Skip to main content
Vraag

Onterechte hoge roamingkosten in China

• January 20, 2025
  • 5 reacties
  • 162 keer bekeken

Beste KPN,

Direct nadat ik in China was geland, ontving ik binnen enkele minuten een bericht dat ik bijna mijn limiet van €60,50 voor internet buiten de EU had bereikt. Dit gebeurde extreem snel, terwijl ik net was aangekomen. Daarnaast werkte het internet helemaal niet op mijn telefoon.

Ik vind het absurd dat zulke hoge kosten binnen enkele minuten na landing worden berekend, zonder dat ik internet heb kunnen gebruiken. Dit lijkt me volkomen onredelijk en onterecht.

Ik verzoek daarom om een onderzoek naar deze situatie en om de kosten kwijt te schelden, omdat ik niet heb kunnen profiteren van de dienst waarvoor deze kosten in rekening zijn gebracht. Ik hoor graag hoe dit opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet,

Jaysy Oosterveen

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 20, 2025

Hallo ​@Jay O , een vervelende ervaring.

Had je voor vertrek uit Nederland geen mobiele databundel (Supervoordeelland buiten de EU) geregeld voor gebruik in China? Binnen Nederland en de EU valt het datagebruik binnen jouw abonnementbundel, maar buiten de EU moet je een speciale bundel aanschaffen. Doe je dat niet, dan kunnen de kosten flink oplopen. Met € 2,50 per MB zit je met 24MB al op het maximum van € 60,50. Dat verbruikt een app op jouw telefoon binnen seconden, lang voordat jij het merkt.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm

Forum|alt.badge.img+7
  • January 20, 2025

Om deze kosten te voorkomen in de toekomst: sms bescherming aan naar 1266

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 20, 2025

Beste RBxx,

Bedankt voor je reactie. Om op je vraag in te gaan: ik had geen intentie om een mobiele databundel voor China te gebruiken, omdat ik daar geen internet nodig had. Daarnaast dacht ik dat mijn mobiele data uitgeschakeld stond op mijn telefoon, precies om zulke situaties te voorkomen.

Wat mij erg stoort in deze situatie is dat deze kosten binnen enkele minuten na mijn landing zijn berekend, terwijl ik zelf geen actieve handelingen heb verricht die dataverbruik zouden veroorzaken. Bovendien werkte het internet überhaupt niet, wat het hele probleem nog vreemder maakt.

Ik vind het onredelijk dat ik in deze situatie toch zulke hoge kosten in rekening krijg gebracht, zonder dat ik bewust gebruik heb gemaakt van internet. Dit lijkt mij geen eerlijke gang van zaken, en ik hoop dat KPN dit nader wil onderzoeken en de kosten kan kwijtschelden.

Jaysy Oosterveen

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 20, 2025

Hallo ​@Jay O 

Zoals gezegd een vervelende verrassing. Maar ik verwacht dat KPN de kosten niet zal kwijtschelden. De mobiele data stond niet uitgeschakeld en de data is verbruikt. Niet direct door jou zelf, maar er zal een app op de achtergrond “zijn kans hebben gegrepen". 24MB is heel snel verbruikt.

Stuur zoals ​@Edu2020 aangaf een sms bescherming aan naar 1266 dat zet de limiet op € 0,-

Je kunt dan geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet (€ 60,50) zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert.

bron: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming | KPN Community

Dan ben je in het vervolg beschermd tegen deze kosten. Aan de buitengrenzen van de EU landen en op veerboten met een maritiem netwerk aan boord loop je dan ook geen risico meer.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Jay O, allereerst welkom op de KPN Community. Hoop dat je een fijn verblijf in China hebt. Zoals al door enkele community leden is aangegeven zal de dataverbinding toch aan hebben gestaan en zal er een app zijn geweest die data heeft verbruikt. Voor KPN is niet te zien welke app dit vervolgens is geweest.