Skip to main content

Ik heb een mobiel abonnement maar doordat ik in Midden-Amerika ben gaan wonen heb ik dit niet meer nodig. Wel wil ik mijn nummer behouden en af toe telefoontjes kunnen plegen naar Nederland met dit nummer. Maar ik heb geen maandelijks abonnement met internet en onbeperkt bellen meer nodig. Wat zou de beste optie zijn? Zou ik bijvoorbeeld prepraid kunnen nemen en dit via internet op kunnen waarderen wanneer ik het nodig heb?

Je kunt inderdaad je mobiele abonnement omzetten naar prepaid. Houdt er wel rekening mee dat je minstens één keer per 6 maanden moet bellen of sms’en. Om het nummer actief te houden.

Wanneer je, je abonnement beëindigt moet dit wel expliciet worden medegedeeld omdat anders het nummer volledig komt te vervallen. Het beste is om het online formulier hiervoor te gebruiken, hierin kan je ook aangeven dat je het nummer wilt laten omzetten naar prepaid.


En kan ik mijn tegoed dan online opwaarderen?


Bedoel je met midden-amerika Belize ofzo?

ABONNEMENT 

Een abonnement bij KPN kost minimaal €14 per maand. Dat is zonder internet en de belminuten zijn daar natuurlijk niet geldig.

!! Je kunt mogelijk je huidige abonnement al omlaag zetten als dat genomen is na oktober 2019 (Hussel).

Afhankelijk van het land waar je bent in Midden Amerika is het bellen 1 of €2 per minuut. En gebeld worden 50 Cent of €1 per minuut.

Betaling kan alleen via een Europees IBAN nummer. Met automatische incasso. 

Specifieke tarieven zie

http://kpn.com/buitenland .

Voordeel bij abonnement: het verloopt niet zolang je maar blijft betalen. Dit kan alleen met een Europees IBAN nummer.

PREPAID 

Geen maandelijkse kosten maar het vervalt als er een half jaar geen verbruik via 2G of 4G is. Dus als je met WhatsApp belt via wi-fi telt dat niet mee.

Verbruik is zelf bellen met verbinding of sms sturen naar geldig nummer. 

Bellen ca 2,55 per minuut. Gebeld worden ca 2,00 per minuut. 

Opwaarderen kan via de website met creditcard. Dan alleen tabje beltegoed; de bundels zijn niet geldig buiten de EER.

Specifieke tarieven prepaid buiten EER (PDF).


Ik heb nu dezelfde situatie ik ben verhuisd naar het Buitenland en ben een lokaal mobiel nummer nodig. Daarom zou ik graag mijn contract opzeggen. Echter is het voor mij wel belangrijk om mijn huidige nummer te behouden en te laten omzetten naar prepaid. 

Jullie geven aan de optie *nummer behouden worden genoemd in het online formulier, helaas vind ik deze optie nergens?

Graag een uitleg hoe ik mijn nummer kan omzetten naar prepaid.

M.v.g. 

 


De omzetting naar Prepaid, regel je via de klantenservice. Vanuit het buitenland kun je KPN bereiken via +31612001200. 


Denk je aan de voorwaarden waaronder prepaid geldig blijft?

Wordt er een half jaar na het laatste gebruik niet actief zelf mee gebeld (met verbinding) of een sms verzonden dan wordt het als “opzeggen” beschouwd. 

Bellen via Whatsapp via wifi telt niet mee. Wifi gebruik sowieso niet voor geldig blijven.

Na dat half jaar heb je wel nog 3 maanden de tijd om met opwaarderen het weer te redden. Maar het nadeel daarvan in het buitenland is dat het alleen met een papieren bonnetje kan. Alleen te koop in Nederland uiteraard.

TIP: Bel er dus minimaal elke 5 maanden even mee. Kort gesprekje is al voldoende. Denk aan de belkosten in het buitenland. In de V.S. bijvoorbeeld € 1,75 per minuut. En werkt dan alleen bij minimaal tegoed van 30 euro erop.

Binnen EU 0,23 euro.

Bekijk hier de tarieven voor bellen buiten Nederland.

https://www.kpn.com/prepaid/buitenland.htm 

Hier kun je opwaarderen mits het nummer nog geldig is (je kunt nog bellen). Gebruik dan de tab beltegoed.

https://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm