Skip to main content

Ik ga binnenkort verhuizen en heb gekozen om een TV en Internet abonnement bij Ziggo af te sluiten. Om het helemaal compleet te maken wil ik ook graag overstappen naar Vodafone. Mijn contract loopt nog tot juni 2024. Ik ben bereid om de afkoopsom te betalen. Wat voor mij erg belangrijk is, is dat ik mijn nummer kan behouden. Mijn vraag is: is dit mogelijk na het afkopen van mijn abonnement? Ik hoorde verschillende dingen van jullie: de ene zei dat ik direct na het afkopen bij de nieuwe provider dat kon regelen, terwijl die andere zei dat mijn nummer dan komt te vervallen en het nummerbehoud dan niet mogelijk was en dat ik dan ongeveer een halfjaar lang moest wachten totdat het wel kan. Wat is nou juist?

Alvast bedankt voor de reactie

Hallo @Komsan 

 

Dat zou i.d.d. mogelijk moeten zijn, je kan ook eerst je nummer overzetten naar de nieuwe provider en daarna je contract afkopen of deze de resterende tijd door laten lopen maar dan met een nieuw nummer maar dan moet je niet vergeten deze op tijd op te zeggen voor hij afloopt, qua kosten maakt dat geen verschil.

 

Zie deze pagina waar je o.a. onderstaande kan vinden: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/overstappen.htm

 

Veelgestelde vragen
over overstappen

 

Kan ik voor de einddatum van mijn contract overstappen?

Ja, dat kan, maar hier zijn over het algemeen extra kosten aan verbonden. De huidige provider kan de maanden die je eerder weggaat als afkoopsom in 1x in rekening brengen. Neem hiervoor even contact op met een van onze medewerkers.

Kan ik mijn nummer overzetten naar een andere aanbieder, maar mijn abonnement behouden?

Ja, het is per 1 maart 2022 mogelijk om je huidige abonnement te behouden, maar wel je huidige nummer mee te nemen naar een andere aanbieder. Neem hiervoor even contact op met een van onze medewerkers.

 

Mijn huidige contract loopt nog. Kan ik al overstappen?

Je kunt in de aanvraag aangeven dat je akkoord bent met eventuele kosten en dan kun je na 3 dagen al overstappen. Let op hier kan de huidige aanbieder extra kosten voor in rekening brengen.

Als je geen extra kosten wilt en je een seintje van ons wilt wanneer je kunt overstappen, zet dan de overstapwekker.

 


Hallo @Komsan  als je een persoonlijke mail hebt gehad van KPN kun je vóór 1 april 2023 alles aanpassen en opzeggen zonder opzegtermijn en boetes. Je bent tot 1 april namelijk contractvrij. De mobiele abo moet dan wel een combikort8ng hebben omdat je ook een thuispakket hebt, anders werkt het niet zo der combikorting.

Je kunt dit nog niet in MijnKPN regelen, maar alleen in de winkel of morgen telefonisch.

Maar omdat je naar Ziggo en Vodafone over wilt stappen, kun je het rechtstreeks met hen regelen, online of in de winkel.

 

 

 


Koop abbo af, koop bijv online een willekeurig Prepaid kaartje vraag hierbij nummerbehoud aan, wanneer afgerond (hou rekening met maand opzegtermijn) . Kun je per direct op de dag na overstap zelf wel weer kiezen voor een abonnement met toestel elders.

Ik ben zelf per 1 maart bij HollandsNieuwe weggegaan na nog een paar maanden afkoop betaald te hebben begin februari. Lebara Prepaid kaartje gekocht voor €5,- had ik tenminste 15 euro bel/data tegoed erbij. Want je weet maar nooit en nu nog 9 euro over) En komende donderdag krijg ik mijn nieuwe toestel van T-Mobile, nummerbehoud is ook hier al bij aangevraagd. Na ontvangst toestel wordt dat stukje automatisch opgepakt en krijg ik daarna ergens per sms/mail dat nummerbehoud is gelukt. T-Mobile kaartje erin en klaar is het alweer.

Zo had ik er zelf wat meer grip op, en vanuit HollandsNieuwe kon het alleen naar een Prepaid. Volgens mij bij KPN ook zo,... 


Hallo @Komsan 

 

Dat zou i.d.d. mogelijk moeten zijn, je kan ook eerst je nummer overzetten naar de nieuwe provider en daarna je contract afkopen of deze de resterende tijd door laten lopen maar dan met een nieuw nummer maar dan moet je niet vergeten deze op tijd op te zeggen voor hij afloopt, qua kosten maakt dat geen verschil.

