Skip to main content
Beantwoord

Problemen met IPv6 in combinatie met Hotspot (IPhone) en VPN

• February 27, 2026
  • 21 reacties
  • 199 keer bekeken

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2

Goedemorgen, Wij zijn sinds 15 december 2025 overgeschakeld naar KPN met onze mobiele abonnementen. Sinds deze tijd hebben wij veel problemen met gebruikers die via de hotspot op de Iphone niet goed meer kunnen connecten met hun laptop. De reden is dat wij via de standaard APN op de Iphone alleen IPv6 krijgen en geen mogelijkheid hebben voor IPv4. Op android telefoons kunnen wij dit nog wel aanpassen. Zetten wij deze op IPv4 dan werkt alles prima. Bestaat er nog een werkende APN waar nog IPv4 verkeer standaard aan staat ? Of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Beste antwoord door Maja van KPN

En nu ging het snel ​@MSC6366 🤩 Aanpassen is niet meer nodig, aangezien we sinds kort een APN hebben speciaal voor IPv4 only: internet4. Je kunt hem dus aanpassen door er een 4 direct achter te zetten, dus zonder spatie er tussen. Laat je weten of het lukt en of het daarna allemaal goed gaat? 

@Neville voor jou ook even een tag zodat je op de hoogte bent van deze wijziging!

21 reacties

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 27, 2026

Ik lees dat de APN portalmmm.nl wel IPv4 zou doorlaten, is dat nog steeds het geval ?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • February 27, 2026

Bij nieuwe aansluitingen is geen ipv4 only mogelijk, bij het aanpassen van het APN

Je kan wel het volgende profiel installeren op de iphones, zodat ze alleen ipv4 gebruiken, en de hotspot problemen opgelost zijn.

Kpn ipv4

Zie ook : https://community.kpn.com/mobiel-15/vpn-client-maakt-geen-verbinding-via-het-netwerk-van-kpn-646359

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • February 27, 2026

Hallo,

Als ik op de eerste link klik kom ik op KPN webmail uit. Hoe installeer ik het profiel uit de 2e link ?

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • February 27, 2026

Kpn webmail klopt, bestand staat in Drive.

Met je iphone op link klikken, en naar onder bladeren, en op download klikken

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Helaas loste dit script het probleem niet op. Is het zetten van de APN naar portalmmm nog een optie ?

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 4, 2026

Het is een vervelend probleem. Wij hebben alle scripts en APN settings geprobeerd. IPv6 op de laptop uitgeschakeld. Sinds wij zijn overgeschakeld van Odido naar KPN speelt dit probleem en kunnen wij via de hotspot slecht to niet contact maken met onze VPN (Always on VPN van Microsoft). Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen met een oplossing die werkt en die wellicht dezelfde combi gebruiken van Hotspot/KPN/Iphone/AOVPN?

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • March 4, 2026

@MSC6366 

Wat je kunt proberen is om kpn 0800-0402 te bellen en vragen of ze apn internet op IPv4 kunnen zetten in plaats van IPv6 voor jouw abonnement. Waarschijnlijk is voor de aanpassingen wel een ticket nodig. 

Misschien dat een kpn moderator van het forum je even verder moet helpen, want niet alle kpn helpdesk medewerkers weten dat dit mogelijk is.

De moderators kunnen zelf geen aanpassingen doen of tickets maken.

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 4, 2026

Hierbij dan het verzoek aan de KPN moderators om hier even bij te assisteren. Dank voor de info Neville !

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Balen dat je tegen dit probleem aanloopt ​@MSC6366 🙁

Ik zal voor je navragen of het technisch mogelijk is om deze aanpassing door te voeren en zo ja, hoe dat in gang gezet kan worden. Kom er op terug zodra ik meer weet!

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 9, 2026

Hi Maja, had jij nog iets kunnen doen voor mij bij de helpdesk betreffende het IPv6 probleem ?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik heb nog niet een reactie ontvangen ​@MSC6366, ik ga nog een poging wagen!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 9, 2026

En nu ging het snel ​@MSC6366 🤩 Aanpassen is niet meer nodig, aangezien we sinds kort een APN hebben speciaal voor IPv4 only: internet4. Je kunt hem dus aanpassen door er een 4 direct achter te zetten, dus zonder spatie er tussen. Laat je weten of het lukt en of het daarna allemaal goed gaat? 

@Neville voor jou ook even een tag zodat je op de hoogte bent van deze wijziging!

