Skip to main content
Beantwoord

Sim Only abonnement annuleren

• April 28, 2025
  • 13 reacties
  • 154 keer bekeken

Beste mensen,

Ik heb een probleem met het annuleren van mijn abonnement, uitleg :

Ik had 19 maart online een 2 jarig sim only abonnement afgesloten, ik zat bij simyo met een abonnement wat ik maandelijks kon opzeggen, ik heb bij kpn aangegeven dat ik graag mijn simyo nummer wilde meenemen, kpn heeft toen dit bij simyo geregeld, maar omdat ik nog een maand bij simyo moest blijven, werd mijn nummer vrijdag 18 april over gezet. Maar achteraf wilde ik toch weer terug naar simyo en heb vandaag contact gezocht met de klantenservice van kpn, maar nu blijkt dat ik mijn abonnement niet meer kan annuleren, kpn zij dat mijn 14 dagen bedenktijd al voorbij was. Kpn argumenteerde dat ze naar de bestelling van 19 maart kijken en niet naar het abonnement. Ik heb vandaag verschillende keren met mensen van de klantservice gebeld en die vertelden allemaal weer iets anders, volgens sommige kan dit wel, maar volgens andere kan het niet, wie weet raad ?. misschien heb ik het verkeerd, maar ik had iets gelezen, dat als mijn simyo nummer zou worden over gezet (dus 18 april) dan zou mijn abonnement ingaan, als dit zo is, dan zit ik toch ruim binnen de 14 dagen, om te annuleren ?.

Mvg.

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik ben er nog even verder ingedoken voor je. Blijkbaar is het bij een Sim Only zo dat het zichttermijn start op de dag dat je de bevestiging van jouw bestelling ontvangt.

Algemene bestelvoorwaarden

Je hebt de bestelling op 19 maart geplaatst. Waarschijnlijk heb je dezelfde dag ook de bevestiging ontvangen. En dus start het zichttermijn ook op 19 maart. En dus niet op 18 april toen nummerbehoud startte. Daarmee zat je op 28 april al ver buiten het zichttermijn en klopt het dat je niet meer kunt annuleren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

• April 28, 2025

Hallo ​@pieterss 

Als je op de KPN website zoekt dan lijkt dit mij Een overeenkomst voor een dienst en dan zou de bedenktijd pas in moeten gaan als de dienst actief wordt en zou je dus inderdaad nog mogen annuleren.
Staat er ook niets hierover in de overeenkomst die je hebt ontvangen en wat stond er vermeld tijdens het bestelproces?

Bron: https://www.kpn.com/service/ugs/bestelling-annuleren-wijzigen#cm-ser-bestelling-annuleren-of-wijzigen/annuleren/bestelling-voor-mobiel

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2025

hallo GeSp

Ik had in maart een mail van kpn gekregen dat mijn nummerbehoud was goedgekeurd door simyo, en er stond duidelijk dat het nummer 18 april zou worden over gezet en dat dan het abonnement  zou ingaan.

Maar de kpn klantenservice spreekt elkaar tegen, ik heb vandaag 5 x kpn gebeld en ik krijg 2 x een antwoord dat het niet kan en 3 x dat het wel kan ra ra ?, ik heb ook al een mail gestuurd, maar daar heb nog geen antwoord op gekregen.

• April 28, 2025

Hallo ​@pieterss 

Mail sturen naar KPN heeft geen zin en kan normaal ook niet, het kan alleen als ze zelf aangeven naar welk email adres je dat kan doen.

Je kan beter het klachtenformulier invullen, daar zou je i.i.g. een reactie op moeten krijgen binnen 5 werkdagen: https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2025

Hallo ​@pieterss 

Als je op de KPN website zoekt dan lijkt dit mij Een overeenkomst voor een dienst en dan zou de bedenktijd pas in moeten gaan als de dienst actief wordt en zou je dus inderdaad nog mogen annuleren.
Staat er ook niets hierover in de overeenkomst die je hebt ontvangen en wat stond er vermeld tijdens het bestelproces?

Bron: https://www.kpn.com/service/ugs/bestelling-annuleren-wijzigen#cm-ser-bestelling-annuleren-of-wijzigen/annuleren/bestelling-voor-mobiel

Ik heb het klachtenformulier ingevuld en ook de mail (als bijlage) van kpn, waarop stond dat het nummer 18 april zou worden over gezet en dat dan het abonnement inging. Ik heb vandaag ook al antwoord gekregen, ik had in mijn klacht ook geargumenteerd over hun een eigen voorwaarden ``Een overeenkomst voor een dienst`` hierop werd er geantwoord dat dit alleen geld voor vaste diensten en niet voor mobiel, dus de motivatie van kpn is ,er kan niet worden geannuleerd of opgezegd. Ik kreeg ook vandaag toevallig mijn eerste factuur, de factuur beschreef abonnement van 22-04-2025 t/m 21-05- 2025 . dus deze periode legt zelfs na de activatie van 18 april, dus ik krijg zomaar 4 dagen gratis een abonnement ? tja