 

Zie deze pagina waar je o.a. onderstaande kan vinden: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/overstappen.htm

 

Veelgestelde vragen
over overstappen

 

Kan ik voor de einddatum van mijn contract overstappen?

Ja, dat kan, maar hier zijn over het algemeen extra kosten aan verbonden. De huidige provider kan de maanden die je eerder weggaat als afkoopsom in 1x in rekening brengen. Neem hiervoor even contact op met een van onze medewerkers.

Kan ik mijn nummer overzetten naar een andere aanbieder, maar mijn abonnement behouden?

Ja, het is per 1 maart 2022 mogelijk om je huidige abonnement te behouden, maar wel je huidige nummer mee te nemen naar een andere aanbieder. Neem hiervoor even contact op met een van onze medewerkers.

 

Mijn huidige contract loopt nog. Kan ik al overstappen?

Je kunt in de aanvraag aangeven dat je akkoord bent met eventuele kosten en dan kun je na 3 dagen al overstappen. Let op hier kan de huidige aanbieder extra kosten voor in rekening brengen.

Als je geen extra kosten wilt en je een seintje van ons wilt wanneer je kunt overstappen, zet dan de overstapwekker.

 

Dank u wel voor de reacties. Dus wat KPN medewerker tegen mij zei, was dus niet helemaal waar dat na het afkopen van mijn abonnoment, het behouden van mijn nummer niet mogelijk was? Hij gaf aan dat dat met de wet/regels te maken had? Of heb ik hem nou verkeerd begrepen😅


Hallo @Komsan  als je een persoonlijke mail hebt gehad van KPN kun je vóór 1 april 2023 alles aanpassen en opzeggen zonder opzegtermijn en boetes. Je bent tot 1 april namelijk contractvrij. De mobiele abo moet dan wel een combikort8ng hebben omdat je ook een thuispakket hebt, anders werkt het niet zo der combikorting.

Je kunt dit nog niet in MijnKPN regelen, maar alleen in de winkel of morgen telefonisch.

Maar omdat je naar Ziggo en Vodafone over wilt stappen, kun je het rechtstreeks met hen regelen, online of in de winkel.

 

 

 

Dank u wel voor de reacties.

Echter loopt mijn contract tot juni 2024. Dus als ik nu wil overstappen naar een andere provider, zou ik hem af moeten kopen. Opzich vind ik dat niet erg als het nummerbehoud maar mogelijk is. Ik heb verder nog geen mail van KPN terug gehad, wel de bevestiging van  het aanvraagformulier (voor de opzegging) dat ik ingevuld heb. Als het goed is, zullen zij mij nog bellen om het te bevestigen.


Je weet dat afkopen gewoon de resterende maanden plus administratiekosten betalen is? Je gooit dus gewoon geld weg. Is het echt wel interessant voor je?


Koop abbo af, koop bijv online een willekeurig Prepaid kaartje vraag hierbij nummerbehoud aan, wanneer afgerond (hou rekening met maand opzegtermijn) . Kun je per direct op de dag na overstap zelf wel weer kiezen voor een abonnement met toestel elders.

Ik ben zelf per 1 maart bij HollandsNieuwe weggegaan na nog een paar maanden afkoop betaald te hebben begin februari. Lebara Prepaid kaartje gekocht voor €5,- had ik tenminste 15 euro bel/data tegoed erbij. Want je weet maar nooit en nu nog 9 euro over) En komende donderdag krijg ik mijn nieuwe toestel van T-Mobile, nummerbehoud is ook hier al bij aangevraagd. Na ontvangst toestel wordt dat stukje automatisch opgepakt en krijg ik daarna ergens per sms/mail dat nummerbehoud is gelukt. T-Mobile kaartje erin en klaar is het alweer.

Zo had ik er zelf wat meer grip op, en vanuit HollandsNieuwe kon het alleen naar een Prepaid. Volgens mij bij KPN ook zo,... 

Dank u wel voor de reacties.

Zo te lezen moet het dus mogelijk zijn om mijn nummer te behouden na het afkopen van mijn abonnement. Dus wat KPN medewerker tegen mij zei, was dus niet helemaal waar dat na het afkopen van mijn abonnoment, het behouden van mijn nummer niet mogelijk was? Dat zou volgens hem pas na een halfjaar wel mogelijk zijn. Hij gaf aan dat dat met de wet/regels te maken had? Of heb ik hem nou verkeerd begrepen😅


Je weet dat afkopen gewoon de resterende maanden plus administratiekosten betalen is? Je gooit dus gewoon geld weg. Is het echt wel interessant voor je?

