Eerder werkte mijn beperkte internet helemaal niet. Hebben ze een klachtdossier aangemaakt en 1 maand beantwoord gelaten. Gelukkig ga ik volgend jaar naar Ben.
Maar ik heb nog een zieke storing van KPN ontdekt. Zit de technische afdeling van KPN op de website?
Bij KPN (en andere providers) werkt het oproepsysteem als volgt: Je belt een nummer: Het netwerk van jouw provider (bijv. Lebara via KPN) stuurt het gesprek naar de provider van de ontvanger. Nummerstatus controleren: De ontvangende provider controleert of het nummer actief en bereikbaar is. Terugkoppeling: Afhankelijk van de status van het nummer krijg je een melding: Niet in gebruik: Dit betekent meestal dat het nummer gedeactiveerd is of niet bestaat. Niet bereikbaar: Het nummer bestaat, maar is offline (bijv. geen signaal, toestel uit). Oproep gaat over: Het nummer is actief en bereikbaar.
Blijkbaar zit er een grote fout in het systeem die de nummerstatus controleert en specifiek bij oproepen van KPN naar Turkije en dit kan ook buitenland zijn. Ik heb dus twee Turkse nummers die in mijn kluis liggen. Soms bel ik naar deze nummers voor de lol. Paar maanden geleden belde ik naar deze Turkse nummers en toen hoorde je “dit nummer is niet bereikbaar”. Eigenlijk is dat irritant, want de Turkse voicemail is compleet anders, maar wel Engels. Dus KPN heeft toch gekozen om een eigen systeemtaal door te kiezen.
Nu bel ik weer naar deze Turkse nummers. Eentje van Vodafone TR en andere van Turkcell TR. De lijn gaat gewoon af, hoewel de simkaarten in mijn kluis liggen! Dat is toch bizar en dan wordt het gesprek automatisch beëindigd. Doorschakelen staat overigens niet aan en probleem ligt definitief bij KPN, want ik bel richting twee aparte providers. Maar dit is niet gek genoeg. Ik heb dus onlangs een gemiste oproep gekregen van het nummer, waarvan de simkaart in de kluis ligt. Ik was dus helemaal verrast toen dit gebeurde.
Ook is er 20 maal een gemiste oproep sms ontvangen door mijn Turkse nummer, hoewel ik maar 1 keer belde. De infrastructuur van KPN tript helemaal. Hoe kan zo een bedrijf zo onzorgvuldig zijn? Forum kan de oorzaak sowieso niet achterhalen. Het speelt allemaal intern een rol.
KPN’s systeem kan verkeerd omgaan met de status van deze nummers, waardoor oproepen worden doorgeschakeld of "teruggekaatst.Een tijdelijke storing in de signaalverwerking kan ertoe leiden dat verkeerde meldingen worden gegeven. Waarschijnlijk zijn dit de problemen. Ik vraag me dus af of ze dit serieus gaan nemen.
Ik heb nog niet via Odido en Vodafone gebeld naar de Turkse nummers. Ze zijn actief en de enige simkaart ligt dus in de kluis. Maar bizar dat Nederlandse bedrijven zo slordig zijn.