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 9, 2026

Hallo Maja, ik ga het testen vanmiddag. Dank je zover !!

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • March 9, 2026

Hi Maja, nee, dit werkt ook niet. De VPN klapt er na een tijdje mee gewerkt te hebben steeds uit. Dit alleen met de combinatie Iphone-KPN.

• Combinatie Iphone-Odido > werkt in alle situaties
  • Combinatie Android-KPN > werkt in alle situaties
  • Combinatie TPlink mobiele Hospot-KPN > werkt in alle situaties
  • Combinatie Iphone-KPN > werkt tijdelijk

We hebben IPv6 uitgezet op de laptop of WIFI. Middels de IPv4 APN krijgen we dus wel connectie, maar na een tijdje valt de VPN weg, iets wat we in alle andere combinaties niet hebben. De Odido SIms werken altijd in welke combinatie dan ook. Ik zou niet weten wat ik nu nog kan proberen om een stabiele situatie te creëren. Nog andere suggesties ?

De VPN is niet het probleem omdat dit in alle andere situaties gewoon stabiel is. Dit betreft Always on VPN van Microsoft.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 20, 2026

@MSC6366 ik stuur je even een privébericht met aanvullende vragen vanuit onze technische dienst! Ik heb hier eerder een bericht getypt maar die is blijkbaar niet goed geplaatst, dus excuus voor deze late reactie. Ik was wel al voor je aan de slag gegaan en heb nu een reactie, vandaar dat het me nu pas opvalt dat mijn vorige bericht hier niet staat 😬

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • March 31, 2026

Heeft onze zakelijke helpdesk dit probleem voor je op weten te lossen ​@MSC6366? Ik ben benieuwd hoe ze dat aan hebben gepakt, wellicht hebben eventuele meelezers hier wat aan die informatie 😊

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • April 2, 2026

Feitelijk ben ik er niet verder mee gegaan omdat wij andere VPN software zijn gaan gebruiken voor onze thuiswerkplekken, daar hebben wij het probleem niet. Zodra wij problemen tegenkomen gerelateerd aan IPv6, dan zetten wij de APN op de iphone op internet4 en dan is het probleem meteen verdwenen. Ondanks dat dit een zakelijk issue betrof toch bedankt voor de hulp. Voortaan zal ik enkel vragen posten gerelateerd aan mijn consumenten aansluiting.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ah ok, top dat jullie op deze manier ook een oplossing gevonden hebben ​@MSC6366 😉

Graag gedaan en een vraag stellen over een zakelijk product kan en mag altijd. Veel dingen zijn hetzelfde of vergelijkbaar met de consumentenmarkt, als we er niet uitkomen hier kunnen we je dan wel doorverwijzen!

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • April 13, 2026

Ik kreeg deze informatie van onze zakelijke partner voor KPN, ik vind het wel handig om deze te delen:

Introductie

KPN Partner Network ondersteunt verschillende APN’s (Access Point Names) voor zakelijke mobiele abonnementen, M2M‑toepassingen en Internet Back Up. Welke APN je gebruikt, hangt af van het type abonnement en de gewenste netwerkfunctionaliteit, zoals IPv4/IPv6, vast IP‑adres of extra beveiliging.

Wat je vooraf moet weten

• Het type mobiel abonnement (zakelijk, M2M of Internet Back Up) bepaalt welke APN’s beschikbaar zijn.
  • Sommige diensten (zoals Extra Veilig Mobiel of Mobile Interconnect) beperken of vereisen specifieke APN’s.
  • Niet alle devices ondersteunen dezelfde IP‑configuraties (IPv4/IPv6).

Zakelijke mobiele abonnementen

Bij alle type mobiele abonnementen, behalve M2M- en Internet Back Up abonnementen, zijn de volgende APN’s geactiveerd:

Internet

Deze APN wordt gebruikt voor een standaard data verbinding over 4G en 5G op basis van IPv4/IPv6. Er zal een voorkeur zijn voor IPv6, tenzij het device zelf aangeeft IPv4 te willen gebruiken. Niet elk device heeft deze configuratiemogelijkheid.
Op dit toegangspunt is een firewall en NAT actief. Wanneer u een RDP (Remote Desktop) sessie probeert op te zetten of een VPN naar een apparaat die verbonden is via dit APN zal dit bijvoorbeeld niet werken. Wanneer u alle verbindingen vanaf het toestel opzet, is dit de meest ideale toegangspunt welke u kunt gebruiken. Deze APN wordt default geprovisioned op de meeste moderne mobiele toestellen die KPN ondersteund.

