Skip to main content

Eergisteren ben ik zelf tegen dit probleem aangelopen bij KPN XL in Rijswijk waar ik elk jaar kom om mijn Abo te verlengen. Ik lees op dit forum dat er een beperking op dit rijbewijs zou zitten....... Welke beperking dan? Dat heeft nog niemand kunnen uitleggen! Ook niet bij KPN XL

Ik heb dit rijbewijs met Digid aangevraagd:

eerst naar RDW erkende fotograaf voor de foto's, met paspoort en oude rijbewijs, foto's maken, fotograaf laat foto's controleren bij RDW, na goedkeuring krijg je van de RDW via mail codes toegezonden. 

Thuis moet dan inloggen op de site van RDW met je Digid, vervolgens codes invoeren, met je smartphone je paspoort scannen, en als dat gelukt is betalen en krijg je bericht dat je rijbewijs een dag later klaarligt op het gemeentehuis. 

Daar kan je het rijbewijs afhalen op vertoon van je paspoort en inlevering van je oude rijbewijs, dus al met al, het zou bij KPN geaccepteerd moeten worden, of vind men de digitale en tweevoudige visuele identificatiecontroles nog te weinig!!?? 

Bij de telefonische klantenservice vinden ze dit erg vreemd en hebben ze mijn Abo gewoon verlengd met de gegevens van mijn RDW rijbewijs......... GEEN PROBLEEM! 

Dus nogmaals, waar zit dan die beperking??.............. Juist, daar dus, in de KPN winkels, wel jammer

 

 

 

 

Het zal het onbekende zijn geweest. Ik had er ook echt nog nooit van gehoord. Blijkt een proef te zijn. Dus ik snap wel dat het nog wat problemen oplevert.


Hallo @gridzone 

Er zijn hier op het forum inderdaad meer gevallen gemeld m.b.t. verlengen in combinatie met RDW afgegeven rijbewijzen. Lees bijv. dit topic waar een KPN moderator dit uitlegt.

Het gaat met name over de rijbewijscodes (70 ingewisseld, 71 duplicaat na verlies). Is dit mogelijk bij jou het geval?

Helaas is het een feit dat mensen bij het afsluiten van abonnementen soms proberen te frauderen. Daarom accepteert het systeem uit voorzorg dit soort rijbewijzen niet. 

Waarom het telefonisch dan wel geaccepteerd werd is mij onduidelijk.


Beste RBxx, mijn rijbewijs heeft géén codes, moest 'm gewoon vernieuwen omdat het bijna verlopen was. Het nieuwe rijbewijs is bijna identiek aan het oude, met alleen verschillende wijzigingen om fraude tegen te gaan, zo zit er nu ook een chip in, net zoals in een paspoort.

Ik ben reeds 17 jaar klant bij kpn, dus ik zou niet weten waarmee ik zou moeten frauderen! 

En waarom ze het telefonisch wel accepteren, geen idee, maar degene die ik aan de telefoon had, werkte volgens hem al 8 jaar bij KPN en hij vond het vreemd, dat mijn rijbewijs niet werd geaccepteerd!

Ik ben ook een tevreden klant bij KPN, maar dat betekent nog niet dat ze maar op basis van aannames, conclusies kunnen trekken wanneer het hun uitkomt.

Met vriendelijke groet Gerard


Ok @gridzone , dan wordt de weigering bij KPN XL in Rijswijk alleen maar vreemder. De “quote” in mijn reactie was zeker geen beschuldiging in jouw richting, alleen een uitleg van de KPN moderator.

Gelukkig is je abonnement nu verlengd. Hopelijk kan een KPN moderator hier nog verklaren wat er mis ging.


Beste RBxx, bedankt voor je reacties, het voelde ook niet als als een "beschuldiging", maar ik wilde alleen duidelijk maken, dat men alleen al bij het zien van het rijbewijs, de conclusie trekt dat deze een code heeft, het over fraude heeft en de klant eigenlijk in zijn integriteit wordt aangetast ten overstaan van de andere klanten in de winkel.