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hoi ​@pieterss, jammer om te lezen dat je toch graag wilt afzien van jouw abonnement bij KPN! Voor zover ik weet, gaat het zichttermijn bij een mobiel abonnement in zodra het toestel is geleverd (bij abonnement met toestel) of zodra de simkaart is geactiveerd (bij Sim Only). Dit laatste staat los van wanneer jouw nummerbehoud in gaat. Het kan daarom goed zijn dat je inderdaad niet meer kunt annuleren als de simkaart eerder is geactiveerd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Toen ik mijn kpn simkaart had ontvangen, moest ik de ontvangst bevestigen, dat is iets anders dan activeren denk ik. Ik had de bestelling 19 maart bij kpn gedaan met de vraag voor nummerbehoud, die is dezelfde dag door simyo goedgekeurd, ik zat bij simyo met een maandelijks contract, dus mijn nummer kon 18 april worden over gezet, ik heb toen die dag de sim van kpn in mijn telefoon gedaan en vanaf 18 april is mijn contract ingegaan dus ook actief lijkt mij vanaf die dag. En dan zou op 18 april de 14 dagen bedenktijd in moeten gaan lijkt mij. Ik vind dit ook het eerlijks, ik heb de kpn sim tot 18 april niet gebruikt omdat mijn nummer nog niet was over gezet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Ik zie een bestelling ook niet als een overeenkomst van een dienst, een contract is dat wel, en die is 18 april ingegaan.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik ben er nog even verder ingedoken voor je. Blijkbaar is het bij een Sim Only zo dat het zichttermijn start op de dag dat je de bevestiging van jouw bestelling ontvangt.

Algemene bestelvoorwaarden

Je hebt de bestelling op 19 maart geplaatst. Waarschijnlijk heb je dezelfde dag ook de bevestiging ontvangen. En dus start het zichttermijn ook op 19 maart. En dus niet op 18 april toen nummerbehoud startte. Daarmee zat je op 28 april al ver buiten het zichttermijn en klopt het dat je niet meer kunt annuleren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2025

Een bestelling is (nog) niet een overeenkomst, een contract is dat wel. Als ik 19 maart iets besteld heb met nummerbehoud en dat pas 18 april kan ingaan i.v.m. de wachttijd van mijn oude provider.

1: ik moest online bij kpn bevestigen dat ik mijn simkaart via de post had gekregen.

2: ik moest ook mijn simkaart online activeren

De 2 bovenstaande punten stond telkens, dat ik dit doen moest om mijn oude nummer te behouden, en dat dit nummer 18 april zou worden over gezet en dat dan de overeenkomst (contract) in zou gaan.

En dat is nou waar het over gaat, ik heb iets besteld, maar ik kan de simkaart nog niet gebruiken, pas 18 april. Stel dat ik er dan er achter kom dat het netwerk van mijn nieuwe provider slechter dan mijn oude is ?, ( ik weet dat kpn en simyo het zelfde netwerk hebben) dan zit ik volgens kpn zijn voorwaarden wel vast aan het contract omdat ze naar de bestelling kijken. Dus ik als consument kan dan niet gebruik maken van mijn 14 dagen wettelijke bedenktijd ? hmm, beetje kort door de bocht vind je niet ?. Maar niet getreurd, ik heb vorige week al contact gezocht met mijn rechtsbijstandverzekering, en het uitgelegd. Ze hebben de zaak ingeschat en ik heb vorige week gehoord dat ze er een case er in zien. We zullen zien hoe het afloopt, en wat het ook wordt, ik ben wel zo netjes om het hier dan te delen. Misschien hebben anderen mensen er dan ook wat aan.  Mvg.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap je punt. Je wilt graag je nieuwe abonnement eerst kunnen testen. Maar dat verandert de zaak niet. Bij het plaatsen van de bestelling ben je ook akkoord gegaan met de algemene bestelvoorwaarden. En dus ben je er akkoord mee gegaan dat het zichttermijn start op de dag dat je de bevestiging hebt ontvangen. Ik kan dit helaas niet anders maken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Ik heb net toevallig nog contact gehad met mijn  jurist, ik sta zeker sterk. Wat is het geval?, als er geen nummerbehoud was, dan had ik geen verhaal kunnen halen, nu is het iets anders : kpn heeft diverse keren op papier vermeld, dat het contract(overeenkomst) in gaat vanaf de activering van mijn oude nummer, we zullen zien, wat de jurist voor stappen gaat zetten naar kpn 😀.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik ben benieuwd wat eruit gaat komt. Houd je ons op de hoogte, ​@pieterss?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Natuurlijk Denise,

Dat had ik hier al aangegeven 😀