Skip to main content

Ongeveer een half jaar geleden ben na bijna 5 jaar Odido(T-Mobile en Tele2) teruggegaan naar KPN.

Het mag dan het netwerk zijn dat als best getest is volgens Umlaut, in de praktijk ervaar ik dat anders. Buiten de stad, onderweg en in de trein is het prima, maar in verschillende steden (Leeuwarden, Groningen) merk ik dat Odido zijn zaakjes veel beter op orde heeft qua dekking en capaciteit en KPN echt ondermaats presteert ten opzichte van Odido.

Voorbeeld: ik kom regelmatig bij de dichtstbijzijnde Lidl aan het Wielewaalplein in Groningen. In de winkel krijg in nauwelijks tot geen data. Een recept opzoeken, aanbiedingen inladen of soms een appje sturen? Dat wordt even teruglopen naar de ingang voor een beetje bereik. Bij Odido had ik daar geen last van.

Een blik op antennekaart.nl wijst uit waarom: Odido en Vodafone hebben daar op het dak antennes staan, KPN niet. Sowieso wordt de omgeving Professorenbuurt/Korrewegwijk en hele Oosterparkwijk slecht bediend door KPN, terwijl Odido netjes op meerdere locaties een antenne heeft staan. En dat merk je in binnen in huizen/gebouwen/winkels etc in dat deel van de stad.

Nog zo iets: ik kom regelmatig op Terschelling. Daar staat de meest oostelijke mast volgens antennekaart bij Formerum en dat is te merken. Voorbij Oosterend merk je dat er niks van over blijft. Familie met Ben (Odido) had er geen last van, er staat immers een Odido mast tussen Oosterend en Hoorn.

KPN mag dan gemiddeld beter volgens een test, in het dagelijks gebruik loop ik regelmatig tegen dit soort situaties aan. Bij Odido werkte het gewoon altijd, bij KPN niet altijd en dat had ik niet verwacht van ‘het beste netwerk’. Ook lees ik dat in bijv Amsterdam KPN veel minder antennes en capaciteit hebben dan de concurrentie met soortgelijke situaties als gevolg.

Hebben andere klanten in andere steden een soortgelijke ervaring met KPN ten opzichte van Odido (of Vodafone)? Is KPN zich hier bewust van en wordt er wat aan gedaan? Of zijn ze alleen maar bezig met de komst van de 3500MHz (waar je veel van kan verwachten, maar geen wonderen qua bereik). Anders wordt het over anderhalf jaar weer gewoon Odido

 

Hallo @mrhupi ,

Je hebt gelijk dat het mobiele netwerk in Groningen, maar vooral in het oosten van Terschelling niet optimaal is. Iedereen kan dat constateren op de dekkingskaart: 

https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Nu moet ik er wel bij vermelden dat KPN continu werkt aan het uitbreiden van het netwerk. Zo hebben wij ons dorp tegenwoordig ook bereik dat was eerst niet zo. Je hebt een behoorlijke kans dat het mobiele netwerk bij jou in de regio ook verbeterd gaat worden in de toekomst.   

 


Hoi @mrhupi, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Allereerst natuurlijk jammer om te lezen dat het bereik je tegenvalt! Nu ben ik zelf toevallig ook woonachtig in (stad) Groningen en ik herken dit totaal niet. Ik ken de Lidl bij het Wielewaalplein en dat je daar minder bereik hebt, is wel verklaarbaar. Je bent in een winkel (die volgens mij ook goed geïsoleerd is) en je hebt daar ook nog die grote en vooral ook hoge woontoren staan. Dat je specifiek daar geen of slecht bereik heb, is niet zo heel vreemd. Ik heb dat daar zelf ook wel ondervonden. Verder heb ik in en rondom de stad eigenlijk altijd bereik. Het is ook geen signaal dat we direct herkennen of die ik vaker tegenkom.

Terschelling herken ik wel, dat horen en lezen we wel vaker. Daarvoor is mijn advies om eens contact op te nemen met onze helpdesk zodat hier een melding voor kan worden aangemaakt. Hoe meer meldingen we daarvoor verzamelen, des te sneller zal daar actie op worden ondernomen. Je kunt onze heldpesk bereiken op het gratis nummer 0800 0402 (en geef dan vervolgens aan dat je graag een medewerker wenst te spreken). 


Reageer