Skip to main content

Op mijn factuur staat een onkostenpost servicenummers waarbij ik een uur gebeld zou hebben met 0800-1819. Dit gesprek zou een uur geduurd hebben en kost me €60,20!!!

Met hulp van een medewerker van KPN krijgen we wel een coulance voor de helft van het bedrag, maar dit klopt natuurlijk gewoon niet. Bovendien heeft dezelfde medewerker een klachtenformulier voor mij ingevuld.

De vraag die dus overblijft is:

  • hoe kan zoiets gebeuren en voorkom ik herhaling?
  • hoe krijg ik mijn andere helft van deze hoge kosten terug?

Ik hoop dat hier reactie op komt. Bij voorbaat dank.

Verzoek KPN om alle 18xx nummers te blokkeren.

Als deze kosten via jouw vaste telefoonaansluiting gemaakt zijn dan is KPN verplicht om jouw verzoek in te willigen.

Bron.

Klantenservice zal waarschijnlijk zeggen dat ze dat niet kunnen, maar wijs ze dan gerust op de verplichting hier aan te voldoen.

Helaas is die verplichting er niet bij mobiele telefonie.


0800-nummers zijn gratis, dus als je hier een factuur voor krijgt is het wel heel erg vreemd.

 

@wjb Waarom 18** nummerdiensten blokkeren?


Waarom 18** nummerdiensten blokkeren?

Omdat die nummers krijsend duur zijn en je ook nog een keer "belazeren" door de teller door te laten lopen na doorverbinden met het gezochte nummer.

Ik vermoed dat niet 0800-1819 is gebeld maar 1819.

Dergelijke verdienmodellen mogen ze wat mij betreft wettelijk verbieden.


Het lijkt mij gewoon 1819 zonder 0800.

1819 kost 1 euro per minuut en is een nummerinformatie- en doorschakeldienst. Uiteraard kost het na doorschakelen nog steeds 1 euro per minuut.

Er bestaan er nogal wat. En ze verdienen lekker met het doorschakelen.


Waarom 18** nummerdiensten blokkeren?

Omdat die nummers krijsend duur zijn en je ook nog een keer "belazeren" door de teller door te laten lopen na doorverbinden met het vezochte nummer.

Ik vermoed dat niet 0800-1819 is gebeld maar 1819.

Dergelijke verdienmodellen mogen ze wat mij betreft wettelijk verbieden.

Nu snap ik het.
Die nummers zijn ook kneiter duur, en vaak oplichterijen door met hoge SEO-waarde in Google te adverteren dat je op 18xy bijvoorbeeld de NS kan bellen via een bepaalde doorschakelcode. Volgens mij mag dat niet eens meer van de OPTA.


Hallo @Lupine Vervelende kwestie dit en ik snap dat je van de kosten baalt. Ik sluit me aan bij het vermoeden van Wjb en Peter dat het niet gaat om 0800-1819, maar om 1819. Kun je dat eens checken? Achter 1819 zit een doorverbinddienst: je belt er heen en iemand verbind je door met het nummer dat je wilt bereiken. Dergelijke diensten zijn inderdaad schreeuwend duur, zoals hierboven wordt opgemerkt. Het is dus raadzaam om zelf het juiste nummer op te zoeken, zodat je rechtstreeks kunt bellen. Als er via jouw nummer met 1819 is gebeld zijn het echter geen onterechte kosten, hoe vervelend dat ook klinkt. Dat een collega van de klantenservice je coulance biedt is natuurlijk wel een mooi gebaar. 


Reageer