Skip to main content
Beantwoord

Slechte dekking in de trein tussen Groningen en Amersfoort

• July 15, 2026
  • 9 reacties
  • 121 keer bekeken

Het valt mij op dat de dekking van KPN verslechterd is tussen Groningen en Amersfoort. Ik maak de reis regelmatig en kan eigenlijk niet meer Teamsen, bellen of internetten zonder problemen. Heeft dit te maken met de afschakeling van 2G en 3G? 
Graag een netwerkonderzoek. 
Op KPN rusten dekkings- en service verplichtingen waar toezichthouder RDI op toeziet. 

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Ger842 

In een trein bevind je je in een metalen buis, die snel beweegt van station naar station. Jouw telefoon moet constant verbinding zoeken met de volgende antennemast. Ook staan deze antennes meestal gericht op bewoonde gebieden, niet de ‘weilanden’ waar de rails liggen. Allemaal factoren waardoor jouw telefoon (en dus ook de hotspot van je telefoon) regelmatig beperkte snelheid kan leveren.

9 reacties

• July 16, 2026

Het valt mij op dat de dekking van KPN verslechterd is tussen Groningen en Amersfoort.

Dat is een flinke afstand waar bij je meerdere masten gebruikt, als er daar 1 of een paar niet goed van werken dan zou dat een stukje voor een stukje slechte ontvangst geven. Of er moet inderdaad structureel iets mis zijn.
Maar, ik denk ook aan de mogelijkheid dat de telefoon een beetje “doof” kan zijn, of dat de trein de signalen tegenhoudt en/of stoorsignalen produceert.

Kortom er zijn vele variabelen die mee spelen.
Ik poog wel eens om naar een DAB radio te luisteren in de trein, soms perfect, soms prut, op hetzelfde traject.

Heeft dit te maken met de afschakeling van 2G en 3G? 

Dat lijkt mij niet.
( En 3G is al weg, 2G is er nog )

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Dank voor je reactie. 
Wat bedoel je met ‘dat de telefoon doof kan zijn’? Ik heb een iPhone 15 Pro Max. 
De lagere frequenties zijn vooral van belang voor het verzorgen van dekking over langere afstand. Hogere frequenties kunnen meer data versturen, maar dan moet er ook vaker een hand-over plaatsvinden. Zou dat invloed hebben?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 16, 2026

Hallo ​@Ger842 

In een trein bevind je je in een metalen buis, die snel beweegt van station naar station. Jouw telefoon moet constant verbinding zoeken met de volgende antennemast. Ook staan deze antennes meestal gericht op bewoonde gebieden, niet de ‘weilanden’ waar de rails liggen. Allemaal factoren waardoor jouw telefoon (en dus ook de hotspot van je telefoon) regelmatig beperkte snelheid kan leveren.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Ger842, leuk dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al reacties hebt gekregen. 😁

Ik sluit me aan bij de antwoorden die hier al gegeven zijn. Lang geleden dat ik met de trein van Groningen naar Amersfoort ben gegaan, maar ik weet niet anders dan dat het netwerk toen ergens wel een keer even wegviel. 

@RBxx legt het perfect uit. Dat zijn de meest voorkomende redenen waarom het internet niet altijd even stabiel is in de trein. 
Helaas niet iets waar we verbeteringen voor door kunnen voeren, maar als de wifi in de trein redelijk stabiel is kun je ook daarmee verbinden om te kijken of het beter gaat.

Je kunt dan ook VoWiFi inschakelen op je toestel zodat telefoongesprekken ook via de wifi kunnen. Hopelijk maakt dat de reis iets prettiger. 😄

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Het antwoord is niet helemaal bevredigend. Eén keer uitvallen kan gebeuren, maar ik ervaar gewoon een mindere service over het hele traject. Volgens mij staat in jullie vergunning dat ‘hoofd verbindingswegen’ zoals spoorlijnen en snelwegen in het bijzonder dekking moeten krijgen. Het gaat hier dus niet om dekking van ‘weilanden’. Hoe zit dat precies? En heeft KPN de dekking verminderd, nu het minder geworden is als vroeger? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

En heeft KPN de dekking verminderd, nu het minder geworden is als vroeger? 

De dekking is niet verminderd, maar andere technieken (frequenties) zijn gebruikt en maakt de bestaande GSM repeaters op trein minder bruikbaar. NS kan b.v. de treinramen laten behandelen en GSM signalen weer doorlaten, maar dit is duur en niet de taak van mobiele providers. Zie hoe een laserbehandeling eruit ziet

https://nu.glass/trains

Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • July 17, 2026

@TDN 

Weet je zeker dat erop treinen GSM repeaters zitten of bedoel je de NS wifi hotspot die door 4G, internet verkeer in de trein mogelijk maakt?

Ik ben benieuwd hoe je GSM repeaters in of op een NS trein kan herkennen? Ik reis elke week met de trein maar deze GSM repeaters zijn mij nog nooit opgevallen. Als ze bestaan ga ik een keer bij een repeater staan/zitten om te kijken wat dat met de dekking in de trein doet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Ik ben benieuwd hoe je GSM repeaters in of op een NS trein kan herkennen?

Ze zitten in het plafond, je kunt ze niet zien. Een signaalversterker wordt namelijk af fabriek ingebouwd. Het ontwerp en de ontwikkeling van een treinstel duurt doorgaans langer dan 5 jaar, waardoor het systeem vaak al verouderd is tegen de tijd dat het treinstel klaar is voor de verkoop. Bovendien vereist het gebruik van GSM-repeaters toestemming/licentie van toezichthouder en providers. Daarom zijn GSM-repeaters (2G/3G) de laatste die nog ingebouwd zijn. Bij nieuwe treinen zie je alleen nog de buitenantenne op de locomotief (voor de communicatie tussen de machinist en de centrale). Een voorbeeld voor zo een antenne

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 19, 2026

Ik ben benieuwd hoe je GSM repeaters in of op een NS trein kan herkennen?

Ze zitten in het plafond, je kunt ze niet zien. Een signaalversterker wordt namelijk af fabriek ingebouwd. Het ontwerp en de ontwikkeling van een treinstel duurt doorgaans langer dan 5 jaar, waardoor het systeem vaak al verouderd is tegen de tijd dat het treinstel klaar is voor de verkoop. Bovendien vereist het gebruik van GSM-repeaters toestemming/licentie van toezichthouder en providers. Daarom zijn GSM-repeaters (2G/3G) de laatste die nog ingebouwd zijn. Bij nieuwe treinen zie je alleen nog de buitenantenne op de locomotief (voor de communicatie tussen de machinist en de centrale). Een voorbeeld voor zo een antenne

Dit klopt niet. De mobiele operators zouden repeaters nooit toestaan in de trein, want repeaters moeten worden gecoördineerd  in het netwerk en dat lukt bij een  bewegend object als een trein niet. Het zou alleen maar storing in de mobiele netwerken opleveren. Vandaar dat in vliegtuigen mobiele dekking via het vliegtuig ook onder de 3.000 meter wordt afgeschakeld. 

Wel kan een trein een ontvanger hebben die contact heeft met de basisstations voor Wifi in de trein. 

Treinen communiceren overigens met de verkeersleiding e.d. via een eigen mobiel netwerk: GSM-R.

Wifi in de trein is overigens geen serieus alternatief, want dat heeft onvoldoende bandbreedte om normaal mee te kunnen werken. Daarnaast mogen veel bedrijven, als het een open netwerk is, er vanwege cybersecurity redenen niet mee verbinden.