Skip to main content

Hoi, 

Sinds kort heb ik zeer slecht bereik met 4G op mijn iPhone 11. Hij maakt niet tot nauwelijks verbinding. Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd toe te passen (https://www.kpn.com/service/ugs/storing-mobiel-internet en VolTE staat ook aan), maar dit lijkt niet te werken. Zodra ik Wifi-verbinding heb, is er niets aan de hand. 

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Op deze manier is mijn telefoon niet goed werkbaar. 

Ik hoor het graag!

Totaal geen coulance.

Dit is echt het grootste probleem bij KPN. Alleen maar regels en bureaucratie. Vroeger was er nog wat te regelen, maar nu niet meer. Scripts, regels en geen coulance. Gaat nu alleen maar om geld.

Ik weet niet of KPN iets aan het netwerk heeft aangepast of dat Apple stiekem een update heeft gestuurd zonder dat het mij bekend is, maar voor het eerst sinds eind mei ervaar ik al ruim 24 uur lang als Youfoneklant een probleemloze 4g-verbinding op het KPN-netwerk op verschillende locaties in een straal van 10 kilometer van mijn huis. Het is echt wonderbaarlijk!

Deze week ben ik wel een paar dagen in het buitenland geweest waarbij mijn simkaart (zoals altijd sinds juli) in een ouder Androidtoestel zat om hotspot te gebruiken. In mijn iPhone had ik als back-up voor noodgevallen een prepaidsimkaart van Simyo gedaan die handmatig op 2G zat. Gistermiddag heb ik mijn hoofdsimkaart weer in iPhone 11 gestopt om te testen en het werkt al ruim 24 uur zonder problemen. Wel heel frappant dat het weer normaal lijkt te werken, nu ik volgende week mag verlengen en dus het KPN-netwerk kan verlaten ;)

Ik heb overigens meerdere malen een speedtest op 4g uitgevoerd en de snelheid komt niet boven 20 Mbit. Voor de problemen in mei begonnen haalde ik met gemak rond de 100 Mbit op 4g op mijn locatie. Daardoor krijg ik het vermoeden alsof KPN toch bezig is met aanpassingen op het netwerk. Maar goed, liever een langzamere en stabiele verbinding dan een snellere verbinding die continu uitvalt.

Ik weet niet of KPN iets aan het netwerk heeft aangepast of dat Apple stiekem een update heeft gestuurd zonder dat het mij bekend is, maar voor het eerst sinds eind mei ervaar ik al ruim 24 uur lang als Youfoneklant een probleemloze 4g-verbinding op het KPN-netwerk op verschillende locaties in een straal van 10 kilometer van mijn huis. Het is echt wonderbaarlijk!

Deze week ben ik wel een paar dagen in het buitenland geweest waarbij mijn simkaart (zoals altijd sinds juli) in een ouder Androidtoestel zat om hotspot te gebruiken. In mijn iPhone had ik als back-up voor noodgevallen een prepaidsimkaart van Simyo gedaan die handmatig op 2G zat. Gistermiddag heb ik mijn hoofdsimkaart weer in iPhone 11 gestopt om te testen en het werkt al ruim 24 uur zonder problemen. Wel heel frappant dat het weer normaal lijkt te werken, nu ik volgende week mag verlengen en dus het KPN-netwerk kan verlaten ;)

Ik heb overigens meerdere malen een speedtest op 4g uitgevoerd en de snelheid komt niet boven 20 Mbit. Voor de problemen in mei begonnen haalde ik met gemak rond de 100 Mbit op 4g op mijn locatie. Daardoor krijg ik het vermoeden alsof KPN toch bezig is met aanpassingen op het netwerk. Maar goed, liever een langzamere en stabiele verbinding dan een snellere verbinding die continu uitvalt.

Had hetzelfde idee. Ben een week terug voor 14 dagen in het Verenigd Koninkrijk geweest waar ik helemaal geen problemen had met de verbinding.  Terug in Nederland had ik na het opnieuw aanzetten van de iPhone 11  eerst een kleine vertraging  (10 min.) met de whatsapp, maar verder de gehele week 4 G verbinding. 

Zou mooi zijn als het echt is opgelost. Bij mij deed de verbinding het gek genoeg altijd beter op zondag, maar als ik de post hierboven lees is het al een week prima.