Ik ben inderdaad al geïnformeerd over het afkoop bedrag, maar ben toch van plan om het door te zetten als het nummerbehoud maar mogelijk is.


Het is eenvoudiger dan je denkt,... Je hebt er totaal geen werk van. Kijk alleen of het interessant is. 15 maanden afkoop van je abbo + eventuele toestelkosten. Is denk ik veel duurder dan een combinatie introductie en combikortingen bij Ziggo,... Reken dat voor jezelf goed uit. Administratiekosten zijn er niet bij afkoop.

Zwart/wit gezien verlies je je telefoonnummer als je je abonnement afkoopt indien je zelf verder geen actie onderneemt. Ivm afkoop kan naar mijn weten je telefoonnummer alleen naar een Prepaid provider (bij voorkeur geen kpn netwerk provider, volgens mij) jij wilt je nummerbehouden.. Dus het is aan jou om bijv een Prepaid kaartje te regelen met nummerbehoud. Weet niet of Ziggo direct een abbo kan regelen met nummerbehoud. Nadat je je vorige provider hebt afgekocht. Hiervoor zul je met Ziggo even contact op moeten nemen. Kpn regelt hierin verder niets voor je. Jij wilt afkopen en kpn behoud inderdaad het nummer niet. Dus dat is wel kloppend wat de medewerker zei. 


https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/telecom/telefoonnummer-meenemen#:~:text=Mobiel%20telefoonnummer%20meenemen,zijn%20om%20te%20kunnen%20overstappen.

 

Hier de algemene spel regels waar alle providers zich aan moeten houden.

 

Het nummerbehoud (de portering )zal je voorafgaand moeten regelen dus abonnement aanvragen bij Vodafone en meteen nummerbehoud aanvragen. U krijgt dan een sim van Vodafone met een tijdelijk nummer tot nummerbehoud rond is, pas daarna uw KPN abonnement opzeggen.

 

 

Je hoeft geen prepaid kaart te kopen dat maakt allemaal niks uit.

Als u die kosten voor lief neemt wat betreft de afkoop van het te beëindigen abonnement is het verder aan u.

Het lijkt mij zonde van de centen maar dat blijft uw beslissing.


Het is eenvoudiger dan je denkt,... Je hebt er totaal geen werk van. Kijk alleen of het interessant is. 15 maanden afkoop van je abbo + eventuele toestelkosten. Is denk ik veel duurder dan een combinatie introductie en combikortingen bij Ziggo,... Reken dat voor jezelf goed uit. Administratiekosten zijn er niet bij afkoop.

Zwart/wit gezien verlies je je telefoonnummer als je je abonnement afkoopt indien je zelf verder geen actie onderneemt. Ivm afkoop kan naar mijn weten je telefoonnummer alleen naar een Prepaid provider (bij voorkeur geen kpn netwerk provider, volgens mij) jij wilt je nummerbehouden.. Dus het is aan jou om bijv een Prepaid kaartje te regelen met nummerbehoud. Weet niet of Ziggo direct een abbo kan regelen met nummerbehoud. Nadat je je vorige provider hebt afgekocht. Hiervoor zul je met Ziggo even contact op moeten nemen. Kpn regelt hierin verder niets voor je. 

Ik heb gelukkig geen toestelkoste, alleen Sim Only. Wat zou je mij aanraden? Tegelijkertijd abonnement afsluiten bij Vodafone met nummerbehoud (die optie is er) en proberen abo af te kopen bij KPN. Of eerst toch abo afkopen en daarna pas bij Vodafone het nummerbehoud aanvragen? Wil natuurlijk niet dat de aanvraag afgewezen wordt en ik toch mijn nummer kwijt ben, terwijl ik de afkoopsom al betaald heb.


https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/telecom/telefoonnummer-meenemen#:~:text=Mobiel%20telefoonnummer%20meenemen,zijn%20om%20te%20kunnen%20overstappen.

 

Hier de algemene spel regels waar alle providers zich aan moeten houden.

 

Het nummerbehoud de portering zal je voorafgaand moeten regelen dus abonnement aanvragen bij Vodafone en meteen nummerbehoud aanvragen. U krijgt dan een sim van Vodafone met een tijdelijk nummer tot nummerbehoud rond is.

 

Je hoeft geen prepaid kaart te kopen dat maakt allemaal niks uit.

Als u die kosten voor lief neemt wat betreft de afkoop van het te beëindigen abonnement is het verder aan u.

