Skip to main content

2 weken geleden ben ik naar turkije op vakantie gegaan. Daar aangekomen merkte ik dat ik geen bereik had met mijn 2e simkaart (odido) deze was blijkbaar geblokkeerd voor turkije.

Dus over geschakeld naar mn 1e simkaart kpn. Deze werkte wel dus ik dacht mooi gelukkig hoort turkije wel bij europa voor kpn.

 

Niks bleek waar want al snel kreeg ik een sms: je zit op 80% van je limiet buiten europa van €60.50, dus maar (ook uit nood) direct een bundel van 25 euro aangeschaft voor 10gb data.

 

1 dag later zie ik op de kpn app dat ik toch die volle 100% (60 euro) er doorheen ben. Waar die laatste 20% dus vandaan komt. Geen idee.

 

Hier is al meteen mijn eerste ergenis, waarom blokkeerd kpn niet net zoals andere providers en zet het een limiet pas op 60 euro? Om je geld maar af te troggelen en de klant niet al direct te beschermen?

Andere providers zetten dit op 0 euro om de klanten te beschermen. Waarom kpn niet.

 

Mijn vrouw heeft ook een abbonoment bij kpn en door die sms van 80% daar ook maar snel uitgezet.

 

Bellen met de klantenservice kan ook niet want dat kost een godvermogen. En chatten op mailen valt niet meer onder de contact mogelijkheden. Dus bereikbaarheid is ook niet om over naar huis te schrijven.

 

Samen met mijn vrouw zijn wij hier nu dus 75 euro aan kwijt. Plus nog 25 euro voor die bundel. €100 euro dus !!! 

Kan hier nog iets in geregeld worden aangezien ik ook direct na die sms die laat kwam een bundel heb afgesloten?

Tja, dat is de Europese afspraak. Er mag tot 24 MB buiten Europa gebruikt. Maar de buiten bundel kosten zijn wel € 2,50 per MB (inclusief BTW).

Voortaan die kosten niet sms dan bescherming aan naar nummer 1266. Dan wordt het op € 0 gezet.

Odido zal dat wel permanent op 0 hebben gezien het feit dat het daar niet werkte. Ook zij zullen er wel bundels voor hebben, met de oudere abonnementen. Odido heeft tegenwoordig abonnementen (sinds ongeveer een jaar) waar Turkije wel in zit. Voor de vele Turken. Dat zijn de duurdere abonnementen.

Turkije ligt voor 4 % in het werelddeel Europa, maar maakt geen deel uit van de EU. De overige 96 % ligt in Azië.

Tip: bel familie (in Nederland) zoveel mogelijk via Whatsapp. Dat is met audio only bellen maar 1 MB per 4 minuten. Kost in de bundel dus ook vrijwel niks. Zeker ook omdat de Turkije bundel data only is!


Dank voor het antwoord.

Ja dat snapte ik, maar ik vindt het raar kpn dit niet permanent of als default op 0 zet en dat je hiervoor speciaal moet smsen. Dit is vooral wonden likken.

Andere providers verschermen hiermee de klanten, en jullie totaal niet. Ik vind dit vooral onklantvriendelijk. Zet het dan als default op 0, en als iemand toch hoger wil met hoge kosten dat ze dan smsen ipv achteraf.

Lijkt mij wat meer beschermering richting je klanten ipv dat iemand 100 euro kwijt is aan een foutje.


ik vindt het raar kpn dit niet permanent of als default op 0 zet en dat je hiervoor speciaal moet smsen. Dit is vooral wonden likken.

Mee eens. Dat zou beter zijn.

NB, ik ben zelf niet van kpn. Maar net als jij klant. Wel heel goed op de hoogte van producten en hoe het werkt bij kpn.


Bellen met de klantenservice kan ook niet want dat kost een godvermogen. En chatten op mailen valt niet meer onder de contact mogelijkheden. Dus bereikbaarheid is ook niet om over naar huis te schrijven.

 

Wel medewerker maar een monteur welke het forum in me vrije tijd bezoekt; inhoudelijk kan ik er niks meer van maken dan Peter al heeft gedaan. Wel wil ik toevoegen dat het nummer van KPN 0800-0402 altijd geheel kosteloos is wanneer je dit belt vanuit Nederland.


Als ik op vakantie ga naar een ander land, ook binnen de EU dan probeer ik het helder te krijgen of ik ergens rekening mee moet houden. Dat Turkije dingetje staat volledig en helder uitgelegd op de site van KPN.


Ik raad IEDEREEN aan om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen zodat je altijd beschermd bent tegen die exorbitante dataroamingkosten, ook tijdens een strandwandeling op Terschelling.


Als ik op vakantie ga naar een ander land, ook binnen de EU dan probeer ik het helder te krijgen of ik ergens rekening mee moet houden. Dat Turkije dingetje staat volledig en helder uitgelegd op de site van KPN.

Helemaal met je eens @kevster. Jezelf iets beter voorbereiden voorkomt dit soort onnodige frustraties en kosten. 


Reageer