Skip to main content

Enige tijd geleden heb ik het scherm van de iPhone X van mijn man laten repareren. Het kwam namelijk los. Nu was het een refurbished toestel (via KPN uit de webshop gekocht), maar het toestel was nog goed genoeg dus we wilden het scherm laten vervangen.

Bij het inlezen van het scherm dat erin zat (dat schijnt te moeten gebeuren bij vervanging) bleek dat de TrueTone-functie er niet op zat!? Misschien begrijp ik het verkeerd, maar als ik een refurbished telefoon bij KPN koop dan mag ik er toch vanuit gaan dat het een toestel is dat origineel en nieuw is en dat eventuele kapotte onderdelen minstens met originele onderdelen vervangen zijn?! Door deze reparatie kwamen wij er dus achter dat dat niet het geval is. We voelen ons nu wel opgelicht en ik zou minstens de kosten van de reparatie (€ 119,-) van het huidige scherm terug willen. 

Bon van de reparatie is nog aanwezig en de reparatie is door een vakman uitgevoerd. Wat gaat KPN hieraan doen?

@MartijnZ72 True Tone zit op software instelling. Bij reparatie moet de reparateur activeren.

https://nl.ifixit.com/Guide/Herstellen+van+True+Tone-functies+na+het+vervangen+van+het+scherm+van+de+iPhone+XS/128934

 


Ja dat snap ik, maar als de refurbish-partij van KPN dat in eerste instantie al niet gedaan heeft, dan valt er weinig te kopiëren aan instellingen als dat scherm uiteindelijk vervangen moet worden.

De beeldschermreparateur heeft precies bovenstaand proces ook proberen te doorlopen met zijn apparatuur en ontdekte op die manier dus dat het scherm al niet eens een true-tone functie had. 

Met andere woorden: in het zogenaamd originele scherm is al geen scherm met true-tone instellingen dat erin zat toen we het al kochten. Zogenaamd refurbished. En ik vind het niet zo netjes dat iets wordt aangeboden als zijnde refurbished met niet originele onderdelen en niet de true-tone functie. Dat we daar pas nu achterkomen doet niets af aan het feit dat we blijkbaar een niet origineel toestel ontvangen hebben (en ervoor betaald hebben).


Ik heb geen idee wat true-tone is. Maar  als ik het dus goed lees was het niet geactiveerd? En nu wel? 


Ik heb geen idee wat true-tone is. Maar  als ik het dus goed lees was het niet geactiveerd? En nu wel? 

 

Hoi @Erwin van KPN 
 

Wat is True Tone op de iPhone?

True Tone* is standaard ingeschakeld en maakt gebruik van geavanceerde sensors om de kleur en intensiteit van het beeldscherm aan te passen aan het omgevingslicht, zodat beelden er natuurlijker uitzien.


Hallo @Erwin van KPN, nee het werkt dus niet (en heeft ook nooit gewerkt).

Het scherm dat ik heb laten vervangen (omdat het los zat)  had die functie al niet terwijl dat wél zo hoort te zijn bij een X.


Dat was dus al geen origineel scherm (of men heeft bij het refurbishen nooit die moeite gedaan de instellingen over te nemen). Daar zijn wij dus achter gekomen toen het scherm stuk ging en de reparateur geen truetone instellingen heeft kunnen vinden. Of het scherm dat erin zat heeft überhaupt nooit die functie gehad. Dat kan ook nog. Het valt hoe dan ook niet in te stellen. Voor de reparatie ook al niet. En voor de goede orde nogmaals: het toestel is bij kpn gekocht als refurbished maar blijkbaar dus al niet met het originele scherm waar True Tone in hoort te zitten. Dat mag je geen refurbished noemen. 


Ik weet niet hoe lang je het toestel al hebt maar als er nog garantie op zit dan zou ik langs de winkel gaan. Vanuit het forum kan ik verder helaas nik voor je doen. 

 

 


@Erwin van KPN , nee het toestel is al vier jaar in ons bezit. De garantie is dus allang verlopen.
Los daarvan zal ik aan het kortste eind trekken bij KPN, want ik kan dus nooit bewijzen dat het zogenaamd originele/refurbished scherm bij aankoop al niet origineel was. Als ik dit kort na aankoop ontdekt dan had ik uiteraard direct op de stoep gestaan. Het is ons nooit zo opgevallen alhoewel we het scherm altijd vrij licht vonden blijven staan. 


Uit de reactie merk ik ook niet dat het KPN iets kan schelen dat jullie telefoons aanbieden als zijnde refurbished in de webshop maar met een in mijn geval niet-origineel iPhone-X scherm. Lijkt me een onbetrouwbare refurbish-partner die geld over jullie rug verdient en dat van de klanten. 

Het is te hopen dat genoeg mensen dit lezen en zich twee keer bedenken voor aankoop van een refurbished toestel. (Kan me overigens niet voorstellen dat ik de enige ben). 
 

Waarom had ik al een idee dat hier toch niks mee gedaan wordt😂🤷🏼‍♂️