Het lijkt mij zonde van de centen maar dat blijft uw beslissing.

Dank u wel voor de reacties. Het is wel duidelijk zo. Ik ga het regelen, hopend dat het allemaal soepel gaat🙏🏼


Nog wel een slotopmerking de dekking van Vodafone kan op sommige plekken minder goed zijn(eigen ervaring) met KPN zijn er ook wel wat plekken met minder goede dekking, en afhankelijk van het TV product dat u bij Ziggo gaat afnemen zullen er enkel voordeeltjes zijn aan de Vodafone kant. Persoonlijk zou ik het KPN contract uitzitten en daarna verder kijken.


Hallo @Komsan  als je een persoonlijke mail hebt gehad van KPN kun je vóór 1 april 2023 alles aanpassen en opzeggen zonder opzegtermijn en boetes. Je bent tot 1 april namelijk contractvrij. De mobiele abo moet dan wel een combikort8ng hebben omdat je ook een thuispakket hebt, anders werkt het niet zo der combikorting.

Je kunt dit nog niet in MijnKPN regelen, maar alleen in de winkel of morgen telefonisch.

Maar omdat je naar Ziggo en Vodafone over wilt stappen, kun je het rechtstreeks met hen regelen, online of in de winkel.

 

 

 

Dank u wel voor de reacties.

Echter loopt mijn contract tot juni 2024. Dus als ik nu wil overstappen naar een andere provider, zou ik hem af moeten kopen. Opzich vind ik dat niet erg als het nummerbehoud maar mogelijk is. Ik heb verder nog geen mail van KPN terug gehad, wel de bevestiging van  het aanvraagformulier (voor de opzegging) dat ik ingevuld heb. Als het goed is, zullen zij mij nog bellen om het te bevestigen.

Hallo @Komsan dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen c.q. gelezen.

In verband met de wijziging voorwaarden per 1 april 2023 ben je dus tot die tijd contractvrij en kun je doen wat je wilt binnen de gestelde normen, zoals ik in mijn eerdere reactie schreef.

 


Hallo @Komsan  als je een persoonlijke mail hebt gehad van KPN kun je vóór 1 april 2023 alles aanpassen en opzeggen zonder opzegtermijn en boetes. Je bent tot 1 april namelijk contractvrij. De mobiele abo moet dan wel een combikort8ng hebben omdat je ook een thuispakket hebt, anders werkt het niet zo der combikorting.

Je kunt dit nog niet in MijnKPN regelen, maar alleen in de winkel of morgen telefonisch.

Maar omdat je naar Ziggo en Vodafone over wilt stappen, kun je het rechtstreeks met hen regelen, online of in de winkel.

 

 

 

Dank u wel voor de reacties.

Echter loopt mijn contract tot juni 2024. Dus als ik nu wil overstappen naar een andere provider, zou ik hem af moeten kopen. Opzich vind ik dat niet erg als het nummerbehoud maar mogelijk is. Ik heb verder nog geen mail van KPN terug gehad, wel de bevestiging van  het aanvraagformulier (voor de opzegging) dat ik ingevuld heb. Als het goed is, zullen zij mij nog bellen om het te bevestigen.

Hallo @Komsan dan heb je mijn verhaal niet goed begrepen c.q. gelezen.

In verband met de wijziging voorwaarden per 1 april 2023 ben je dus tot die tijd contractvrij en kun je doen wat je wilt binnen de gestelde normen, zoals ik in mijn eerdere reactie schreef.

 

Dank u wel voor de opheldering. Ik heb het inderdaad niet goed gelezen en u verkeerd begrepen. Dus als ik u goed begrepen heb, kan ik nu gewoon bij Vodafone een abonnement afsluiten met het nummerbehoud. Verder zal ik bij KPN mijn abo af kunnen kopen (zonder boete)? Ik neem aan dat ik het resterende bedrag wel moet betalen aangezien mijn contract gewoon nog loopt tot juni 2024? Het zou wel gek zijn als dat niet hoeft toch?


Hallo @Komsan zoals ik al eerder schreef ben je, als je de persoonlijke mail inzake de voorwaardenwijzging van KPN hebt ontvangen, contractvrij tot 1 april 2023.

Voor het mobiele abo ben je contractvrij, als je binnen je mobiele abo van combivoordelen geniet i.c.m. met je thuisabo, anders niet.

Zie ook onderstaande link voor meer uitleg:

Wijziging Algemene Voorwaarden 2023 KPN | KPN Community