Skip to main content
Ik ben op vakantie in Griekenland! Ik merk dat KPN een voorkeursnetwerk hier heeft (WIND GR) maar die staat in Griekenland notoir bekend als DE slechtste: weinig bereik weinig dekking, traag internet, en geen 3 of 4 G (enkel E of H). Handmatig registreren op andere netwerken (VODAFONE GR of COSMOTE GR) lukt niet, met meldingen als "Unable to connect try later" (na eindeloos wachten), terwijl volgens https://opensignal.com/networks er goeie dekking hoort te zijn, en ik de antennes op de berg tegenover me duidelijk kan zien. Mijn vraag: waar ligt dit nou aan? KPN? Of de Grieken?

Mijn Griekse vrienden hebben hier gewoon wel bereik met zowel vodafone als cosmote en ook nog eens 4G. Nogal frustrerend. Verder: Samsung S6 met roaming aan en alles op automatisch.



*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
Dag Caspar. Welkom op het Forum en goed dat je je vraag hier stelt. Ik kan me als eerste voorstellen dat het niet heel fijn is om minder goed bereik te hebben, terwijl de mensen om je heen daar minder moeite mee hebben. Het idee achter roaming is dat je 'te gast' bent op het netwerk van een buitenlands netwerk. Je krijgt dus het bereik dat deze provider jou op een bepaalde locatie kan bieden. Op de kwaliteit daarvan hebben wij als Nederlandse provider dus geen enkele invloed.



Het is inderdaad zo dat Wind in Griekenland ons voorkeursnetwerk is. Met dit netwerk zal je telefoon dus verbinding zoeken als je in Griekenland wilt roamen. Daarbij kun je -zoals je zelf ook al hebt geprobeerd- ook verbinding te maken met andere beschikbare netwerken, die je handmatig opzoekt in je telefoon. Dat kan verbetering opleveren: net als in Nederland kan het zijn dat een provider op de ene locatie beter bereik biedt dan een andere. Dat is -heel grof gezegd- wel een kwestie van uitproberen.

Reageer