Internet4

Deze APN kan worden gebruikt voor troubleshooting wanneer de reguliere ‘internet’ APN niet werkt. Deze zet een verbinding op met dezelfde voorwaarden als de ‘internet’ APN, maar dan IPv4 Only. Het instellen van deze APN voor de dataverbinding en de hotspot op de mobiel in een workaround voor een slechte hotspotverbinding op bepaalde devices.

Advancedinternet

Deze APN wordt gebruikt voor een open dataverbinding zonder gebruik van een vast IP adres. Deze verbinding is op basis van NAT44 en is IPv4 Only. Wanneer een vast IP adres is besteld, maak dan gebruik van de APN ‘openinternetplus’. Zonder vast IP adres kan deze APN net als de APN ‘internet4’ gebruikt worden voor een IPv4 Only verbinding.

Openinternetplus

Deze APN is sinds 17-03-2026 de vervanger van de APN ‘advancedinternet’ voor aansluitingen met een vast IP adres. De voorwaarden voor de dataverbinding zijn identiek aan de andere APN. Vanaf 26-05-2026 zal over deze verbinding SNAT toegepast gaan worden.

Routit

Deze APN wordt gebruikt in combinatie met Mobile Interconnect. Deze APN is volledig transparant. Er is geen firewall en NAT actief.
Bij gebruik van deze APN dienen ook de velden 'Gebruikersnaam' en 'Wachtwoord' ingevuld te zijn met de gegevens uit IRMA. Klik hier voor de dienstbeschrijving van Mobile Interconnect.

In het verleden werd de volgende APN geprovisioned:

Portalmmm.nl

Deze APN werd tot 01-02-2024 gebruikt voor zowel streaming, mail en internet over 4G en 5G op de mobiel op basis van IPv4 Only. Op aansluitingen besteld na deze datum wordt deze niet langer geprovisioned. Op deze APN is een firewall actief.

M2M abonnementen

Voor de abonnementen bestelbaar onder de productgroep ‘Mobiel’, ‘M2M abonnement’ worden onderstaande APN’s geprovisioned:

M2MC.MOBILEPAY

Deze APN wordt gebruikt voor pintoepassingen. Voor de werking hiervan moet er een overeenkomst zijn met een transactieverwerker. Klik hier voor de in te stellen IP adressen.

ROUTIT.M2M

Deze APN wordt gebruikt voor alle overige M2M toepassingen.

Voor de M2M abonnementen bestelbaar onder de productgroep ‘Mobiel’, ‘Mobiel abonnement’ worden de reguliere APN’s beschikbaar gesteld.

Internet Back Up

Voor de APN-configuratie van Internet Back Up raden wij aan om de setting ‘Zelf toekennen’ / ‘network controlled’ te gebruiken. Welke APN gebruikt moet worden hangt af van het wel/niet bijbesteld hebben van Extra Veilig Internet op de vaste internetverbinding. Door de APN automatisch toe te laten kennen pakt het device altijd de juiste. Ook na later bestellen of opheffen van het product.

Extra Veilig Mobiel

Wanneer de dienst ‘Extra Veilig Mobiel’ is besteld in IRMA èn is ingeschakeld in OneBase, dient de APN ‘internet’ of ‘internet4’ gebruikt te worden. Alle andere APN’s worden verwijderd van de aansluiting tot ‘Extra Veilig Mobiel’ wordt uitgeschakeld via OneBase. Alle APN’s die niet standaard geprovisioned worden (b.v. ‘portalmmn.nl’) zullen hierdoor permanent verwijderd worden. Deze worden ook niet teruggezet.

Goed om te weten

• Het automatisch laten toekennen van APN’s voorkomt configuratiefouten bij productwijzigingen.
  • Voor vaste IP‑adressen is openinternetplus de enige ondersteunde APN.
  • Bij beveiligde diensten (Extra Veilig Mobiel) is de APN‑keuze beperkt.

MSC6366
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Topper
  • April 13, 2026

Ondanks dat dit een forum is voor de consumentenmarkt, kan dit toch waardevolle informatie zijn voor eenieder die problemen ervaart met de huidige instellingen. 😀

Erwin van KPN
Moderator

Zeker! Dank daarvoor, ​@MSC6366