Met vriendelijke groet Gerard. 


Beste @gridzone, wat voor rijbewijs heb jij dan precies? Met een RDW-rijbewijs bedoelen wij eentje met als uitgifte woonplaats RDW. Wanneer je die krijgt, is mij niet helemaal duidelijk, maar dat heeft niets met de proef dat je 'm digitaal aan kunt vragen te maken. Het gaat er vooral om dat als jij een buitenlands legitimatiebewijs hebt of als je rijbewijs vervangen is i.v.m. diefstal/verlies, dat je dan geen abonnement aan kunt vragen met je rijbewijs als legitimatie. In jouw geval is dat volgens mij niet het geval. Waarom het in de winkel dan niet aangevraagd kon worden, is me niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft mijn collega een tikfout gemaakt met het invoeren van het nummer. Mocht ik nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?


Beste Marcia, ik heb een normaal Nederlands rijbewijs. Ik heb dit rijbewijs digitaal aangevraagd, dus met DigiD, omdat dit kan in Den Haag. Er staat dus bij 4c afgegeven door: RDW. Maar is logisch, je vraagt 'm digitaal aan, dus je hoeft daarvoor dus niet naar de gemeente. Verschil is, de controles. Te weten: naar een RDW erkende fotograaf, die controleert je paspoort of ID-kaart, na deze controle, gaan de foto's en legitimatie online naar de RDW, die sturen na goedkeuring codes naar je mailadres. Thuis moet dan inloggen op de site van de RDW met DigiD, codes invoeren, met je smartphone je paspoort scannen naar de chip die erin zit en als dat allemaal akkoord is, krijg je je gegevens te zien ter controle, dan moet je betalen, en vervolgens krijg je bericht dat een dag later je rijbewijs klaarligt op het gemeentehuis, waar je deze kan afhalen op vertoon van je paspoort en je oude rijbewijs die ze dan innemen. Dus sowieso lastig om daarmee te frauderen, toch?

Maar bij KPN XL in Rijswijk bleven ze maar volhouden dat dit rijbewijs beperkingen had ivm. fraude of vervanging door verlies! In dat geval komt er bij nr 12, op de achterzijde een code 70 of 71 te staan, en dat is bij mij dus zeker niet het geval.

De collega heeft geen nr ingetikt, toen ik mijn rijbewijs gaf, keek hij er naar en zei al gelijk dat het niet mogelijk was vanwege de beperkingen!!? Een andere collega heeft er ook nog naar gekeken en zei hetzelfde en dus kon ik na een heftige discussie en verschutting ten overstaan van andere klanten, richting huis, alwaar ik het uiteindelijk bij de klantenservice telefonisch, met m'n rijbewijs, binnen 10 minuten had geregeld!

Dus waar nou het probleem zit..... geen idee. 

Met vriendelijke groet Gerard. 


Dus waar nou het probleem zit..... geen idee. 

Mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk. Afgezien van code 70 of 71 als er bij

4c RDW

staat vermeld geaccepteert i.i.g. KPN het niet als identificatie. Dan kan het wel met een ID-kaart en een Paspoort. En één van deze dien je volgens de wet verplicht te hebben en bij je te hebben. Dus een rijbewijs is eigenlijk ook helemaal niet nodig hiervoor.

 


Er zijn nog veel meer rijbewijscodes , alleen kijken naar RDW is gewoon te beperkt. Mag iemand met bv. code 10 (autom. versnellingsbak) of 03 (Prothese) dan ook geen KPN abonnement verlengen?

Zeker nu je zo te lezen ook je rijbewijs online kan verlengen, moet de procedure daar op aangepast worden. Of is dat misschien al zo, gezien dat het via tel. klantenservice wel ging en liep de winkel gewoon achter?


Beste Peter, volgens de wet, moet ook iedereen zich aan de wet houden en ook de wet kennen.

Dat weet ik ook wel, maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat het rijbewijs bij de KPN XL niet werd geaccepteerd en bij de telefonische klantenservice wel, terwijl men bij de klantenservice jou niet eens kunnen zien.

