Skip to main content
Vraag

VPN-client maakt geen verbinding via het netwerk van KPN

• February 26, 2026
  • 4 reacties
  • 64 keer bekeken

Zoals ik al schreef, heb ik internet op mijn telefoon van KPN Unlimited. Omdat ik in het veld moet werken, moet ik mijn laptop met internet verbinden via een hotspot en daarnaast de VPN‑applicatie gebruiken om toegang te krijgen tot het werksysteem (FORTICLIENTVPN). En hier ontstaat het probleem: of de VPN maakt geen verbinding en geeft een ERROR, of hij maakt slechts af en toe verbinding.

In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij de telefoon lag (ik heb een iPhone 17 Pro Max), maar ik heb de simkaart uit de telefoon van mijn moeder in mijn telefoon gedaan (provider: Odido) en zodra ik internet deelde, werkte de VPN‑verbinding normaal zonder fouten.

Als test heb ik mijn eigen simkaart in de telefoon van mijn moeder gedaan, internet gedeeld, en de VPN maakte geen verbinding – opnieuw ERRORS. Dus het is duidelijk dat er iets mis is met mijn verbinding bij KPN.

Ik heb telefonisch contact opgenomen met KPN om een storing te melden, het hele probleem uitgelegd, en ik kreeg te horen dat ik het hier moest opschrijven. Ik ben geĆÆrriteerd, want ik heb speciaal Unlimited internet genomen om te kunnen werken.

Graag hulp wat ik moet doen.

4 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

​@PiotrJedrzejewiczĀ 

Het gebruik van een VPN i.c.m. met email is bij de KPN een goed recept om geblokkeerd te worden (denk: te veel wisselingen van IP adressen). De oplossing is dan om het emailverkeer buiten de VPN om te laten gaan. Maar jouw probleem is waarschijnlijk net iets anders.

Dit probleem treedt op bij elke hotspot ? Deze fout(en) treedt alleen op als je contact met jouw werk wil leggen ?

Schakel eens de VPN uit en probeer dan verbinding te leggen via de hotspot met werk (is dat mogelijk zonder VPN ?). Lukt het dan wel zonder (grote) problemen ? Dan weten we dat het probleem niet bij de KPN ligt.

Misschien kun je een aantal instellingen bij de VPN veranderen ? Bijv. de poort(en) die je gebruikt ?WelkeĀ foutmelding(en) krijg je ? Geef die foutmelding(en) in een volgend antwoord.

Misschien zijn er mensen hier op het forum die een beter idee hebben wat hier aan de hand kan zijn ?

Ik moet het navragen bij de afdeling die het systeem bij ons in het bedrijf beheert. Aangezien de VPN (dezelfde telefoon) maar op het Odido-netwerk goed werkt en verbinding maakt, ligt het probleem aan de kant van KPN. Ik heb een abonnement bij KPN afgesloten alleen omdat ik internet nodig had. Ik zal de zaak via mijn IT-afdeling doorzetten. MEER KAN IK NIET DOEN.

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • February 26, 2026

Het is een probleem van IOS, icm kpn.

installeer het volgende profiel:

https://share.kpnmail.nl/ajax/share/00ea25760ae37d4d098ae49ae37d48ae96b69a5517391184/1/8/NTY/NTYvMTU2OA

Je iphone hierna opnieuw opstarten, hierna werkt het wel.Ā 
Ā 

Het profiel zorgt ervoor, dat je iphone alleen ipv4 gebruikt.Ā 
Ā 

meer info:

https://community.kpn.com/mobiel-15/mijn-iphone-hotspot-werkt-niet-met-mijn-tesla-628570/index7.html

• Topper
  • March 1, 2026

iOS probleem? Bij mij op werk gebruiken we ook Forticlient. Het probleem zit 'm inderdaad in IPv6.

Je zou kunnen proberen om IPv6 uit te schakelen op je wifi adapter van je laptop, dat lost het bij ons op werk op. Heb je geen gedoe als je op een ander wifi netwerk met brak IPv6 gaat.Ā