Skip to main content

1. We hebben een sim-only abonnement van KPN met onbeperkt data. 

2. Begin dit jaar hebben we voor hetzelfde telefoonnummer een tweede sim-kaart aangevraagd (KPN duo sim). 

Die tweede sim-kaart (B) gebruikten we in een Huawei B315s-22 router. Ging probleemloos.

3. We kennen het systeem dat maar EEN van de twee duo sim-kaarten tegelijk kan worden gebruikt. Dus ik schakel mijn telefoon met sim-kaart A altijd uit. De Huawei-router met sim-kaart B werkte dan prima.  

PROBLEEM: 

4. Sinds een week blijft de indicator op de Huawei-router (met sim-kaart B erin) ineens rood. Er zijn geen streepjes voor signaalsterkte. 

De router staat op dezelfde plaats als altijd. Niks veranderd. Ook op een totaal andere locatie, in een ander huis, werkt de router niet meer. 

5. Sim-kaart A (die altijd in mijn gewone telefoon zit) geeft in de telefoon GEEN PROBLEMEN.  

 

WAT WE AL HEBBEN GEPROBEERD:

6. Sim-kaart A en B omgewisseld.  

- Sim-kaart B (afkomstig uit de router) werkt probleemloos in mijn telefoon, inclusief internet. Sim-kaart B maakt in mijn telefoon ook een keurige mobiele hotspot.  

- Sim-kaart A (die in mijn gewone telefoon geen problemen heeft) doet het NIET in de Huawei router. 

7. MAAR: als ik een heel ANDERE sim-kaart van een huisgenoot (van provider TELE2) in de Huawei router plaats, gaat alles weer GOED! Blauwe indicator op de router, maximale signaalsterkte. 

Ons vermoeden is daarom dat er niks mis is met de router. Het probleem moet bij de sim-kaart zitten . 

 

8. Om er zeker van te zijn dat het toch niet aan (een veranderde) signaalsterkte ligt, hebben we deze week een antennesetje voor de Huawei gekocht maar ook dat helpt niks. Nog steeds rode indicator en geen streepjes voor signaalsterkte. 

9. We zijn gisteren met de router (met de KPN sim erin) op het balkon van de 6e verdieping van een flat gaan staan maar ook dat helpt niks. Terwijl de gewone telefoon (met dezelfde KPN-sim) daar wel maximaal signaal ontvangt. 

10. We hebben al tot gek-wordens-toe de instellingen van de router veranderd. Probleem is dat nergens de precieze instellingen te vinden zijn voor deze router op het KPN-netwerk. We hebben daarom op de goeie gok van alles geprobeerd, maar zonder succes. 

O ja, router talloze keren teruggezet naar de factory defaults.

 

A) Wie heeft ideeën wat er aan de hand kan zijn?? 

B) Kan iemand vertellen wat de precieze Huawei-routerinstellingen moeten zijn voor het KPN-netwerk?

 

Groeten,

Paul

 

Hoi @JohanJ, welkom op ons forum!
Hoe zo'n router precies werkt kan ik je via het forum niet heel inhoudelijk mee helpen maar een simkaart met een 06-nummer is hier ook niet voor bedoeld. Dit is door de ACM bepaald 06- en 0970-nummers voor spraak en data


Hoi Thomas,

Dank voor je reactie.

Ten eerste over de ACM-link die je geeft. De Huawei B315s-22 heeft naast vier netwerkaansluitingen ook een aparte telefooningang waaraan we een bekabeld vast telefoontoestel hebben aangesloten. Deze router is dus NIET alleen voor dataoverdracht, hij kan ook worden gebruikt om gewoon bedraad te bellen - en dat doen wij ook.

Ten tweede: onverklaarbaar, maar sinds een paar dagen ontvangt de router weer signaal en werkt weer als vanouds. Wonderlijk, want we hebben niets veranderd; gewoon de standaardinstellingen die het eerst niet meer deden. Het werkt ineens weer maar we hebben geen idee wat er mis is geweest. Beetje onzekere situatie dus op dit moment want wie zegt dat het binnenkort weer niet zomaar verkeerd gaat...

Groeten