En dan is het ook nog zo, dat elk rijbewijs wordt uitgegeven door de RDW. 

Feitelijk moet KPN gewoon duidelijk zijn over de legitimatiebewijzen die benodigd zijn voor het aangaan van diensten van de KPN. En daar komt nog bij dat men bij KPN al je gegevens al hebben als je al 17 jaar klant bent.

 


Beste RBxx

Blijkbaar is het zo dat als bij 4c staat: afgegeven door RDW, zoals bij mij, dat dat waarschijnlijk voor KPN een brug te ver is! 

Op mijn oude rijbewijs staat daar: afgegeven door Gemeente 's Gravenhage, maar dat was mij niet opgevallen, want ik focuste alleen op die codes 70 en 71, want daar hadden ze het over bij KPN XL

Het online verlengen van je rijbewijs kan nog niet in elke stad of dorp, maar in Den Haag kan het wel, en heb ik dat dus gedaan.

 


Dit is een heel interessant punt! We zijn hier blijkbaar nog niet eerder tegenaan gelopen omdat dit digitaal verlengen een proef is. Dankzij jouw forumbericht ga ik dit verder uit laten zoeken, @gridzone! Ik laat het weten zodra ik een inhoudelijke reactie heb ontvangen 🙂.


@Marcia_ 

De vraag is vóóral: waarom kan het met een rijbewijs met ‘afgegeven door RDW’ niet in een winkel maar wel via de telefonische helpdesk.


Nou niet helemaal. Het gaat er vooral om dat wij normaliter bij de melding ‘RDW’ te maken hebben met een rijbewijs die aangevraagd is door iemand met een buitenlandse nationaliteit, als ik mij niet vergis. Maar nu krijg je dus ook de melding 'RDW’ bij deze digitaal aangevraagde rijbewijzen. Als de collega in de winkel het nummertje ingevoerd had, was ‘ie er gewoon doorgekomen. Maar de collega was hier, net als ik, blijkbaar nog niet van op de hoogte en de systemen lijken nog niet ingericht op deze proef van de RDW.


Beste Marcia, ik heb al bijna 64 jaar de Nederlandse nationaliteit :wink: dus daar kan het niet aan liggen, maar ik ben wel benieuwd wat die inhoudelijke reactie zal zijn, dus als je me dat wil laten weten.... heel graag!

Bedankt voor je reactie en je onderzoek

Met vriendelijke groet 

Gerard


Haha nee het ligt daar zeker niet aan! Zodra ik meer weet, zal ik het absoluut laten weten 🙂.


Marcia geniet vanaf deze week van een welverdiende vakantie, vandaar dat ik hier kom reageren. Want we hebben een reactie terug. En daarin wordt aangegeven dat het echt alleen om de codes 70 en 71 gaat. Een rijbewijs met een van die codes wordt bij het afsluiten van een nieuw abonnement niet geaccepteerd. Het gaat dus niet om de vermelding RDW. Dat wordt hier intern wel ergens genoemd, dus ik verwacht dat daar de verwarring vandaan komt. Marcia heeft dit ook aangekaart. Dus hopelijk wordt dit dan ook op korte termijn intern aangepast.  Tevens is het ook zo dat bij een verlenging het überhaupt niet uitmaakt, dat kan ook gewoon met een rijbewijs met 70 of 71 erop. Dit omdat we dan al een relatie met je hebben, dus dan hoeven we minder streng te zijn. Kortom, je had gewoon moeten kunnen verlengen in de winkel met dit rijbewijs.


2 years on, this is still an issue. You should have atleast mentioned on your website while  buying a new subscription that these drivers licences are not allowed. Today, I am unable to pick up my package after waiting at home all day just so that I can enjoy my new device. Way to start a new relationship!


@Avinash Ega , welcome on the forum.

For a new subscription it is indeed not possible with this kind of drivers licence. With code 70 or 71. That wil not change.

For a NEW subscription use another identity card. (for instance ID card (EU) or passport.) And a notice of a Dutch adress (available at community home (admin addendum: town or county hall) ).