Meer mensen die dit ervaren? KPN communiceert niks :(

Volgens KPN gaat het natuurlijk om "maatwerk". Toch vind ik het "maatwerk" interessant als ik terugkijk naar hoe mijn probleem bij Youfone werd aangepakt. Nadat mijn problemen met 4g waren begonnen, heb ik ergens in de laatste week van mei voor het eerst telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van Youfone om te vragen of ze wellicht meerdere klachten over 4g op iPhone 11 hebben ontvangen. Toen kreeg ik brutaal te horen dat er geen storing is en dat mijn toestel kapot is.

Begin augustus heb ik na de berichtgeving van o.a. RTL opnieuw contact opgenomen met Youfone over dit probleem en toen is er voor mij een melding aangemaakt. Ik heb daarbij aangegeven dat mijn probleem in de laatste week van mei is begonnen, sowieso vanaf 27 mei. Een paar dagen later kreeg ik een bevestiging van Youfone dat ik compensatie van abonnementskosten krijg "vanaf 23 mei tot het probleem is opgelost".

Dan ben ik benieuwd: op basis waarvan heeft Youfone specifiek voor de datum 23 mei gekozen. als het om maatwerk gaat? Ik heb in mijn melding de datum 23 mei niet genoemd en in mijn eerdere gesprek van eind mei werd mij verteld dat er geen storing was. Is er op 23 mei iets gebeurd waardoor voor die datum werd gekozen als startdatum van compensatie?

Volgens KPN gaat het natuurlijk om "maatwerk". Toch vind ik het "maatwerk" interessant als ik terugkijk naar hoe mijn probleem bij Youfone werd aangepakt. Nadat mijn problemen met 4g waren begonnen, heb ik ergens in de laatste week van mei voor het eerst telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van Youfone om te vragen of ze wellicht meerdere klachten over 4g op iPhone 11 hebben ontvangen. Toen kreeg ik brutaal te horen dat er geen storing is en dat mijn toestel kapot is.

Begin augustus heb ik na de berichtgeving van o.a. RTL opnieuw contact opgenomen met Youfone over dit probleem en toen is er voor mij een melding aangemaakt. Ik heb daarbij aangegeven dat mijn probleem in de laatste week van mei is begonnen, sowieso vanaf 27 mei. Een paar dagen later kreeg ik een bevestiging van Youfone dat ik compensatie van abonnementskosten krijg "vanaf 23 mei tot het probleem is opgelost".

Dan ben ik benieuwd: op basis waarvan heeft Youfone specifiek voor de datum 23 mei gekozen. als het om maatwerk gaat? Ik heb in mijn melding de datum 23 mei niet genoemd en in mijn eerdere gesprek van eind mei werd mij verteld dat er geen storing was. Is er op 23 mei iets gebeurd waardoor voor die datum werd gekozen als startdatum van compensatie?

Nu je het zegt… ik heb half juni een melding gemaakt, maar heb wel gezegd dat ik ergens begin juni/eind mei last had.

Zowel bij Simyo als KPN (wij hebben twee abonnementen) krijg ik geld terug vanaf exact die 23e van mei. Bij beide bedrijven hebben ze dat gezegd. 

Onderstaande schreef ik op 25 september in een ander topic. Kennelijk is er een “oplossing”. Niet werkelijk natuurlijk, want de snelheid is dramatisch gedaald ten opzichte van eerder.

De medewerker las een interne memo met statusupdates op waaruit ik opmaakte dat ze bezig zijn met een technische oplossing voor dit probleem. Een kleine testgroep werd hiervoor gebruikt en dat zou er veelbelovend uitzien. De testgroep zou worden uitgebreid en daar wordt morgen over vergaderd.

Nog wat extra info van mij: in juni heb ik tijdelijk een maandelijks opzegbaar abonnement bij Ben aangeschaft. Op het netwerk van Odido had ik in Nederland hetzelfde probleem en tijdens mijn verblijf in het buitenland (Duitsland / Polen) met zowel simkaarten van Youfone als Ben ook. Ik ging er dus vanuit dat het probleem aan mijn iPhone / Apple lag, maar twijfel bestond omdat ik hier op het forum een reactie las dat een KPN-medewerker aan de telefoon gezegd zou hebben dat je "het probleem van KPN ook naar het buitenland meeneemt".

