iPhone 14 pro / KPN mobiele internet
probleem: geen mobiel internet terwijl ik vlgs mijn iPhone wel 5G verbinding had tot zelfs 4 streepjes
Ik wilde alleen een melding maken van een probleem wat ik sinds enkele weken had en wat vooralsnog sinds vandaag blijkt te zijn opgelost. Wellicht kan het anderen ook helpen al weet ik niet zeker of mijn probleem is opgelost door mijn handelingen of door de TD van KPN (geen bericht van gehad). Ik weet hoe ongelooflijk frusterend dit probleem kan zijn.
Ik ben sinds een jaartje (terug) bij KPN mobiel. Sinds een weekje of 2 had ik problemen met mijn mobiele internet van KPN. Daarvoor nooit een probleem gehad. De laatste paar maanden zit ik bijna altijd in een wifi omgeving dus ik kan niet echt goed aangeven sinds wanneer ik een probleem had met KPN mobiel internet/5G maar het moet na 09-12-2024 zijn gebeurd want op die dag was ik bijna de hele dag op de 5G zonder problemen. Zover ik mij kan herinneren is er na die datum maar één ding wat van invloed zou kunnen zijn geweest: iOS 18.2 update (in combi met iPhone 14 pro/KPN netwerk). Ik zat al zonder 5G problemen op iOS 18. Misschien was er ook een KPN storing op het mobiele netwerk na 09-12-2024 wat evt. van invloed kan zijn geweest, maar dat kan ik mij niet echt herinneren.
Ik heb gisteren 23-12-2024 eindelijk een ticket laten aanmaken bij de TD van KPN omdat ik het zat was en ik na bijna alles te hebben geprobeerd wat ik kon bedenken, het probleem gewoon bleef bestaan. Ik weet dat ik twee weken geleden, dus na 09-12-2024 al problemen had, ik dacht 13-12-2024 want toen was ik ook geruime tijd buiten de wifi omgeving, maar ik dacht, komt wel goed en ik zit toch bijna continu met een wifi connectie. Uiteindelijk de afgelopen 2 dagen actief aan de slag gegaan om het opgelost te krijgen, wat niet lukte.
Vandaag 24-12-2024 echter had ik “ineens” wel een snel werkend 5G verbinding en warempel dat bleef zo. Toen ik problemen had was het vaak zo dat bij een reset vd netwerkinstellingen ik effe, lees 1 minuut of zo, werkende 5G had en daarna kruipend tot stilstand kwam. Kleine checks als verbinden met whatsapp of email check lukte wel maar nieuws laden via AD en NU.nl app lukte niet. Muziek streamen ook niet.
De handelingen die ik heb gedaan terwijl het probleem niet opgelost werd: ettelijke malen netwerkinstellingen gereset, simkaart eruit schoon gemaakt en weer erin, verschillende opties uit/aan gezet in het mobiele netwerk gedeelte bij instellingen, mobieledatanetwerk opnieuw ingesteld via de knop en soms handmatig ingesteld (portalmmm.nl geprobeerd ipv internet). Na elke handeling de iPhone uit/aan. Het hielp niet. Ik ging onderhand denken dat het misschien wel es een hardware probleem met de interne modem zou kunnen zijn maar ook de iOS 18.2 update in combinatie met mijn specifieke iPhone en het KPN netwerk bleef een belangrijke optie. Zeker ook omdat ik heb gelezen dat iOS 18.2.1 reeds in de maak is met verschillende fixes. Een buurman van mij heeft ook KPN mobiel en ook iOS 18.2 maar een iPhone 15 en die had totaal geen problemen.
Hierna besloten dat het tijd was om KPN in te schakelen en een ticket voor de TD te laten maken. Gedaan dus op 23-12-2024 maar een paar uur daarna had ik besloten om dan toch nog twee dingen te proberen: omzetten van fysieke simkaart naar een e-sim en de iPhone volledig opnieuw installeren en een iCloud backup terug te zetten. Ik had eerst via de KPN app de e-sim geïnstalleerd en daarna de iPhone gereset. Bij zo’n algehele reset/wipe geeft iOS de optie om de e-sim te bewaren en bij herinstallatie terug te zetten; die optie had ik genomen. Gisterenavond was ik daarmee klaar en ben toen gaan slapen. Effe klaar mee. Vanochtend ben ik naar buiten gegaan (in mijn appartement is de 5G verbinding altijd erg slecht ivm isolatie dus geen goed ijkpunt) en ik heb buiten eerst toch maar voor de zekerheid nogmaals de netwerkinstelling een reset gegeven; iPhone wordt dan herstart en daarna tegelijk een Speedtest gedaan en tot mijn verbazing zag ik de download snelheid naar 700 Mbps schieten. Ik merkte al bij het opstarten vd app dat de verbinding erg snel tot stand kwam want toen ik problemen had kan de app amper een internetverbinding zien/maken. Ik heb een 45 minuten door de wijk gewandeld in vervelend druilerig weer en 4x een speedtest gedaan en de internet verbinding bleef werken op de bekende snelheden; geen problemen meer.
Ik heb bij thuiskomst KPN gebeld om de ticket te laten verwijderen en misschien heeft de TD in die 24 uur iets gedaan in mijn profiel/verbinding, kan, echter heb ik niets vernomen vd TD/KPN dus wellicht waren ze ook nog niet kunnen begonnen aan mijn probleem; ik weet het niet. Ofwel de e-sim ofwel de clean install van iOS 18.2 ofwel de combinatie heeft mijn probleem verholpen, althans dat denk ik en ik dacht dit toch maar even te delen op dit forum om eventueel te proberen bij gelijke problemen als ik heb gehad.
speedtest toen ik 5G problemen had / screenshot van 23-12-2024 maar had dus langer problemen
speedtest nadat 5G weer werkte / screenshot van 24-12-2024
NB. ik wilde de topic “Gesprek” doen maar die optie slaat niet aan dus vandaar “Vraag” terwijl deze post geen vraag is...