Skip to main content
Beantwoord

Problemen met mijn Hotspot

Hi ​@Remco van KPN ik ben al dagen bezig om mijn hotspot weer werkend te krijgen. Het ging al een tijdje op en af goed, maar nu echt helemaal niks meer. Heb het idee dat het aan het IP adres 192.0.0.2 ligt. Al heel veel geprobeerd: netwerk instellingen op iPhone reset, macOS opnieuw geïnstalleerd, hotspot connectie vergeten/aangemaakt, enz. Ik heb een iPhone 16e en MacBook Pro M1 chip op OS Sequoia 15.4.

Zelfs Chatgpt weet het niet meer :)

Heb jij tips? 

mvg

Peter

Admin: afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

Beste antwoord door Erwin van KPN

Ik zie nergens melding van en storing. Alles wijst tot nu toe op jouw toestel maar zoals ik al eerder zei, ik sluit niks uit.

Als je geen oplossing kunt vinden kun je toch het beste een terugbelafspraak inplannen.  Dan zou ik het hele verhaal voorleggen en kan de collega een ticket voor onze NSSD aanmaken. Dat zijn de mobiele experts.

Misschien zit het bij ons, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.  Dan weet je het in ieder geval zeker

afspraak maken kan via:

Contact en klantenservice | KPN

Bekijk origineel

12 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28432 reacties
  • 7 mei 2025

Hoi ​@Peter Groningen . Een hotspot is een functie van je telefoon. Helaas ben ik geen expert op het gebied van iPhones.  

De werking staat verder los van KPN diensten. Ik zou het op een Apple forum proberen of misschien even een phoneshop binnenwandelen en om advies vragen?

Hoi Erwin

bedankt voor je reactie.

Apple fora al geprobeerd, evenals chatgpt.

Eigenlijk beschouw ik KPN wel een beetje als mijn “phoneshop”. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de IP nummers. Is dat dan geen KPN aangelegenheid?

groet

peter

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28432 reacties
  • 9 mei 2025

Ik ben uiteraard voorzichtig met keihard nee roepen ;-)

Een hotspot is in feite een wifi-zendertje dat je telefoon maakt op basis van jouw mobiele dataverbinding. Dus als je gewoon internet hebt op je iPhone zónder dat je een hotspot gebruikt, dan werkt de KPN-dienst zoals het hoort. Wat daarna gebeurt — het omzetten van dat signaal naar wifi en het afhandelen van IP-adressen op dat 'mini-netwerkje' — gebeurt allemaal binnen je telefoon en je andere apparaat (in dit geval je MacBook).

Dus nee, dit stukje is helaas geen KPN-ding. Frustrerend, dat snap ik. Maar je zit dan echt meer in Apple-land.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik neig toch echt naar jouw telefoon . Kun je een screenshot maken van de instellingen? 

• 6929 reacties
  • 9 mei 2025
Erwin van KPN schreef:

Dus nee, dit stukje is helaas geen KPN-ding.

Dat is te makkelijk gezegd denk ik. Er zijn veel te veel problemen bij KPN op dit gebied. Problemen die bij andere providers niet spelen. 

In dat topic met die Tesla moest een KPN medewerker iets specifieks aanpassen en toen werkte het opeens. Hoe zat dat?

"Lang verhaal kort: de oorzaak van het probleem tussen Iphone hotpspot-KPN-Tesla is inmiddels bekend en kan door KPN opgelost worden. Dit moet echter op individueel abonnementsniveau gebeuren"

Hoi Erwin,

bedankt voor je reactie en je behulpzaamheid!

van welke instellingen precies zou je een screenshot willen zien?

groet

Peter

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28432 reacties
  • 13 mei 2025

Je schrijft ‘weer werkend te krijgen’ .  Dan krijg ik de indruk dat het eerst wel werkte. Is er in die tussentijd iets veranderd wat je is opgevallen? 

werk je trouwens met e-sim of een fysiek sim kaartje? 

Hi ​@Erwin van KPN bedankt voor je reactie.

Het heeft inderdaad wel gewerkt, maar nooit helemaal feilloos. Het was vaak zo dat ik meerdere keren moest proberen voordat ik verbinding kreeg via de hotspot. Meestal na een van de volgende handelingen lukte het wel:

• telefoon herstarten
  • wifi uit/aan op telefoon
  • hotspot uit/aan op telefoon
  • wifi uit/aan op laptop

Nu krijg ik ook na deze handelingen geen goed IP adres terug. Het blijft steeds 192.0.0.2. 
Dat IP klopt toch niet? 

Ik werk met een e-sim.

Groet
Peter

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28432 reacties
  • Antwoord
  • 14 mei 2025

Ik zie nergens melding van en storing. Alles wijst tot nu toe op jouw toestel maar zoals ik al eerder zei, ik sluit niks uit.

Als je geen oplossing kunt vinden kun je toch het beste een terugbelafspraak inplannen.  Dan zou ik het hele verhaal voorleggen en kan de collega een ticket voor onze NSSD aanmaken. Dat zijn de mobiele experts.

Misschien zit het bij ons, maar daar lijkt het vooralsnog niet op.  Dan weet je het in ieder geval zeker

afspraak maken kan via:

Contact en klantenservice | KPN

Dank je wel voor je hulp!

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28432 reacties
  • 21 mei 2025

Nog een toevoeging. Er zijn wel issues met ipv6.  Ik heb hier met wat collega's over gediscussieerd en zien nog niet direct het verband met jouw issue maar het kan met elkaar te maken hebben. Des te meer reden om toch even te bellen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de terugkoppeling/oplossing van de mobiele experts. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 juli 2025

Schakel je bluetooth eens uit. Bij mij lukte het zo om de verbinding op te zetten. Kennelijk gaat er iets mis bij de handshake tussen beide apparaten via bluetooth om een IPv6 adres uit te delen.

Dit had ik niet bij mijn vorige provider. KPN is niet echt genegen dit op te lossen. Gezien de hoeveelheid meldingen hierover, ben ik blij dat ik een maandelijks opzegbaar abonnement heb afgesloten. Volgende maand weer bij mn oude provider

Hallo,

Ook Bluetooth geprobeerd - dat hielp niks. Uiteindelijk probleem “opgelost” door MacOs helemaal opnieuw te installeren. Complete herinstallatie. Toen liep het weer OK. Dus geen issue bij KPN maar ergens “iets” op mijn macbook.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic