Skip to main content
Vraag

Onverwachte roamingkosten op Bali ondanks uitgeschakelde dataroaming

• July 28, 2026
  • 10 reacties
  • 204 keer bekeken

Goedendag KPN medewerkers,

Vanwege verblijf op Bali zoekt ik contact via dit kanaal om extra kosten te voorkomen bij bellen met een medewerker.

Wij zitten op Bali en kregen gister bericht van KPN bericht dat er extra kosten zijn gemaakt door zowel mijn vrouw als mij.

We maken gebruik van een Goodbars eSIM voor lokale mobiele data en in de accommodaties gebruiken we wifi.

Op onze iPhone staat sinds vertrek in NL op 14 juli mobiele data ingesteld op de Goodbars eSIM, staat ‘Schakelen tussen mobiele data’ uit en is dataroaming voor mijn KPN-sim uitgeschakeld. (Zie screenshots)

Daarom begrijp ik niet hoe deze datakosten zijn ontstaan.

Kunt u mij een specificatie sturen met de datum en het tijdstip waarop de gesprekken en het dataverbruik hebben plaatsgevonden? Daarnaast hoor ik graag hoe deze kosten hebben kunnen ontstaan ondanks de ingestelde roamingbeperkingen.

Omdat ik juist maatregelen heb genomen om roamingkosten te voorkomen, wil ik u ook vragen of u de mogelijkheid ziet om (een deel van) deze kosten uit coulance te vergoeden.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Willem Pijnenborgh

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 28, 2026

Hallo ​@Willumpie76 ,

KPN vergoedt die kosten nooit, want die kosten heb je zelf gemaakt. Je bent er zelf verantwoordelijk voor. 

Maar een belangrijke tip om dit voor in de toekomst te voorkomen:

Zet de beschermingslimiet aan!  

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

bron: 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 28, 2026

Hallo ​@Willumpie76 

Helaas horen we dat wel vaker. Het lijkt erop dat de telefoon (of een app) toch soms kort verbinding probeert te maken via de KPN sim ondanks die gemaakte instellingen. Met kosten tot gevolg, die kunnen oplopen tot € 60,50 (beschermingslimiet) per factuurperiode. 

Wat je kan doen is de beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar € 0,- dan kan dat: sms bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Uitgaande van eerdere gevallen verwacht ik niet dat KPN de kosten zal kwijtschelden, de data is gebruikt en moet betaald worden. Helaas tegen hoge kosten (€ 2,50 per MB).

• Auteur
  • Topper
  • July 28, 2026

Beste Noordzee en Ruddy,

Bedankt voor jullie reactie. 
Ik begrijp het dat ik gewoon betaal voor kosten die ik zelf maak.

Wat ik niet begrijp is hoe dit heeft dit kunnen gebeuren met deze instellingen.

Het gaat in mijn geval om 20mb verbruik á 50,- Dat is niet even korte verbinding. Dat is verbruik terwijl ik die functie voor KPN sim uit heb staan.

Ik hoor graag een reactie van een KPN medewerker.

• Auteur
  • Topper
  • July 28, 2026

@Noordzee en ​@RBxx 
ik heb de kpn sim nu voor de zekerheid helemaal uitgezet. Wat betekend dat ik geen sms meldingen meer kan ontvangen en of versturen…

ik heb de KPN sim even aangezet, wel met data roaming uit. de truc ‘bescherming aan’ sms’en naar 1266 werkt niet. Zie screenshot.

wat doe ik verkeerd?

ps daarna de kpn sim weer uitgezet.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 29, 2026

Hallo ​@Willumpie76 , de sms bescherming aan had je het beste al in Nederland kunnen doen, dan waren de problemen helemaal voorkomen. Maar ook nu zou het nog moeten kunnen. Misschien beoordeelt je telefoon het 4 cijferige nummer als betaald nummer net zoals mijn telefoon en lukt verzenden daardoor niet.

Een onbedoelde actie van een app of door iOS verbruikt die 20MB voordat je het in de gaten hebt. In ieder geval is dit verbruik door de buitenlandse provider geconstateerd en doorgegeven aan KPN. 

Een KPN moderator zal zich hier ook nog melden, vaak binnen 1-2 dagen (afhankelijk van de drukte).

