Skip to main content

Ik zit nu in Kaapstad. Bundel (500) gekocht voor buiten EU. Leek wel een aantal uren te werken (had tenslotte een bevestigings SMS ontvangen) maar na een halve dag niet meer. KPN SMS ontvangen dat ik “80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet buiten de EU voor de rest van deze factuurperiode af”.

Heb een 2e bundel gekocht (denkende dat de eerste op zou zijn, ook al had ik het in mijn beleving amper gebruikt). Nog steeds geen data - alleen WiFi.

231MB van de eerste bundel is verbruikt én ik heb €54 aan extra kosten op mijn abo (in de app gezien).

Dus mijn internet buiten EU is blijkbaar afgesloten nu, ondanks 2x een bundel te hebben gekocht én ik heb fikse extra kosten gemaakt ondanks de bundels?!

Na veel zoeken (oa op dit forum) en instellingen aanpassen, het enige wat lijkt te lukken is netwerk van MTN (automatische keuze) veranderen in Cell C. 

Verbinding heb ik, dus één factor is hopelijk opgelost - nu wil ik graag weten hoe ik in contact kom met KPN om de onterechte extra gemaakt kosten ongedaan te laten maken???

 

Hoi @JulienB6, welkom bij ons op het forum. Als je een bundel aanzet ga je er niet vanuit dat er kosten buiten de bundel worden gemaakt natuurlijk! Welke bundel had je precies aangezet? Was dat een Voordeellanden buiten de EU of Supervoordeellanden bundel?

Het kan zijn dat een bundel op is, als dat het geval is geldt de 60,50. Maar je zegt dat er nog 231MB was op dat moment, dan lijkt die toch niet op te zijn.

Ik kan er verder niet meer over zeggen, aangezien er geen gegevens op je forumprofiel staan. Als je die volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant het bewuste 06-nummer en laatste 3 cijfers van de IBAN) invult en een seintje geeft als je dat gedaan hebt kan ik meekijken.

Ook is het mogelijk om ons hierover te bellen, vanuit het buitenland zijn wij bereikbaar op 06-12001200.


Hi Jasper, dank voor de reactie. Ik had een “ buiten de EU” bundel (2 eigenlijk). Ik zal mijn profiel bijwerken. Dank alvast. Mvg, J.


Ik had gelukkig een Zuid-Afrikaanse prepaid simkaart van MTN en daar had ik tijdens onze laatste vakantie voor 200 rand (zo'n 11 euro) een databundel van 100GB op geplaatst. (Zulke aanbiedingen heb je hier in Nederland niet.)

Ik kan iedereen aanraden om te kijken of er in het land zelf prepaid simkaarten met een databundel verkrijgbaar zijn en als dat het geval is zo'n kaartje in jouw dual-sim telefoon te plaatsen. Dat is vaak veel gunstiger dan zo'n buitenlandbundel van KPN.

In Zuid-Afrika is het helaas wel zo dat je een ingezetene van Zuid-Afrika moet zijn om zo'n prepaid simkaart te kunnen gebruiken. Voor ons niet zo'n probleem aangezien onze dochter daar woont. 

 

Off-topic:

Ik heb via die databundel ook nog even getest of ik via een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk gebruik kon maken van KPN TV en dat werkte probleemloos.


Alles ge-update… alleen ik zie niet waar ik IBAN kan invullen.


Hi @JulienB6 , gebruik daarvoor het veld "Persoonlijke opmerkingen”. Dat veld is bedoeld voor zaken die je elders niet kwijt kan.


Dank je voor de gegevens @JulienB6, ik zie de bundels die je op 8 en 9 januari geactiveerd hebt ook staan. Die van de 8e is nu op, maar dat was nog niet het geval toen je de tweede aanzette.

Zo te zien hebben de dingen elkaar net misgelopen. In het systeem zie ik deze meldingen op deze tijdstippen (Nederlandse tijdzone):

22:02: De 'Welkom in Zuid-Afrika’-sms, waarin de kosten, bundels etc worden toegelicht

22:06: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangezet

22:12: 80% van de limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt

 

Ik zie 1 datasessie in het buitenland staan waarvoor kosten in rekening gebracht zijn, die was om dezelfde tijd als de welkomst-sms (22:02). Met 2.50 per MB kan dat snel gaan, als het toestel bijvoorbeeld op de achtergrond iets doet voordat de bundel geactiveerd was. Zo te zien zijn die kosten dus heel zuur, maar wel gemaakt.


Zo te zien hebben de dingen elkaar net misgelopen. In het systeem zie ik deze meldingen op deze tijdstippen (Nederlandse tijdzone):

22:02: De 'Welkom in Zuid-Afrika’-sms, waarin de kosten, bundels etc worden toegelicht

22:06: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangezet

22:12: 80% van de limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt

 

Ik zie 1 datasessie in het buitenland staan waarvoor kosten in rekening gebracht zijn, die was om dezelfde tijd als de welkomst-sms (22:02). Met 2.50 per MB kan dat snel gaan, als het toestel bijvoorbeeld op de achtergrond iets doet voordat de bundel geactiveerd was. Zo te zien zijn die kosten dus heel zuur, maar wel gemaakt.

