Skip to main content

Hier precies het zelfde, ligt aan de netwerk. Nu 2 jaar later heeft kpn dus dit alsnog niet opgelost?

mijn moeders fam woont in Duitsland, dus ben Ik regelmatig met mijn gezin / nl fam in Duitsland. Ik ben de enigste als provide Kpn, en raad eens ben ook de enigste zonder internet. Mijn vader is onlangs ook overgestapt naar de andere provide gelijk probleem opgelost. 

Op internet lees ik niks anders dan klagende klanten 3,5 jaar lang. Krijgen we compensatie? (Overigens is kpn ook eigenlijk 1 van de duurste abbo bedrijf van nl...)

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

Ruilen lukt niet door ander formaat simkaart.
Verschil is gewoon dat ik als voorkeursnerwerk O2 krijg en mijn vrouw en dochter Vodafone resp Telecom. (Bij handmatig kiezen heb ik wel verbinding, maar en moet ik ieder moment handmatig kiezen).

Mijn ervaring is dat KPN klanten in Duitsland het beste Telekom DE als provider kunnen kiezen. O2 valt buiten de steden en dorpen al heel snel terug naar 3G of 2G-Edge.

Waarom O2 de voorkeursprovider is snap ik niet, dat zal waarschijnlijk eerder een financieele keuze zijn dan een kwalitatieve.


Dag @Balende klant Ik heb geen oplossing voor je, maar wel wat uitleg en context. Als eerste zijn wij een Nederlandse provider en beheren we in Nederland een mobiel netwerk, net Vodafone, Tele2 en T-Mobile dat overigens doen. We hebben alle vier ons eigen netwerk en vanzelfsprekend kunnen we overal zien waar het bereik goed is en waar het minder is. Als er iets mis is met een zendmast kunnen we daar wat aan doen en we proberen, net als elke andere provider, om op zoveel mogelijk plekken zo goed mogelijk bereik te bieden. 

Een provider in het buitenland doet exact hetzelfde. Die zijn, net als wij in Nederland, verantwoordelijk voor hun eigen netwerk. Dat zijn ook de netwerken waar jij gebruik van maakt als je in het buitenland bent. Dit heet roaming: je bent tijdelijk te gast op het netwerk van een andere provider, die jou het bereik biedt dat zij kunnen bieden. Als KPN hebben wij geen inzicht in en invloed op de kwaliteit van het netwerk van een provider in het buitenland. Om een heel flauwe vergelijking te trekken: de supermarkt om de hoek heeft geen invloed op het assortiment van een supermarkt in Duitsland. 

We zijn in Nederland gewend aan uitstekende netwerken. Wij, maar ook de concullega's, kunnen je overal in Nederland van prima bereik voorzien. Dat heeft een aantal redenen. We doen in technologisch opzicht goed mee: 4G is breed beschikbaar. Verder zijn we een klein en verstedelijkt land. Als provider probeer je uiteraard je zendmasten in dichtbevolkte gebieden te plaatsen: daar zijn er veel van in Nederland en het is dus logisch dat we hier veel mensen goed bereik kunnen bieden. 

In Duitsland zul je over het algemeen ook prima bereik hebben, vooral in de steden en dichtbevolkte gebieden. Als je ergens in de Alpen gaat zitten zal het snel een stuk minder zijn. Er zijn minder mensen en dus ook minder zendmasten in dunbevolkte gebieden. In grotere landen heb je meer dunbevolkte gebieden en niet alle landen lopen vooraan mee qua technologie. Daarbij zijn bergen, bossen en andere bebouwing natuurlijke obstakels die de kwaliteit van een mobiel signaal beïnvloeden. 

Het gaat om de provider waar je op inlogt en de dekking die die provider kan bieden. Zodra je de grens overgaat roam je in op het netwerk van een lokale provider. Net als elke provider hebben wij enkele voorkeursnetwerken, waar je automatisch verbinding mee maakt. De ene zal betere resulaten bieden dan de andere en het staat je vrij om te wisselen. Je kunt in je toestel altijd handmatig een andere provider selecteren, die wellicht beter bereik biedt op een bepaalde plek. 

 

 


Reageer