Skip to main content

Goedenavond. Ik heb een sim-only abonnement en ik heb geprobeerd dit te vernieuwen met een abonnement inclusief telefoon, specifiek de S24 Ultra. Helaas is mijn aanvraag zowel in de KPN-winkels als online afgewezen. Ik wil graag weten wat de reden hiervan is of wat de vereisten zijn om een telefoon met abonnement te kunnen krijgen. Ter informatie: ik heb een arbeidscontract, een Spaans paspoort en geen schulden.

Hi ​@Elizabeth97, ze zijn in de KPN winkel niet duidelijk geweest over de reden van de afwijzing begrijp ik? Dat is wel jammer, anders had je direct geweten wat er aan de hand was. Heb je hier ook niet een mail over ontvangen waar meer uitleg in staat? (wellicht bij de spam of in de map met ongewenste email)

Kan het zijn dat er bij de check voor je toestellening wel allerlei gegevens gevraagd zijn en dat daar vervolgens een afwijzing uit kwam? In dat geval is de oorzaak mogelijk dat het bedrag dat je wil lenen om het toestel af te lossen, hoger is dan wordt toegestaan vanuit de inkomens- en lastentoets. Je kunt er dan voor kiezen om een bedrag eenmalig af te lossen zodat het bedrag voor de lening lager wordt, of je kunt er voor kiezen om toch een ander, minder prijzig toestel te kiezen!

Hallo, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn maandsalaris ingevuld, dat is €2500. Ik heb aangegeven om €300 te betalen om te beginnen, maar niets heeft geholpen, het wordt afgewezen.

Hoi ​@Elizabeth97 

Ook bij het verlengen van je mobiele abonnement bij KPN, met daarbij een nieuw toestel, wordt opnieuw je kredietwaardigheid getoetst bij BKR, en of je eventueel geregistreerd staat bij bureaus die o.a. achterstanden van betalingen bij bedrijven bij houden.

Bij de aanvraag van een nieuw abonnement en bij een verlenging doet KPN een risico-onderzoek.
Dit doet KPN altijd en bij iedereen.
Of je het gekozen abonnement kan afsluiten hangt af van de uitkomst van het onderzoek.
Voor het onderzoek gebruiken we gegevens van 3 partijen: 

• Focum verzamelt informatie uit openbare bronnen, rechtbanken, incassobureaus en deurwaarders. 

• Experian verzamelt en verwerkt gegevens zoals betalingservaringen, schuldsaneringen en faillissementen. Zo helpen ze hun opdrachtgevers financiële risico's kleiner te maken. 

• Stichting Preventel houdt bij of personen of bedrijven bij 1 of meer telecomproviders een factuur nog niet betaald hebben. 

Hier komt een score uit, die uiteindelijk de doorslag geeft of je klant kunt worden of dat je verlenging met toestel door kan gaan.
Uit privacy overwegingen en de privacy wetgeving kan KPN niet inzien waarom je bent afgewezen, het toetsen wordt volledig geautomatiseerd gedaan en vaak binnen 30 seconden.

Dus dan kun je van alles proberen, maar de uitkomst zal altijd hetzelfde blijven.

Bedankt voor je reactie, dat is erg vriendelijk van je. Ik woon pas 1 jaar in Nederland, ik heb geen schulden bij welke organisatie dan ook en ik betaal mijn KPN-factuur altijd op tijd.

​@Elizabeth97 , kan het zijn dat je huidige contract nog niet verlopen is? 

Op de KPN-website staat aangegeven dat ik mijn SIM-only-abonnement kan verlengen naar een abonnement met een telefoon, maar elke keer dat ik probeer te verlengen, wordt het afgewezen.

Het is bij een sim only mogelijk om -minimaal 3 maanden na de start van je abonnement- over te stappen naar een nieuw abonnement mét toestel, maar dit kan je niet zelf online aanvragen. Je geeft aan dat je nu een jaar in Nederland bent, dan zal je contract dus waarschijnlijk ook ongeveer een jaar lopen nu. Als je een éénjarig contract af hebt gesloten, dan zou je nu op de normale manier moeten kunnen verlengen. Daarom begin ik te vermoeden dat je een tweejarig contract hebt, waarbij verlengen naar een abonnement met toestel dus niet kan via de website of app. 

Ik wil je dan ook aanraden om deze situatie toch even telefonisch te bespreken! Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei. De collega die je aan de lijn krijgt, heeft jouw informatie al paraat en kan je hier snel mee verder helpen!

Op de KPN-website staat aangegeven dat ik mijn SIM-only-abonnement kan verlengen naar een abonnement met een telefoon, maar elke keer dat ik probeer te verlengen, wordt het afgewezen.

Je probeert daarbij een lening af te sluiten? Word het ook afgewezen als je het toestel gewoon meteen betaald? 

Reageer