Skip to main content
Antwoord

Slecht bedrijf, bankpas is nodig bij aankoop van telefoon

• October 1, 2025
  • 21 reacties
  • 280 keer bekeken

Gisteren kocht ik een telefoon, na betaling, krijg ik informatie dat ik een bank pas moet hebben om te identificeren, (zelfs de politie accepter een bank pas niet) in een land waar alles digital is kon ik niet met mijn telephoon betalen, wel kon ik een vriend gaan bellen rekening veranderen, en daarna zijn bankpas gebruiken om te betalen, JA DAAAG! ik ga nooit meer zaken doen met jullie , jullie hebben mijn dag verpest, voor niets, jullie hebben bewezen dat jullie geen respect hebben voor mens, mijn fck tijd kwijt voor niets, Jullie zijn een rotzooi bedrijf, Mijn Rijbewijs geldt niet, moet een bankpas zijm, eat een grap, BELACHELIJK! Ik ga jullie tijd zeker verspillen na deze actie , kijk goed verder!

Beste antwoord door PeterG

Het kan alleen met een bankpas of virtuele via de bank-app op je smartphone. . Alleen op die manier kan, en mag, kpn de bankrekening verifiëren. 

Dit kan ook met contactloos betalen met je telefoon. Een overboeking wordt niet geaccepteerd hiervoor.

Het is ter verificatie. Voor identificatie is er inderdaad ook nog een rijbewijs, paspoort of id kaart nodig.

Er is in het verleden gefraudeerd met kopen van telefoons. Kon het niet afgeschreven omdat de rekening niet klopte.

Deze manier is niet tegen de wet. Anders hadden ze er al jaren geleden mee moeten stoppen. 

Het lijkt mij dat andere providers het niet anders doen.

Anders gewoon je telefoon in een stenen winkel kopen. Coolblue, Mediamarkt, Optie #1, Phonehouse. 

Niet een stenen kpn winkel. Ook daar moet je 1 cent 'pinnen' ter verificatie van de bankrekening. 

Hoe betaal je je boodschappen of neem je geld op als je niet kunt 'pinnen'. Een bankpas moet bij een bankrekening geleverd. Mag tegenwoordig ook een virtuele zijn in je smartphone. 

21 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 1, 2025

Beste ​@Ricoico deze wijze van identificatie c.q. betalen is toch echt heel normaal in NL.

Dat jij dat anders ervaart is jammer, maar helaas.

Het is ook logisch dat de politie een bankpas niet accepteert, wat het is geen ID-bewijs.

Bij KPN geldt een bankpas ook niet als ID-bewijs, maar van het hebben van een geldige bankrekening om aan je betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 1, 2025

Normal? Ik heb gisteren betaald via bank app, ik heb nog nooit een bankpas gehad in mijn leven, ik gebruik altijd mijn telefoon om alles te betalen, zeg me niet dat het normaal is, hoezo is mijn rijbewijs niet voldoend, jullie hebben mij tijd verpest , waarom geven jullie noet aan voordat ik moest betalen dat ik een bankpas moet hebben, dot heb ik alleen bij jullie gezien, iedereen accepter een inid via telephoon, jullie zijn de enigst bedrijf die een bankpas vragen om een bestellingen af te ronden , echt gek, vind ik, ik had al betaald , ik moest 0,01 cent overmaken en ik zag dat ijn apparat acceptert mobielpinnen, ik vind het supergek, Ik heb nog nooit een bankpas gehad en ga ik hem ook niet aanvragen voor jullie, ik ga lekker bij de concurrent, ik kan echt niet geloven dat jullie nog bestaan in 2025, echt niet.

Leen59
Wijsgeer
  • October 1, 2025

Waarschijnlijk een fout van de winkelmedewerker. Die cent die je moest overmaken was om je rekening te checken. Daar was in principe geen pas voor nodig.