En dit is nu precies waarom ik al lange tijd pleit voor het standaard uit kunnen hebben staan van roaming buiten de EU of het kunnen instellen van de limiet voor gebruik buiten de EU op €0,00. Dan hadden deze exorbitante kosten voorkomen kunnen worden.


Jasper, ik ben nu terug in NL en wil hier graag op reageren.

De gegeven uitleg is niet compleet.

En ik ben het helemaal niet eens met “”Zo te zien zijn die kosten dus heel zuur, maar wel gemaakt”.

Wat er in de uitleg staat mbt tijden e.d. klopt, maar behalve de 2 buiten-EU-bundels van 500MB, heb ik óók 2 buiten-EU-bundels van 100MB op 8 januari geactiveerd. Volgens SMS’jes van KPN (Nederlandse tijdzone) - uiteraard kan ik de SMS’jes delen om e.e.a. aan te tonen:

 

8 jan

21:58: De 'Welkom in Zuid-Afrika’-sms, waarin de kosten, bundels etc worden toegelicht

22:01: De Voordeellanden buiten EU bundel 100 is aangemeld

22:02: De Voordeellanden buiten EU bundel 100 is aangezet (verwerkt)

 

Dus ik had een actieve bundel (van 100, nog niet van 500) al om 22:02 wanneer jij stelt dat ik veel data (op de achtergrond) zou moeten hebben gebruikt.

Ik ben ervan overtuigd dat dat niet zo is, maar dat is wat mij betreft niet waar het om gaat.

Ik had een actieve bundel (van 100) al om 22:02, maar toch zijn er veel extra kosten voor data in rekening gebracht.

 

Zo te zien is er iets misgegaan.

 

Maar er is meer.

 

Bijna hetzelfde als wat jij mij doorstuurde … volgens mijn SMS’jes:

22:02: De 'Welkom in Zuid-Afrika’-sms, waarin de kosten, bundels etc worden toegelicht

22:05: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangemeld

22:07: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangezet (verwerkt)

22:12: 80% van de limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt

 

En dan dit:

9 jan

02:47:  50% van de Voordeellanden buiten EU bundel 100 verbruikt

02:47:  75% van de Voordeellanden buiten EU bundel 100 verbruikt

25MB binnen 1 minuut verbruikt … terwijl ik lag te slapen en mijn telefoon aan de wifi zat.

03:49: 100% van de Voordeellanden buiten EU bundel 100 verbruikt

Weer 25MB binnen 1 uur ??? terwijl ik lag te slapen en mijn telefoon aan de wifi zat.

Snap ik niet.

Dit lijkt me - los van het feit dat ik gewoon lag te slapen - zeer onwaarschijnlijk.

Als ik data heb verbruikt of niet, dit viel binnen de bundel, dus geen schade, maar het gaat wel heel erg snel, en volgens mij klopt het niet.

 

De ervaring tot nu toe is niet bevredigend geweest. Data vliegt eruit terwijl ik zuinig ermee ben, en ik krijg geen 4G verbinding, totdat ik handmatig een andere provider selecteer. Heel moeizaam allemaal.

 

Maar er is meer.

 

Nog steeds 9 jan

16:25: De 2e Voordeellanden buiten EU bundel 100 is aangemeld

16:26: De 2e Voordeellanden buiten EU bundel 100 is aangezet (verwerkt)

… Niets leek te gebeuren, dus heb ik nog een buiten EU bundel aangezet, dit keer van 500MB:

16:39: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangemeld

16:40: De Voordeellanden buiten EU bundel 500 is aangezet (verwerkt)

 

10 jan

10:37:  50% van de Voordeellanden buiten EU bundel 500 verbruikt

Dus 250MB zou binnen 18 uur (waarvan ik bijna de helft geslapen heb) verbruikt zijn.

Terwijl ik grotendeels op wifi zat en gezien het ogenschijnlijk snelle verbruik, extreem voorzichtig met 4/5G ben geweest die dag.

Ik stream sowieso niets. Ik keek geen video’s / Youtube / enz op data (helemaal niet overigens, dus ook niet op wifi).

Werkelijk geen idee hoe zoveel data, zo snel blijkbaar verbruikt wordt.

 

De gegeven uitleg is “als het toestel bijvoorbeeld op de achtergrond iets doet voordat de bundel geactiveerd was ….” - uiteraard. Dat snap ik. Ik zit zelf in de IT, m.n. in Telecom, dus ik begrijp hoe het werkt. Maar de gegeven uitleg is een vermoeden, wat niet klopt. Ik had het minimale op de achtergrond lopen. En zoals van de tijdstempels bovenaan is te zien, had ik al een bundel lopen, dus er had helemaal geen extra data kosten in rekening gebracht moeten worden (behalve de bundels zelf).

