Skip to main content

Met de laatste Samsung S22 update (van 1.9 GB) doet KPN maar max 4CA.

In 5G modus:
B3 + N28 + B1 + B7
of
B3 + N28 + B1 + B32 (op de lichtere sites.).

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.42482596&lng=5.51616668&zoom=11&providers=kpn

Dit betekent dat speedtest en de gemiddelde snelheid vooral in huis een stuk langzamer zal zijn op de zwaardere sites.
Sowieso gemiddeld een stuk langzamer, want er mist één band.

Dit is puur een profiel update, of op verzoek van KPN of door een fout na de update van Samsung.
Bij T-Mobile speelt dit niet en werken alle banden nog prima.

 

KPN please fix?



Zet je de telefoon in 4G modus, dan krijg je wel 5 banden, maar geen 5G uiteraard:
Dan krijg je:
B3 + B1 + B32 + B7 + B20 in een lokale test.

KPN en Samsung zijn niet echt vrienden op het gebied van mobiel samenwerken. :)
 


tag @Bram_ @Erik_ die al eerder geholpen hebben, wederom dank!

@JanZ_ kun je deze issue, net als de batterij issue ook meteen doorgeven?
Hier in de oplossing opzich wel makkelijk, maar moet via KPN en Samsung.
Maar als niemand het weet…. :)

Thanks!


@5Guru hier hetzelfde probleem. Na de update van de s22+ alleen nog 4CA in combinatie met 5G. Op 4G heb ik geen probleem. 


Weet iemand wanneer dit opgelost word?

Ik heb hetzelfde probleem.


@5Guru en de rest. 

Ik heb de situatie doorgezet naar mijn collega's van de mobiele technische dienst. 

Zodat zij kunnen uitzoeken wat hier gebeurt. Zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen. 


Ter info:
De september 2023 update die net uitgekomen is fixed deze situatie nog steeds niet.

Geen (quick) fix dus. Jammer.

Ik zal niet elke update reporten dat het niet werkt.
Net als altijd wel wanneer het wel werkt. Hopelijk nog dit jaar.


Toch even een info update over de oktober 2023 update.

Helaas lijkt B32 permanent defect te zijn bij KPN. Ik had me hier al bij neergelegd, echter sinds de afgelopen dagen/weken heeft KPN het netwerk verbetert.

 

Waar je vroeger met een speedtest ongeveer bij 400 Mbps startte en eindigde met zo'n 200-250 Mbps, kun je nu met een Samsung S23 ruim 600 Mbps halen! En dit is nu constant!
KPN heeft twee dingen aangepast/gefixt:
De burst ‘modus’ is niet meer, waardoor je altijd de volle snelheid haalt!
Een netwerk issue met packetloss/ping gefixt waardoor deze snelheden nu mogelijk zijn.

Echter, omdat de S22 nu geen Band 32 kan doen, mis je 15 MHz aan spectrum.

Samsung S23 doet:
Band B1 -  20 MHz (4G) +
Band 28 N28 -  10 MHz (5G) +
Band B3 -  20 MHz (4G) +
Band B32 -  15 MHz (4G) +
Band B7 -  10 MHz (4G)

Samsung S22 doet: LET OP: Na een update dus, heeft voorheen WEL altijd gewerkt.
Band B1 -  20 MHz (4G) +
Band 28 N28 -  10 MHz (5G) +
Band B3 -  20 MHz (4G) +
Band B7 -  10 MHz (4G)

Band 32 werkt in 5G modus niet meer dus! Dit is 100% een bug, maar alleen KPN kan dit laten fixen door dit te vragen/eisen. Alleen KPN heeft zo vaak profiel issues, dat het bijna op opzet begint te lijken.

Nooit en nu geen issues met Odido (T-Mobile) en Vodafone Ziggo. Hier werken alle banden prima.
Ik hoop dat iemand van KPN dit leest met iets meer daadkracht.


Wanneer gaat kpn hier nu mee aan de slag. Mijn abonnement is bijna afgelopen. Dan kies ik straks voor Vodafone.


Extra info:

Op een Samsung S23 werkt het goed bij KPN. Maar werkt bovenstaande situatie weer niet bij Odido.
Bij Odido werkt 5G en B32 dus niet op een Samsung S23. Lekker bezig Samsung. Binnenkort komt One Ui 6.0 uit, hopelijk daar verbeteringen.

 

Fun fact: Op een Samsung S21 werkt 5G en B32 perfect bij zowel KPN als Odido.


@5Guru en @Martnl Ik heb de situatie nogmaals doorgezet naar een collega. 

Om nogmaals navraag te doen hoe dit precies zit. Zodra ik meer heb gehoord zal ik het hier zo snel mogelijk delen. 


@Rutger_ @Martnl @Patrick8319 ik heb “goed” nieuws.

B32 werkt nu ook NIET meer op de Samsung S23 na de One UI 6.0 update, in 5G modus.

 

Bij Odido werkt B32 na de update wel weer!

 

Wat is het goede nieuws dan? Dat KPN nu zo hard genaait gaat worden met de Umlaut testen, dat er misschien op korte termijn wat aan gedaan wordt? Nu het zowel de S22 als S23 zijn waar B32 1400 MHz niet werkt bij KPN.


@Rutger_ @Martnl @Patrick8319 

Goed nieuws, daadwerkelijk!
B32 ( Band 32 -  1400 MHz ) is weer terug op de Samsung S22 en Samsung S23!

Dat moet dan deze week gefixt zijn. Geen idee of ik een verborgen profiel update van Samsung heb ontvangen of dat KPN een update heeft uitgevoerd. Maar het werkt weer!

(Al is het zeer waarschijnlijk dat het een setting aan de KPN kant is geweest.)

 

Rutger bedankt voor het melden. Een groepje mensen heeft het op meerdere manieren bij KPN gemeld, blijkbaar toch ergens goed terecht gekomen! Vooral speedtest, dus dekking en gebruikers ervaring binnen is nu weer optimaal.


Reageer