Skip to main content

Voor het remote werken op mijn PC gebruik ik Parsec, een remote desktop alternatief waarvoor je geen VPN nodig hebt (zoals voor Remote Desktop van Microsoft).

Dit werk prima zolang ik op een vast netwerk zit. Zodra ik Parsec vie een mobiele hotspot of USB tethered connectie wil doen krijg ik geen verbinding.

Volgens de klantenservice zou dit gewoon moeten werken maar helaas. Ook in de requirements die de app stelt (https://support.parsec.app/hc/en-us/articles/4440911373325-Parsec-Connectivity-Requirements) zitten geen bottlenecks volgens hen.

Kan er iemand hier een manier bedenken hoe dit werkbaar te krijgen? Mijn verwachting bij een unlimited 5G bundel waren n.l. dat dit een volwaardig alternatief zou kunnen zijn voor de vaste verbinding.

 

Pascal

Werkt het via WiFi bij u thuis wel?

Werkt het als u verbonden bent met iemand anders zijn netwerk? Bijvoorbeeld op het werk, familie of buren?


Dank Nick voor je reactie.
Ja, zolang ik op vast of wifi netwerk zit, werkt t zonder problemen.


Op de site staat:

"Host and client must not be inside a "Double NAT" or CGNAT network"

Het mobiele netwerk is een CGNAT netwerk.

U kunt in uw toestel bij de instellingen kiezen voor "advanced internet". Dat zal waarschijnlijk een oplossing zijn voor de app op uw mobiel. Of het daarmee ook werkt via usb tethering weet ik niet.

Advanced internet is wel een stap terug qua veiligheid. Uw toestel hangt zonder tussenliggende firewall rechtstreeks aan internet. 


Dank, dat ga ik vanavond proberen. Enig idee waar ik deze instelling in vinden op een Android toestel?


Geen ‘Advanced Internet’ optie o.i.d. te vinden in de settings.
Heb je nog tips @Nick83 ?


@RogueSheep  @Nick83 

Je zult zelf in je mobiele instellingen de apn advancedinternet moeten aanmaken. Deze staat namelijk niet standaard ingesteld in je mobiel. 

Open Instellingen en ga vervolgens naar ‘Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten.’ Hier vind je een lijst met bestaande apn’s. Je kunt er voor kiezen eentje te bewerken met de juiste instellingen, of via het menu een nieuwe aan te maken.

"advancedinternet" moet aan elkaar geschreven worden.

Let wel op je mobiel hangt direct aan het internet, wanneer je apn advancedinternet gebruik. Er zit geen firewall (NAT) tussen je mobiel en het internet. Zoals ook aangegeven door @Nick83.


Dank voor deze verduidelijking @Neville 
Ik heb een nieuwe APN aangemaakt, ik heb bij 'APN’ en  ‘APN type’  ‘advacedinternet’ ingevuld.
Hiermee lukt het wel om een dataverbinding op te zetten maar helaas werkt Parsec ook hiermee niet.

Zijn er nog andere settings van belang die ik nog moet invullen? MCC en MNC zijn standaard ingevuld, resp. 204 en 08.

Edit: MCC en MNC blijken dus de provider defaults te zijn :-)
Heb nog met de IPv4 / IPv6 combi's geprobeerd maar helaas, ook daar zat t m niet in.
 


@RogueSheep 

Het lijkt erop dat je een tikfoutje hebt gemaakt. Het moet advancedinternet zijn. Je schrijft zelf advacedinternet. Je bent de n vergeten. En voor de zekerheid zonder " 🙂

Met APN advancedinternet krijgt je mobiel een publiek IPv4 adres direct aan het internet zonder tussenkomst van een KPN firewall. 

Kun je wel het IP adres van je PC via je mobiel bereiken? Is het mogelijk om het IP adres te pingen via je vaste en mobiele netwerk? Wellicht dat dit niet gaat omdat je PC/Parsec de ping niet toelaat, maar het kan misschien wat meer duidelijkheid geven waarom het wel via het vaste netwerk en niet via het mobiele netwerk werkt. Is je vaste aansluiting van kpn of van een andere provider?

 


Dit zijn de juiste settings:

 

APN: advancedinternet
Gebruikersnaam: (leeg)
Wachtwoord: (leeg)
Proxy: (leeg)
Poort: (leeg)
MCC: 204
MNC: 08
Verificatietype: PAP
Type toegangspunt: internet

idd een tik foutje, goed gespot @Neville! 🙂 Gelukkig alleen hier.
Ik kan het ip adres (voor telefoon en pc gelijk) idd niet pingen, een traceroute lukt ook niet.
Het adres blijft trouwens gelijk als ik van APN switch, klopt dat?

De vaste aansluiting sort-of KPN: XS4all


Wanneer je van apn internet naar advancedinternet switch dan moet je mobiele IP adres veranderen. 


Dank @Speedmaster !
Ik heb het verificatietype aangepast, met type toegangspunt bedoel je ‘APN type’? dat is nl de enige 'type’ optie die ik zie?
Helaas werken deze instellingen ook niet.


‘Fun’ fact: als ik op mijn iPhone probeer en de APN setting voor de hotspot aanpas (kan alleen de naam, username en ww aanpassen daar) werkt t allemaal wél.
Helaas ondersteunt dit toestel geen 5G, mijn Android toestel wel.


De IP switch gebeurd ook niet, terwijl ik bij de Sim instelling wél de aangepaste APN heb geselecteerd. Ik heb het vermoeden er stiekem tóch voor de default APN gekozen wordt.

Edit: de switch wordt idd niet automatisch doorgevoerd, eerst even in airplane mode uit- en aanzetten helpt wel, dan switch het IP.  Maar helaas nog geen Parsec connectie.


Ter aanvulling: de ‘advancedinternet’ APN lijkt niet te werken om een Oppo toestel, waarschijnlijk vanwege de ‘Oppo-eigen’ Android versie. Ben op zoek naar een ander Android toestel om deze hypothese te testen.