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Willumpie76, welkom bij de community! 😊 Wat vervelend dat je ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch roamingkosten hebt gemaakt.

De uitleg van ​@Noordzee en ​@RBxx klopt. Op een telefoon met Dual SIM kan het in sommige situaties toch voorkomen dat er dataverkeer via de KPN-sim loopt, ook als je mobiele data op de eSIM hebt ingesteld en dataroaming voor de KPN-sim hebt uitgeschakeld. Dit kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door achtergrondprocessen of systeemdiensten. Helaas kan dat buiten de EU al snel tot kosten leiden.

Dat het in jouw geval om ongeveer 20 MB gaat, is natuurlijk wel meer dan een heel korte verbinding. Ik kan me daarom goed voorstellen dat je wilt weten hoe dit precies heeft kunnen gebeuren.

De tip om 'bescherming aan' naar 1266 te sms'en is inderdaad een goede. Daarmee zet je de beschermingslimiet op € 0,-, waardoor er geen mobiel dataverkeer buiten de EU meer mogelijk is. Het is wel verstandig om dit al vóór vertrek uit Nederland te regelen. Als je dit pas op je bestemming wilt doen, moet je eerst verbinding maken met het mobiele netwerk om de sms te kunnen versturen. Daardoor bestaat de kans dat er al dataverkeer plaatsvindt voordat de beschermingslimiet is geactiveerd.

Ik hoop dat je ondanks dit ongemak nog een hele fijne tijd op Bali hebt! 🌴😊

• Auteur
  • Topper
  • July 31, 2026

Beste ​@Serenay van KPN 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Zou je me kunnen uitleggen wat dataroaming inhoud en wat die functie aan- en uitzetten doet?

Alvast bedankt!

Willem

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Willumpie76, natuurlijk! 🙂

Dataroaming bepaalt of je telefoon mobiele data mag gebruiken via een buitenlands mobiel netwerk.

• Dataroaming ingeschakeld: je toestel mag verbinding maken met mobiele data via een buitenlands netwerk. Binnen de EU gebruik je daarbij meestal gewoon je Nederlandse bundel. Buiten de EU kunnen hiervoor extra kosten in rekening worden gebracht als je geen passende bundel hebt.
  • Dataroaming uitgeschakeld: je toestel mag geen mobiele data gebruiken via een buitenlands netwerk. Je kunt dan nog wel bellen en sms'en (afhankelijk van je instellingen en netwerk), maar internetten kan alleen via wifi of een andere sim/eSIM waarvoor mobiele data wel is ingeschakeld.

In jouw situatie stond dataroaming voor de KPN-sim uitgeschakeld. Daarom snap ik goed dat het verwarrend is dat er toch datakosten zijn ontstaan. Zoals eerder aangegeven kan dit in sommige gevallen op een toestel met Dual SIM toch voorkomen, al is dat uiteraard niet de bedoeling.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft. Mocht je nog andere vragen hebben, laat het gerust weten! 😊

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

Hi ​@Serenay van KPN ,

Je geeft aan dat met dataroaming uit je toestel geen mobiele data mag gebruiken via een buitenlands netwerk. Maar dat dit in sommige gevallen toch kan gebeuren bij een toestel met dual sim. Je geeft ook aan ‘dat uiteraard niet de bedoeling is…’

Kun je me uitleggen hoe er dan toch gebruik via een buitenlands netwerk op de KPN sim heeft kunnen plaatsvinden? Waar ligt het aan dat het toch gebeurd? Dat begrijp ik namelijk niet.

In mijn geval gaat het om ruim 20MB en bij mijn  vrouw ruim 8MB.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Kun je me uitleggen hoe er dan toch gebruik via een buitenlands netwerk op de KPN sim heeft kunnen plaatsvinden? Waar ligt het aan dat het toch gebeurd?

Dat gebeurt door systemprocessen. De hebben toch altijd toegang tot het mobiel netwerk, ook bij roaming uit. Als je primaire (buitenlandse simkaart) tijdelijks geen toegang heeft, wordt jouw secundaire (KPN simkaart) gebruikt. Dit kan je alleen voorkomen om vliegtuigmodus (bij sommige telefoons toch niet voldoende) te gebruiken of de KPN simkaart helemaal te deactiveren.