Skip to main content
Antwoord

Simkaart met beltegoed gedeactiveerd nadat deze is gebruikt in Samsung tablet

• August 19, 2025
  • 8 reacties
  • 115 keer bekeken

Maandag 18-08-2025 van een de

KPN servicedesk medewerker vernomen dat er speciale simkaarten zijn met alleen data voor tablets en dat de simkaarten met data en een bel tegoed niet meer toegepast mogen worden en dat de nog in gebruik zijnde kaarten  ‘random’, zonder enige vorm van communicatie naar de klant, worden gedeactiveerd. 

-

Hoe ben ik daar achtergekomen?

Zaterdagavond om ca 21:00 uur werd mijn simkaart met onbeperkte data en 150 bel/sms minuten tijdens gebruik op de Samsung tablet op de camping spontaan uitgeschakeld.

Sim werkte ook niet (meer) in andere apparaten. 

Zaterdagavond rond 24:00 uur een KPN medewerker gesproken die na onderzoek mij adviseerde om een nieuwe simkaart te gaan halen. 

Maandagmiddag bij een KPN servicedesk de sim met goed resultaat omgewisseld. Voorafgaand aan de omwisseling werd mij bovenstaande medegedeeld. 

-

Ook al heb ik de ‘vakantie sim’ per september opgezegd verbaast het me ten zeerste dat ik op het moment van vervanging geen data only sim heb gekregen en dat KPN kennelijk wel op afstand deactiveert maar dat niet op afstand hersteld. Ook vraag ik me af welke criteria gehanteerd worden om te bepalen welke simkaarten gedeactiveerd moeten worden. 

Ik vind het al met al zeer klant onvriendelijk. 

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Cor0208, het is onduidelijk waarom de simkaart destijds niet gewerkt heeft. In de technische systemen is geen blokkade vanwege niet toegestaan verbruik terug te vinden. 

Verder is doorgegeven hier intern dat de communicatie op de website omtrent gebruik van mobiel internet duidelijker kan. 

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 19, 2025

Beste ​@Cor0208 wegens een tekort aan 06 nummers mogen deze uitsluitend in mobiele telefoons gebruikt worden.

Indien gebruikt in andere apparaten, zoals tablets, kan en mag KPN deze blokkeren i.v.m. de hoge boetes door de ACM.

In tablets en mobiele routers mogen uitsluitend datasims met een 097 nummer gebruikt worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 19, 2025

Beste JanD, bedankt voor je reactie en uitleg. 
Hoop dat je begrijpt dat ik zo’n uitleg van KPN had verwacht alvorens KPN mijn simkaart blokkeert. Op de e.o.a. manier schijnt KPN in staat te zijn om te controleren wat een gebruiker met zijn sim doet wat ik op zich heel vreemd vind. Hoop ook dat je begrijpt dat een normale gebruiker niet op de hoogte is van enige vorm van beperking van zo’n sim. Zou ook niet weten hoe een gebruiker dat vooraf zou moeten weten. Hoop dus uiteindelijk dat je begrijpt dat een minder bijdehante gebruiker dit als zeer klantonvriendelijk ervaart. Voor afsluiting moet KPN in staat zijn om een mail of sms te sturen of even te bellen om aan te geven hoe voorkomen kan worden dat een gebruiker toegang tot data zou kunnen blijven behouden. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 20, 2025

Beste ​@Cor0208 KPN kan monitoren hoe een sim wordt gebruikt en daar op anticiperen, dat moeten ze ook, want als ze ‘misbruik’ zien en grijpen niet in krijgen ze torenhoge boetes van de ACM, zie link hieronder.

A;s je als klant bij een provider een sim af wilt nemen, behoort deze te vragen waar je de voor wilt gebruiken, om te bellen of anderszins.

Is het anderszins, mag de provider uitsluitend datasims met een 097-nummer aanbieden:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

Beste JanD,

dan lijkt het mij toch dat KPN zijn procedures voor wat betreft vragen ‘waar de sim voor gebruikt gaat worden’ allereerst beter moet opzetten. Dit lijkt me het ‘paard achter de wagen spannen’.

Ik adviseer je om digitaal een sim aan te vragen en mij te vertellen waar zo’n vraag gesteld wordt door KPN. Ik kan het me niet herinneren. 
Tevens bevreemd het me dan nu ten zeerste dat ik (voor de periode tot 12 september) van de KPN servicedesk medewerker in Meppel na mijn opgave van gebruik geen andere sim heb gekregen maar gewoon een vervanger voor de gedeactiveerde. 
Hoop van harte (want dat heb ik kennelijk niet in de hand) dat KPN mijn nieuwe sim in de laatste periode van het contract niet opnieuw gaat deactiveren. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Cor0208, Het is zo dat voor apparaten zoals een mifi router data only abonnementen worden aangeboden. Het is mij echter niet bekend dat KPN op dit moment actief simkaarten blokkeert die met een 06-nummer in een data only apparaat worden gestopt. 

Graag kijk ik nogmaals het voor je na om te zien wat er met de simkaart aan de hand is geweest, wat er voor gezorgd heeft da de simkaart niet meer werkte. Zou je jouw community profiel in willen vullen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

Beste Jeroen,

Ik heb mijn profiel zoveel mogelijk aangepast vanaf de camping en fijn dat je wil proberen te achterhalen waarom de sim ineens niet meer functioneerde. Bedenk wel dat het bewuste 06 nummer sowieso op 12 september zal komen te vervallen omdat ik het heb opgezegd. 
in ieder geval ben ik weer iets wijzer geworden en zal er in de toekomst gelet worden bij de aanvraag van een ‘data only’ sim aanvraag. 
Hoop wel dat ook KPN dit beter in ‘vraag en antwoord’ benadrukt/verduidelijkt. 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 28, 2025

Hallo ​@Cor0208, het is onduidelijk waarom de simkaart destijds niet gewerkt heeft. In de technische systemen is geen blokkade vanwege niet toegestaan verbruik terug te vinden. 

Verder is doorgegeven hier intern dat de communicatie op de website omtrent gebruik van mobiel internet duidelijker kan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Hartelijk dank voor je reactie Jeroen en ja, het blijft techniek die het soms af laat weten. Op het storings moment zelf kon jullie service medewerker om ca 24:00 uur (bewonderenswaardig dat KPN blijkbaar echt 24/7 service verleent) ook niets afwijkends vinden. 
Ook bedankt voor je inspanning om de communicatie te verbeteren.