En wat minder schelden helpt ook.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • October 1, 2025

Het kan alleen met een bankpas of virtuele via de bank-app op je smartphone. . Alleen op die manier kan, en mag, kpn de bankrekening verifiëren. 

Dit kan ook met contactloos betalen met je telefoon. Een overboeking wordt niet geaccepteerd hiervoor.

Het is ter verificatie. Voor identificatie is er inderdaad ook nog een rijbewijs, paspoort of id kaart nodig.

Er is in het verleden gefraudeerd met kopen van telefoons. Kon het niet afgeschreven omdat de rekening niet klopte.

Deze manier is niet tegen de wet. Anders hadden ze er al jaren geleden mee moeten stoppen. 

Het lijkt mij dat andere providers het niet anders doen.

Anders gewoon je telefoon in een stenen winkel kopen. Coolblue, Mediamarkt, Optie #1, Phonehouse. 

Niet een stenen kpn winkel. Ook daar moet je 1 cent 'pinnen' ter verificatie van de bankrekening. 

Hoe betaal je je boodschappen of neem je geld op als je niet kunt 'pinnen'. Een bankpas moet bij een bankrekening geleverd. Mag tegenwoordig ook een virtuele zijn in je smartphone. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 1, 2025

Ik ga jullie tijd zeker verspillen na deze actie , kijk goed verder!

En wat wil je hier mee bereiken ​@Ricoico 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 1, 2025

Ok bedankt voor de reacties, ik begrijp nog steeds niet, en was 2 uur aan het wachten voor niets, ik heb zelf mijn virtueel pas laten zien, en ik had al 96 euro betaald de dag ervoor, dus begrijp ik echt niet waarom ik een bankpas moet hebben, als mijn telefoon mijn bankpas is, excuses voor het schelden. Doei

Leen59
Wijsgeer
  • October 1, 2025

Dat klinkt al beter. Succes verder.

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Gisteren kocht ik een telefoon, na betaling, krijg ik informatie dat ik een bank pas moet hebben om te identificeren, (zelfs de politie accepter een bank pas niet) in een land waar alles digital is kon ik niet met mijn telephoon betalen, wel kon ik een vriend gaan bellen rekening veranderen, en daarna zijn bankpas gebruiken om te betalen, JA DAAAG! ik ga nooit meer zaken doen met jullie , jullie hebben mijn dag verpest, voor niets, jullie hebben bewezen dat jullie geen respect hebben voor mens, mijn fck tijd kwijt voor niets, Jullie zijn een rotzooi bedrijf, Mijn Rijbewijs geldt niet, moet een bankpas zijm, eat een grap, BELACHELIJK! Ik ga jullie tijd zeker verspillen na deze actie , kijk goed verder!

Ik vind het ook vreemd, ik heb sinds 2017 geen fysieke bankpas meer. Ik heb verschillende abonnementen lopen via KPN, ik betaal letterlijk de abonnementen van iedereen uit mijn gezin, het internet, vaste telefonie. Allemaal nieuwe abonnementen die de afgelopen jaren zijn ingegaan. Ik ben al 25 jaar klant bij KPN en nu wil ik een nieuw abonnement afsluiten en betaal het volledige toestel direct vooruit, Maar ik kan niet het toestel in ontvangst nemen omdat ik voor die ene cent een nieuwe fysieke bankpas moet aanvragen. Ik reis heel de wereld over en heb geen fysieke bankpas nodig maar als ik bij de organisatie waar ik al een kwart eeuw klant ben een nieuwe service aanvraag kan dat niet zonder die pas. Daar gaat toch echt iets verkeerd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 18, 2025

Er hoort tenminste één fysieke bankpas bij je rekening. Die moet je dus hebben.

KPN gebruikt dat omdat daar ook je naam op staat. 

Het is om de bankrekening te verifiëren.

Dit is alleen het geval bij online aankopen en aflevering aan de deur.

