Skip to main content
Vraag

Onterechte datakosten Singapore tijdens vliegtuigmodus

• May 20, 2026
  • 3 reacties
  • 49 keer bekeken

Beste KPN,

Via deze weg wil ik bezwaar maken tegen een post op mijn recente factuur. Er is een bedrag van € 60,- in rekening gebracht voor dataverbruik in het buitenland . Dit verbruik is echter technisch onmogelijk door mijzelf veroorzaakt.

Voordat ik in Nederland aan boord van het vliegtuig stapte, heb ik mijn telefoon direct op vliegtuigmodus gezet. Deze functie is gedurende de gehele reis — inclusief de overstap op de luchthaven van Singapore — onafgebroken ingeschakeld gebleven. Pas bij terugkomst in Nederland is de vliegtuigmodus weer uitgeschakeld. Ik heb in Singapore dan ook geen mobiele data gebruikt, geen handmatige verbindingen gemaakt en geen buitenlandbundel geactiveerd.

Dat er op de achtergrond (buiten mijn macht om) toch data is geregistreerd, is voor mij als consument onduidelijk en niet te voorkomen geweest. Ik heb immers exact de voorzorgsmaatregelen genomen die door overheden en providers worden geadviseerd.

Vandaag heb ik hierover telefonisch contact gehad met uw klantenservice. Helaas werd ik daar niet vriendelijk te woord gestaan en werd er totaal niet meegedacht over een oplossing. Omdat ik al jaren een trouwe klant ben en dit mij nog nooit is overkomen, had ik hier tenminste de flexibiliteit van een coulanceregeling verwacht.

Gezien de situatie en het feit dat ik te goeder trouw heb gehandeld, verzoek ik u vriendelijk doch dringend om deze kosten van € 60,-, die ik inmiddels onder protest heb voldaan, te crediteren op mijn volgende factuur.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

MrP3CO

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 20, 2026

Hallo ​@MrP3CO ,

Voer om te beginnen meteen dit uit:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verder is het gebruik van jouw telefoon buiten het Europese vaste land jouw eigen verantwoordelijkheid. 

KPN vergoed dit inderdaad niet. 

Ik heb in Singapore dan ook geen mobiele data gebruikt, geen handmatige verbindingen gemaakt en geen buitenlandbundel geactiveerd.

Er zal toch mobiele data zijn verbruikt. Mogelijk zonder dat je dat zelf doorhad door b.v. updates op de achtergrond? 

Maar goed, je kunt dit voor in de toekomst voorkomen door de beschermingslimiet aan te passen. 

Bron:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 21, 2026

@MrP3CO Vliegtuigmodus deactiveert niet altijd mobiel netwerk, als je met geactiveerde vliegtuigmodus SOS-nummer kan bellen (op sommige telefoons), is mobiel netwerk nog steeds actief en kan daten gebruikt worden door achtergrond services.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@MrP3CO. Welkom op de KPN Community! Begrijpelijk dat je baalt wanneer je extra kosten op je rekening tegenkomt, wanneer je zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt om dit te voorkomen. 

Normaal gesproken zou de vliegtuigmodus het moeten voorkomen dat je verbinding maakt met een mobiel netwerk, maar misschien kan dit toch per toestel verschillen. We brengen in ieder geval alleen iets in rekening, wanneer de provider in het buitenland doorgeeft dat er dataverkeer heeft plaatsgevonden. Dit constateren we zelf niet, maar deze informatie krijgen wij doorgespeeld. Het is dus vervelend gezegd wel een feit dat het is gebeurd. Om het nog vervelender te maken moet ik je ook melden dat het toestel onder jouw verantwoordelijkheid valt. Dat het toestel misschien een eigen leven leidt is de provider niet aan te rekenen, maar alleen de gebruiker van het toestel zelf. 

Nu begrijp ik goed dat je een beroep doet op dat dit nog niet eerder voorgekomen is en je ter goeder trouw hebt gehandeld, maar een coulance is helaas niet iets waar je recht op hebt. Intern hebben we hier protocollen voor wanneer eventueel wel of niet coulance wordt gegeven en ik ben bang dat jouw verzoek hier niet onder valt. De Community is ook niet een plek waar medewerkers de telefonische helpdesk kunnen overrulen, want dit is meer een platform waar klanten elkaar onderling helpen en niet zozeer een helpdesk. Zo heb je al een hele goede tip gehad van Noordzee hoe je het in de toekomst kunt voorkomen en hopelijk ben je daarmee toch iets geholpen :)