curacao” en “Beste klant u bevindt zich nu op Anguilla”. Dan was ik op Saint Barthélemy, kwartier later op Anguilla, dan weer op Curacao.. al die tijd was ik gewoon op Sint Maarten en dan ook het Franse deel. Ik heb het tijdens mijn vakantie gelaten voor wat het was, tot ik mijn factuur kreeg. Hierop stonden de landcodes waar ik zou zijn geweest. Bijvoorbeeld Op 4-1 om 17:14u BLM (Saint Barthelemy) en om 17:35u AIA (Anguilla) daarna weer BLM en daarvoor aantal keren ANT (staat waarschijnlijk voor Ned. Antillen?). Dit is niet correct, zelfs met een privé vliegtuig zou het niet mogelijk zijn je zo snel van het ene naar het andere eiland te verplaatsen.

Nu zit ik dus met een factuur die ik moet betalen met onterechte kosten. Hoe kan dit worden opgelost en gecorrigeerd?

 

Hi @MichG en welkom op het forum! Wanneer je een SMS bericht krijgt die aangeeft dat je in een ander land bent, dan betekent dit dat je verbinding maakt met het netwerk van dat land. Bij grensgebieden gebeurt dit bijvoorbeeld veel, Sint Maarten ook gezien er een hoop andere landen/netwerken omheen liggen. Saint Barthélemy ligt er bijvoorbeeld bij in de buurt, en daar gelden andere bundels dan op Sint Maarten. 

Het handigste is dan om het automatisch kiezen van een netwerk uit te zetten in je toestelinstellingen, en te kiezen voor handmatig een netwerk kiezen. Daarbij kun je dan een provider in Sint Maarten kiezen, en voorkom je dus dat je toestel gaat switchen. Mosterd na de maaltijd, maar een handige tip mocht je die kant nog eens opgaan. 

De kosten die zijn berekend gaan over verbruik dat wel heeft plaatsgevonden via de netwerken van de andere landen, en we hebben je ingelicht over dat je verbinding met deze netwerken maakte door de SMS berichten die je hebt ontvangen. Ik kan de kosten daarom niet vergoeden, maar hoop dat met mijn tips de kosten een volgende keer voorkomen kunnen worden en dat je een fijne vakantie hebt gehad! 


Bedankt voor je reactie. Inderdaad mosterd na de maaltijd en bovendien heel erg flauw.

Vooral het stukje “we hebben je ingelicht over dat je verbinding met deze netwerken maakte door de SMS berichten die je hebt ontvangen”. Nergens stond vermeld dat ik verbinding maakte met die netwerken. Er stond alleen “Beste klant, je bent nu in St. Barth…” of “Beste klant, je bent nu in Curacao …” of waar dan ook, met een lap tekst met info over tariefberichten. 

Ik vond het vooral heel apart dat ik deze SMS berichten frequent kreeg en dacht dat KPN wel een systeem zou hebben die deze onlogische verbindingen zou zien en corrigeren. In plaats van nu te zeggen dat de kosten toch in rekening worden gebracht vanwege de gemaakte verbindingen met die netwerken. Zo flauw, verwarrend en klantonvriendelijk.
En dat er vanuit St. Maarten verbinding wordt gemaakt met St. Barth kan ik me ergens voorstellen. Maar Curacao is toch ruim 900km verderop. 

Maar goed al met al, voor mij is dit een zeer onbevredigend antwoord. 


@MichG Sint Maarten en Curaçao maken gebruik van dezelfde buitenlandbundel, dus de kosten zullen daar niet van zijn als je de bundel actief had. Al is het inderdaad vreemd dat dit eiland ook langskwam in de SMS berichten, dat signaal zet ik door. St. Barthélemy gebruikt andere bundels, dus de kans is groot dat de kosten daarvan zijn.  

We corrigeren dit niet automatisch. Soms zijn mensen immers in grensgebieden, of rond aan het rijden/varen. Dan kan verbinding met veel verschillende netwerken uit veel verschillende landen gemaakt worden. Alleen door het netwerk handmatig op één provider te zetten uit het land waar je heengaat kun je dit voorkomen. Dat, of roaming uitschakelen als je helemaal niet gaat internetten via het mobiele netwerk. 

Hopelijk heb je dan in elk geval wat aan één van deze tips voor een toekomstige vakantie en mocht je in de toekomst nog andere vragen hebben, maak gerust een nieuw topic aan!