Skip to main content

Mijn iPhone 13 Pro zit in het 2e garantiejaar en heeft een probleem met Face ID (true depth camera).

Het online reparatie formulier werkt niet, zodoende bij de kpn winkel in Groningen terecht gekomen. Hier werd mij geadviseerd naar de Amac te gaan, hier zou de mobiel binnen een week gerepareerd zijn. Zij konden hem ook innemen maar dit zou 4 weken duren. Een enorm onredelijk termijn in deze tijden als je het mij vraagt. 

Op mijn vraag of dit problemen zou geven met garantie gezien het toestel meer dan 1 jaar oud is, gaf ze aan dat dit niet het geval is. KPN zou deze kosten afgekocht hebben bij Apple. 
 

mijn vraag;

kan iemand van kpn bevestigen dat ik inderdaad zonder probleem mijn toestel voor garantie kan aanbieden bij Amac in het 2e garantiejaar.

 

en 

 

dat het dus toegestaan is geen gebruik te maken van de (slecht beoordeelde!) teleplan service?

 

 

 

 

Hoi @Jeffreyk11, welkom op ons forum!
Je kunt met je iPhone voor garantie en reparatiekwesties inderdaad ook terecht bij de Apple winkel

 

edit: alleen in het eerste jaar blijkbaar


@Thomas ik heb mijn mobiel bij Amac gebracht en laten innemen.

Ze geven nu echter aan dat ze voor KPN geen consumentenclaim doen en hem daarom niet kosteloos onder garantie kunnen repareren.

Kan ik hem laten repareren en de kosten bij KPN declareren?

Wat nu?

 

Ik wil hem in ieder geval niet bij Teleplan aanbieden gezien de belachelijke doorlooptijd en verschrikkelijk veel klachten en slechte beoordeling. 


Vreemde redenatie van een officiële Apple-winkel. Je koopt een Apple, bij wie maakt niet uit, je toont de aankoopfactuur dat deze nog onder garantie valt, dan behoren ze deze toch gewoon onder garantie te herstellen, wat heeft KPN daar mee te maken vraag ik me af?

Ik kan me voorstellen, dat als je bij de BCC een Apple koopt en je biedt hem aan bij de Mediamarkt voor garantie, dat de Mediamarkt zegt, ga maar naar de BCC, want daar heb je hem gekocht.

Maar een officiële Apple-store, zoals de Amac, is mijns inziens een fabrieksvestiging en behoren ze de Apple's gewoon aan te nemen voor garantie.

 


Hi Jan, 

Het is een interessant vraagstuk…

Officieel geeft Apple enkel 1 jaar garantie op zijn toestelen, maar vanwege de Europese wetgeving ontkomen ze niet aan de 2 jaar. Ik heb begrepen dat de verkopende partij dit op zich neemt.

Amac is officieel geen Apple, maar een premium reseller / partner. 

Blijkbaar maakt Amac onderscheid tussen telecombedrijven en normale winkels: “We kunnen geen consumentenclaim indienen voor een toestel die bij een telefoon-provider is gekocht. Voor kosteloos herstel raden we u aan het toestel bij KPN in te leveren.”

Een extra laag verbazing ontstaat dat het personeel in een fysieke KPN winkel adviseert om naar Amac te gaan, gezien de belachelijke doorlooptijden via KPN (KPN ongeveer 4 weken, Amac: ongeveer 3 werkdagen), dit op het forum wordt bevestigd en dan vervolgens blijkt dat dit helemaal niet kan?


Hoi @Jeffreyk11, bedankt voor je terugkoppeling! Wat merkwaardig inderdaad!
Ik had verwacht dat ze je daar gewoon hadden kunnen helpen. Weer iets nieuws geleerd, ik zal de feedback ook doorgeven richting de winkel!

De kosten van een reparatie via een andere partij kunnen we helaas niet vergoeden


@Thomas wellicht ook opties om iets aan de kern van het probleem te doen?

Garantieafhandeling bij KPN betekent ongeveer een maand geen telefoon, dat lijkt mij niet van deze tijd en dat laten andere partijen zien met doorlooptijden <1 week.

 


Daar hebben we dan weer (zeker op korte termijn) wat minder invloed op, maar die had ik al wel doorgegeven. Dit ligt echt bij de reparateur


Hallo @Thomas en @Jeffreyk11 KPN zou in overweging kunnen nemen eenvoudige leen-toestellen ter beschikking te stellen, zodat je in ieder geval kunt bellen en gebeld kunt worden.

Daar doet de klant dan zijn/haar eigen simkaart in en na herstel van het eigen toestel krijg je die pas weer terug als je het leen-toestel weer werkend inlevert.

 


Hoi @Jeffreyk11, welkom op ons forum!
Je kunt met je iPhone voor garantie en reparatiekwesties inderdaad ook terecht bij de Apple winkel

Dit is alleen in het eerste jaar vanaf het moment dat je je iPhone heb geactiveerd. Vanaf het tweede jaar dien je te gaan naar de verkopende partij waar je je iPhone heb aangeschaft. Je kan hem wel inleveren bij Amac maar dan betaal je wel onderzoekskosten en/of reparatiekosten tenzij je hem daar dus heb gekocht.