Skip to main content

Hoi,

Ook ik ondervind last van bereik met mijn 5G, iphone 12 pro in de tunnel en op Amsterdam Zuid.

Hoe is deze storing te verklaren?

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor vraag aangemaakt

Hoi @Sharifaaaa 

Vervelend dat je last hebt van verminderd bereik op het 5G netwerk in Amsterdam Zuid.
Maar over welke tunnel heb je het precies??
En waar in Amsterdam Zuid ben je dan exact??

Alleen op de Parnassusweg ter hoogte van de A10 (Ring Zuid) en onder de A10 door, en een deel van De Boelelaan, is er een witte vlek binnen het bereik van het KPN 5G netwerk, waardoor daar geen bereik of zeer beperkte bereik is voor ontvangst van 5G.

Dit heeft voor de rest niets met een storing te maken.


Het hangt er maar net van af of er een stralende coax kabel is geïnstalleerd, in beginsel ontvang je helemaal niets in een tunnel.
( Ik noemde het eerder altijd een lekkende coax maar stralend is meer gangbaar zo lijkt het (?)  )
En dan kan die ook nog op verschillende manieren zijn aangesloten, voor radio ( DAB en/of FM ) en voor de verschillende telefoon frequenties, die dan ook nog 2 kanten uit moeten kunnen gaan ( in en uit, bij radio alleen in ).
Al met al geen sinecure, wie is daar verantwoordelijk voor ? Niet de aanbieder zoals kpn vermoed ik.
De kabels kun je herkennen aan de afstandhouders waar mee ze gemonteerd zijn, veelal zwarte kabels en vaak 2 parallel op enige afstand, ik veronderstel voor in en uit gaande signalen apart. Vaak goed te zien in een parkeergarage.
Ik zit zelf niet in dit werk maar ik kijk graag om me heen en ik denk iets te weten van elektronica en HF.

Als ik een tunnel in rij dan test ik altijd de radio op FM en DAB, niet voor telefoon.
En vroegah was het de sport om een liedje op te radio door te zingen en dan weer zien of je goed uit komt als je de tunnel weer uit komt.