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Dat is een gedateerde respons. Ik ken de inhoud van de procedure Van KPN, Ik stuur net letterlijk de koerier weer weg met het toestel wat ik volledig betaald heb. U hoeft mij niet te wijzen Op de procedure, want die heb ik vandaag ervaren.

ik heb 12 jaar bij een grote bank gewerkt en wat u zegt is pertinent incorrect. Er hoort een bankpas bij een rekening, Maar dat wil niet zeggen dat dat een fysieke bankpas is. In 2017 heb ik mijn bankpas opgeheven en ik ben niet eens Klant van een kleine bank ook. Ik denk dat ik zelfs klant van de grootste bank in Nederland ben.

Ik werk momenteel in de digitalisering en deze werkwijze steekt mij. 

Vanuit mijn vakgebied weiger ik om een fysieke bankpas aan te vragen voor 0,01 cent. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 18, 2025

Als het klopt wat ​@RichardDR schrijft loopt KPN dus achter de feiten aan en moeten de procedures aangepast worden.

Ik ben benieuwd wat KPN daar op te zeggen heeft bij monde van een moderator.

• October 18, 2025

Vanuit mijn vakgebied weiger ik om een fysieke bankpas aan te vragen voor 0,01 cent. 

Succes met het zoeken naar een andere provider. Bij KPN kan je alleen terecht met "ouderwetse" pas.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Succes met het zoeken naar een andere provider. Bij KPN kan je alleen terecht met "ouderwetse" pas.

Deze werkwijze telt bij alle Nederlandse providers, waarbij je een smartphone besteld met een mobiel abonnement.
Providers willen zeker weten dat de bankrekening op naam staat van de contractant, omdat daar in het verleden nog wel eens fraude mee wordt gepleegd.

Dus bij aflevering door een koerier, dien je dus een bankpas en je legitimatiebewijs te tonen.
En die 1 cent die je dan moet pinnen, is om te checken of het een werkende bankrekening betreft.
Dus TS komt ook bij een andere provider, voor hetzelfde probleem te staan.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Dat is een gedateerde respons. Ik ken de inhoud van de procedure Van KPN, Ik stuur net letterlijk de koerier weer weg met het toestel wat ik volledig betaald heb. U hoeft mij niet te wijzen Op de procedure, want die heb ik vandaag ervaren.

ik heb 12 jaar bij een grote bank gewerkt en wat u zegt is pertinent incorrect. Er hoort een bankpas bij een rekening, Maar dat wil niet zeggen dat dat een fysieke bankpas is. In 2017 heb ik mijn bankpas opgeheven en ik ben niet eens Klant van een kleine bank ook. Ik denk dat ik zelfs klant van de grootste bank in Nederland ben.

Hoi ​@RichardDR 

Het is geen gedateerde wijze van verificatie door de provider.
Want alle Nederlandse providers werken op dezelfde wijze als KPN.

KPN, maar ook de andere providers, willen zeker zijn dat het opgegeven bankrekening daadwerkelijk op jouw naam staat, omdat daar in het verleden nog wel eens fraude mee werd gepleegd.
Vandaar dat je bij de koerier een fysieke bankpas moet laten zien, waarop duidelijk je naam en je bankrekening staan vermeld.
Die 1 cent pinnen is om te checken of het een werkende bankrekening betreft.

Ook in de winkels van KPN, Odido en Vodafone moet je één cent pinnen met je bankpas, als je daar een sim only of een smartphone met mobiel abonnement besteld.

Daarnaast dien je ook een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen.

Deze procedure zal niet snel gaan veranderen, ook niet omdat jezelf werkt in de digitalisering en daar heel anders naar kijkt dan de Nederlandse providers.

Dus wil je geen fysieke bankpas aanvragen, wat je goed recht is uiteraard, dan zul je dus een los toestel moeten kopen in een telecomwinkel (zonder abonnement) naar keuze.

