Skip to main content
Vraag

Slecht mobiel bereik in Spanje omgeving Alicante

• October 26, 2025
  • 9 reacties
  • 128 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Al jaren komen we overwinteren op dezelfde plek hier in Spanje (La Marina, Alicante). Al jaren hebben we hier een uitstekend bereik via Movistar. Deze provider kwam gewoon automatisch tot stand wanneer netwerkselectie op automatisch staat. Klanten van Ziggo stapten alleen om deze reden over naar KPN, omdat vodafone.es altijd een slechte tot zeer slechte verbinding gaf. Tot dit jaar, de verbinding is nu bij alle aanbieders bagger, geen normale verbinding tot stand te brengen. Maar ik heb vrienden hier met een Spaans abonnement op Movistar en ik zit naast hem aan tafel. Ik handmatig overgezet om movistar (4 balkjes 3G maximale verbinding) Hij 5 balkjes 5 G, dus hier klopt iets niet. Speciaal voor deze periode heb ik het duurste abonnement van KPN en ik heb er ni helemaal niets aan. Wat gaat hier nu fout, wordt mijn verbinding bewust geknepen?

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 26, 2025

Beste ​@janbro KPN heeft geen invloed op de netwerken in het buitenland, KPN heeft hoogstens met diverse aanbieders roaming overeenkomsten.

Je zou de netwerkinstellingen binnen je mobiel eens kunnen resetten en daarna weer opstarten.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 26, 2025

Opnieuw opstarten en resetten uiteraard gedaan. Er wordt de indruk gewekt dat ik in het buitenland gewoon mijn data kan verbruiken. Zoals dat al jaren kan. Maar nu lijkt het erop dat roaming via Movistar geen of nauwelijks verbinding oplevert, maar voor Spaanse abonnementen is alles ok.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 28, 2025

Goedemiddag ​@janbro , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Dat is natuurlijk flink balen dat je sinds dit jaar zoveel problemen ondervindt met de mobiele verbinding in Spanje dus ook goed dat je er melding van maakt. Heb je al eens geprobeerd om handmatig een andere netwerkprovider te kiezen? Ik zou dat sowieso eens proberen en kijken of je dan ook verschik merkt. Zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

In mijn eerste bericht geef ik al aan dat ik ook handmatig geprobeerd heb om een andere provider te kiezen, maar dat levert geen verbetering. Er zijn er hier drie: Vodafone en Orange, maximale verbinding is 1 balkje 5G, maar dan is de verbinding zeer onbestendig, valt regelmatig weg. De derde provider, andere jaren de standaard met mijn KPN abonnement geeft max 3G, terwijl gebruikers van een spaans Movistar abonnement met hetzelfde toestel Iphone 14, 5G volle bak heeft

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 29, 2025

Bedankt voor de toelichting en excuses voor het feit dat ik niet helemaal goed had gelezen ​@janbro!

Zou je dit topic eens door willen nemen en kijken of dit ook voor jou misschien van toepassing is? Dit heeft te maken met de APN instellingen en ik kan niet uitsluiten dat dit ook in jouw geval voor problemen zorgt. Hoor het in ieder geval graag weer van je!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 29, 2025

Ik heb beide andere mogelijkheden geprobeerd (eerst uitzetten en dan weer opstarten) merk geen verschil

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 30, 2025

Ik heb beide andere mogelijkheden geprobeerd (eerst uitzetten en dan weer opstarten) merk geen verschil

Jammer maar bedankt voor het checken ​@janbro!
Heb je misschien een inmiddels een wat oudere simkaart? Dat kan op een bepaald punt ook problemen geven. En als je de mogelijkheid hebt, kun je je simkaart ook nog eens in een ander toestel testen? Puur om te kijken of je dan verschil ervaart. En daarmee kunnen we ook weer de nodige zaken/oorzaken uitsluiten. Volgens mij heb je zelf verder alles wel gedaan wat binnen je macht ligt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Ik heb geen simkaart meer maar een e-sim. Het toestel van mijn vrouw (Iphone 12) geeft hetzelfde resultaat

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 3, 2025

Dan ben ik bang dat je het voor nu moet doen met de 3G verbinding die via Movistar beschikbaar is ​@janbro :( Een andere oplossing heb ik simpelweg niet en jij hebt zelf ook alles al geprobeerd. Het spijt me maar meer kan ik er op dit moment niet van maken.Â