 

Wat ik raar vind is dat er wel twee buiten EU bundels van 100MB per SMS worden bevestigd, maar NIET in de KPN app (de 2 x 500MB wél).

En terwijl ze lopen, worden er extra kosten in rekening gebracht.

Hoe kan dat?

 

Dus: ik heb extra kosten van 54,45 (trouwens, dat is 90% van 60,50 … waar is de extra 10% vandaan gekomen, als er zoals jij stelt er tegelijk met de melding van 80% verbruik, een 500MB bundel inging?) die ik onterecht vind.

In de app staat dat ik in de eerste minuten in het buitenland 252MB zou hebben verbruikt … in 6 minuten?? Really? Het antwoord hierop is, NEE, dat heb ik niet gedaan.

Allerlei update / notificaties / enz had ik uitstaan, precies om dit te vermijden. Ik heb geen e-mail gedaan (was tenslotte op vakantie). Alleen enkele WhatsApp’s gelezen en verstuurd om mensen te laten weten dat we veilig aangekomen waren, en Uber app geopend om een taxi te bestellen.

Verder niets. En er liep een bundel al !!!!

 

Ik hoef niet puntsgewijs een reactie te hebben. Ik hoop alleen dat duidelijk is dat ik ter goede trouw én tijdig, meerdere bundels heb besteld, en dat er duidelijk iets misging met de levering / registratie van de bundels - in ieder geval de eerste van 100MB.

 

Ik ben al decennia klant van KPN en wij (ik met mijn heel gezin) nemen werkelijk alles van jullie af. Dus ik hoop op een passende reactie - te weten, dat de extra kosten worden kwijtgescholden.


Die buiten de EU bundel van 100 die je noemt zie ik niet staat bij het nummer. Ik zie er geen gestuurde sms over en de bundel zelf ook niet. Ik zie dat enkel 2 keer de 500 bundels.

Is dat op hetzelfde 06-nummer gedaan, of is het mogelijk een toestel met 2 simkaarten, dat die bundel op het andere nummer stond? Ik heb ook op het adres gezocht en ik zie daarmee 4 nummers op het adres staan. Bij een daarvan (eindigend op *92) zie ik 2 bundels van 100 staan, dat is het enige nummer waarbij die bundels actief zijn geweest.

 

De sms over het verbruik wordt bij een aantal percentages gestuurd, zoals 50, 80 en 100. Bij 90% wordt er geen sms gestuurd. Alles tussen de 80 en 90% valt onder die sms dat de 80% is gebruikt. Dat verklaart dat dat hoger is dan 

 

Als je verbonden bent met de Wifi kan er nog steeds mobiele data worden gebruikt. Ik weet niet wat voor toestel je precies hebt, zowel Android als iPhone's hebben een functie waarmee het mobiele netwerk gebruikt wordt als het Wifi netwerk niet sterk genoeg is. Apple heeft daar op haar helppagina's een duidelijke uitleg over: Over Wifi-assistentie. Mogelijk is dat de oorzaak daarvan.


Dank voor de reactie (en voor het lezen van zo’n epistel).

 

Ik heb idd 2 simkaarten (e-sims / iPhone 14) maar de 2e is van mijn werk en van een andere provider (en eindigt niet op 92). Dus dat kan het niet zijn.

 

De functie waarmee het mobiele netwerk gebruikt wordt als het Wifi netwerk niet sterk genoeg is, had ik uitstaan.

 

Volgens mij komen we hier net uit.

 

Ik wil hier geen tijd meer aan besteden, anders dan te zeggen dat - ondanks je pogingen om zaken uit te zoeken en toe te lichten, die ik zeker op prijs stel, dus dank ervoor - ik ben hier echt teleurgesteld over.

  • Vanuit een (ervaren) gebruikers perspectief, ben ik er van overtuigd dat ik er alles aan gedaan heb om deze kosten te vermijden. Ook was het erg vervelend in de eerste dagen dat niet het juiste netwerk werd gepakt, waardoor ik toch geen 4G/5G had … en na tijd aan het zoeken naar de oplossing verspild te hebben, telkens handmatig van netwerk moest veranderen. Dat staat los van de kosten, uiteraard, maar draagt niet bij aan de feestvreugde.
  • Vanuit een (langdurige)klant perspectief, heb ik het idee dat mijn klacht gewoon niet gehoord wordt. Erg vervelend.

 

Het gaat tenslotte niet om enkele euro’s, maar een fiks bedrag, en dat uiteraard bovenop de (terechte) bundel-kosten.

 

Een blije klant ben ik beslist niet, maar ik laat het hierbij.


Ik neem je klacht zeker serieus, daarom, ben ik er ook ingedoken. De situatie blijkt alleen anders te zijn dan verwacht, waardoor wij hierin geen mogelijkheden hebben.