Skip to main content

Gemiddeld ben ik drie keer per maand in het buitenland. Het is mij opgevallen dat data roaming in België het meest problematisch is. Zodra het bereik na de grensovergang wegvalt, wordt automatisch overgeschakeld op Orange België. Vanaf dat moment kun je wel telefoneren, maar is er geen dataverkeer (internet) mogelijk. Forceren naar een ander netwerk (i.e. Proximus/BASE) haalt niets uit. Pas als er een automatische handover van Orange naar BASE plaatsvindt, wordt de dataverbinding weer hersteld. Dit proces valt echter onmogelijk handmatig te beïnvloeden.

Andere aanbieders (i.e. Vodafone/T-Mobile) hebben hier geen last van. Het zou prettig zijn als de oorzaak van dit probleem kan worden onderzocht en verholpen.

Beste @Mareyota als je blijft hangen, krijg je als het goed is, alsnog een medewerker aan de lijn! Mocht dat niet zo zijn, zou ik nog een tweede keer bellen. Dan krijg je sowieso een collega aan de telefoon.



Na thuiskomst heb ik besloten om me er toch maar weer eens in te verdiepen. Ik stuitte toen op een vijf pagina's tellend topic met daarin 120 reacties, waarin door een gebruiker/klant werd voorgesteld om het APN te wijzigen van “internet” naar “portalmmm.nl”. Om de oplossing te kunnen toetsen, heb ik gisterenavond nog snel een bioscoopbezoek gebracht aan Kinepolis Antwerpen. Bij de grensovergang had ik zoals verwacht weer hetzelfde euvel, maar na het wijzigen van de APN blijkt het dus daadwerkelijk opgelost!

Hoi svp,

ben niet zo technisch aangelegd, maar begrijp ik goed dat je bij je APN settings je APN verandert naar portalmmm.nl, zonder ww en username? En dat je dan daarna toch een netwerk naar keuze kan pakken, bv Proximus?

welk netwerk had jij zelf gekozen in Antwerpen?

Wacht even.... Als dit een oplossing is, dan kan het wel eens IPv6 gerelateerd zijn. Het APN 'Internet' is sinds enige tijd IPv6, 'portalmmm.nl' is nog IPv4. Als het buitenlandse gastnetwerk niet met IPv6 kan omgaan, gaat het mis.