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Hoi ​@RichardDR 

Het is geen gedateerde wijze van verificatie door de provider.
Want alle Nederlandse providers werken op dezelfde wijze als KPN.

KPN, maar ook de andere providers, willen zeker zijn dat het opgegeven bankrekening daadwerkelijk op jouw naam staat, omdat daar in het verleden nog wel eens fraude mee werd gepleegd.
Vandaar dat je bij de koerier een fysieke bankpas moet laten zien, waarop duidelijk je naam en je bankrekening staan vermeld.
Die 1 cent pinnen is om te checken of het een werkende bankrekening betreft.

Ook in de winkels van KPN, Odido en Vodafone moet je één cent pinnen met je bankpas, als je daar een sim only of een smartphone met mobiel abonnement besteld.

Daarnaast dien je ook een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen.

Deze procedure zal niet snel gaan veranderen, ook niet omdat jezelf werkt in de digitalisering en daar heel anders naar kijkt dan de Nederlandse providers.

Dus wil je geen fysieke bankpas aanvragen, wat je goed recht is uiteraard, dan zul je dus een los toestel moeten kopen in een telecomwinkel (zonder abonnement) naar keuze.

Ik denk niet dat het verstandig is als je jezelf voordoet als een medewerker van deze winkels. Op de website van KPN staat nota bene dat je die ene cent in de winkel niet hoef te betalen en jij beweert hier iets anders.

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Deze werkwijze telt bij alle Nederlandse providers, waarbij je een smartphone besteld met een mobiel abonnement.
Providers willen zeker weten dat de bankrekening op naam staat van de contractant, omdat daar in het verleden nog wel eens fraude mee wordt gepleegd.

Dus bij aflevering door een koerier, dien je dus een bankpas en je legitimatiebewijs te tonen.
En die 1 cent die je dan moet pinnen, is om te checken of het een werkende bankrekening betreft.
Dus TS komt ook bij een andere provider, voor hetzelfde probleem te staan.

Het is prima wat providers willen, Maar als je al € 275 van een rekening incasseert iedere maand moet je dan nog controleren of die rekening daadwerkelijk bestaat als er 10 euro in de vorm van een nieuw abonnement bijkomt?

• October 18, 2025

Het is prima wat providers willen, Maar als je al € 275 van een rekening incasseert iedere maand moet je dan nog controleren of die rekening daadwerkelijk bestaat als er 10 euro in de vorm van een nieuw abonnement bijkomt?

Nee, maar wel of die rekening van jou is. Ik kan ook een mobiel abonnement afsluiten en jouw rekeningnummer gebruiken. Maar doordat ik het bankpasje niet kan tonen lukt dat dus niet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@RichardDR 

Als eerste ben ik benieuwd waar je dit hebt zien staan op de website van KPN??

Daarnaast doe ik mij niet voor als een medewerker van een KPN winkel, maar weet ik het uit eigen ervaring en ook omdat ik mensen ken die daar werkzaam zijn, dat je wel degelijk één cent moet pinnen bij een bestelling van een sim only of een mobiel abonnement met toestel.

Wel ben ik oud-medewerker van KPN, dus ken de procedures en werkwijze bij bestellingen.

Dus bij het aanvragen van een mobiel abonnement bij KPN (zowel webshop als winkel) moet je dus €0,01 pinnen voor een identiteitsverificatie.

Dit is een standaardprocedure om fraude te beperken, omdat het aantoont dat je identiteit klopt en je een geldig betaalmiddel hebt om het abonnement mee te betalen. 
Dit geldt voor nieuwe als bestaande klanten.

• Doel: De betaling van 1 cent dient als identiteitscontrole.
  • Fraudebeperking: Het helpt fraude te voorkomen, aangezien criminelen vaak abonnementen aanvragen zonder van plan te zijn de kosten te betalen.
  • Verificatie: Je kunt hiermee laten zien dat je een legitiem persoon bent met een geldige bankrekening

Je hoeft mij natuurlijk niet geloven, maar dan kom je er zelf wel achter als je naar de KPN winkel gaat.
Ik vertel je geen leugens, maar vertel je alleen hoe het nu eenmaal werkt bij KPN.

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Nee, maar wel of die rekening van jou is. Ik kan ook een mobiel abonnement afsluiten en jouw rekeningnummer gebruiken. Maar doordat ik het bankpasje niet kan tonen lukt dat dus niet.

Dat vind ik een vreemde logica. Op mijn telefoon kan iemand ook controleren of de bankrekening van mij is. Hoewel ik een digitale bankpas heb, kan ik nog steeds met mijn pincode afrekenen zoals met een fysieke bankpas.

Ik snap dit hele Community idee niet omdat iedereen probeert z’n eigen logica te koppelen aan iets wat niet logisch is. Ik snap de procedure, Maar waarom geen alternatieven bieden, want blijkbaar werkt dit niet voor iedereen.

En het is niet alsof ik een twijfelachtige klant ben of zo. Ik maak ieder jaar meer dan € 3000 over naar KPN via automatische incasso. Het bezorg Adres is nota bene het adres waar ik vaste Telefonie, internet en interactieve tv afnemen en ook de drie andere mobiele telefonie abonnementen en een internet abonnement voor een smart watch Op heb geregistreerd. Ik doe daar zelf de deur open met mijn rijbewijs in mijn handen, Maar men kan niet verifiëren of ik daadwerkelijk de rekeninghouder ben. 

Mijn punt is gewoon dat dit een procedure is die niet waterdicht is, Maar wel als zodanig wordt aangeboden en door mensen uit deze Community wordt verdedigd. 

• Deelnemer
  • October 18, 2025

Hoi ​@RichardDR 

Als eerste ben ik benieuwd waar je dit hebt zien staan op de website van KPN??

Daarnaast doe ik mij niet voor als een medewerker van een KPN winkel, maar weet ik het uit eigen ervaring en ook omdat ik mensen ken die daar werkzaam zijn, dat je wel degelijk één cent moet pinnen bij een bestelling van een sim only of een mobiel abonnement met toestel.

Wel ben ik oud-medewerker van KPN, dus ken de procedures en werkwijze bij bestellingen.

Dus bij het aanvragen van een mobiel abonnement bij KPN (zowel webshop als winkel) moet je dus €0,01 pinnen voor een identiteitsverificatie.

Dit is een standaardprocedure om fraude te beperken, omdat het aantoont dat je identiteit klopt en je een geldig betaalmiddel hebt om het abonnement mee te betalen. 
Dit geldt voor nieuwe als bestaande klanten.

• Doel: De betaling van 1 cent dient als identiteitscontrole.
  • Fraudebeperking: Het helpt fraude te voorkomen, aangezien criminelen vaak abonnementen aanvragen zonder van plan te zijn de kosten te betalen.
  • Verificatie: Je kunt hiermee laten zien dat je een legitiem persoon bent met een geldige bankrekening

Je hoeft mij natuurlijk niet geloven, maar dan kom je er zelf wel achter als je naar de KPN winkel gaat.
Ik vertel je geen leugens, maar vertel je alleen hoe het nu eenmaal werkt bij KPN.

Aan je hokjes denken merk ik inderdaad dat je bij KPN hebt gewerkt, Maar waarschijnlijk voornamelijk bij de klantenservice.

Waar ik lees dat ik ook langs de winkel kan gaan, is onder meer in een mail die ik van KPN heb ontvangen. 

• October 18, 2025

Dat vind ik een vreemde logica. Op mijn telefoon kan iemand ook controleren of de bankrekening van mij is. 

Een medewerker die jouw toestel komt bezorgen mag niet op jouw telefoon kijken ivm de wet op de privacy. 

Daarnaast is het ook nutteloos. Want alles wat er op jouw schermpje te zien is kan gemanipuleerd zijn.