Onlangs heb ik iOS 18.0 gedownload en nog steeds bleef het probleem van wegvallende 4g op mijn iPhone bestaan. Deze week ben ik een paar dagen in Denemarken geweest waar mijn iPhone verbinding heeft gemaakt met Deense netwerken via een back-up prepaid simkaart van Simyo.

Sinds ik terug ben in Nederland heb ik zaterdagmiddag mijn Youfone-simkaart in mijn iPhone gedaan en zondagavond draait alles nog steeds als een zonnetje, wel een stuk langzamer dan voor eind mei. Ik heb nog steeds iOS 18.0 dus geen tussentijdse update van Apple. 

Ik probeer te begrijpen of het probleem dus aan Apple of KPN ligt, maar ik kom er niet uit. Mijn "defecte" iPhone is spontaan genezen na het roamen in Denemarken met een andere simkaart, zonder een iOS-update te hebben gehad? Overigens, een vriend van mij met hetzelfde probleem op iPhone 11 bij KPN kon vanavond voor het eerst sinds eind mei ook een gesprek via 4g met mij voeren zonder onderbrekingen. Dus toch een aanpassing van KPN die mijn iPhone heeft genezen?

Zou mooi zijn als het echt is opgelost. Bij mij deed de verbinding het gek genoeg altijd beter op zondag, maar als ik de post hierboven lees is het al een week prima.

Meer mensen die dit ervaren? KPN communiceert niks :(

Ik heb nog steeds problemen met bellen in ieder geval, dat mensen mij niet verstaan. En gister middag toen ik buiten de deur was kwam mijn whatsapp ook moeizaam binnen. 

Gewoon een rondje rijden met je navigatie aan en dan zie je meteen dat het probleem niet is opgelost. Zet Flitsmeister maar aan en dan zie je dat deze voor minuten de verbinding verliest.

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. We zijn bezig met het opzetten van een Facebook groep om zo krachten te bundelen:

https://www.facebook.com/share/g/1YtqwDubinB9gZ9R/?mibextid=K35XfP

Ik ben zojuist gebeld met de optie om mijn toestel op sturen waar dan twee uitkomsten op zijn…

- of, nieuw toestel terug met dezelfde opslagcapaciteit (64gb),
of, rekening voor de reparatie…

Ik ga hier niet mee akkoord vooralsnog want hoe moet ik mijn werk dan doen?
‘tsja leen even een toestel van iemand voor die tijd’ was het antwoord…

Oja, vroeg ik, wanneer krijg ik mijn geld terug plus jullie coulance regeling zoals te vinden onder vergoedingen? Meisje wist niet waar ik het over had…

Ik ruik ergens een soort van scam…. 

Wie heeft zijn toestel opgestuurd nav hun telefoontje?

Ik ben zojuist gebeld met de optie om mijn toestel op sturen waar dan twee uitkomsten op zijn…

Oja, vroeg ik, wanneer krijg ik mijn geld terug plus jullie coulance regeling zoals te vinden onder vergoedingen? Meisje wist niet waar ik het over had…

Ik. Ik ben ook gebeld om mijn telefoon op te sturen.

Weliswaar vanuit Simyo maar naar dezelfde reparatiedesk (Simyo ontkend dat dit iets met KPN te maken heeft maar dat is onzin natuurlijk).

Ze hebben mijn telefoon een paar weken laten liggen en vervolgens ongerepareerd retour gestuurd.

Vooral niet doen dus.

Nieuwe iPhone gekocht. Helaas wel verlengd bij KPN door de andere mobieltjes binnen gezin. Gevangen in het web van KPN. Ben benieuwd waar ik mijn kosten kan declareren…..

Ik heb nu een week lang een nieuwe iPhone 13, na het opsturen van mijn oude 11, heeft even geduurd. Maar al met al, uiteindelijk, na maanden van frustratie…

Ik heb nu een week lang een nieuwe iPhone 13, na het opsturen van mijn oude 11, heeft even geduurd. Maar al met al, uiteindelijk, na maanden van frustratie…

Ik wacht er niet meer op…..Zoveel ergernis, met heel veel belangrijke telefoontjes vanuit ziekenhuis nog te laat een nieuw toestel gekocht. KPN doet aan verstoppertje en laat klanten gerust maanden onbereikbaar zijn. SCHANDE!

Ik vind de optie een nieuwe telefoon of reparatie met rekening ?, hoezo reparatie? Ook een bijzondere.

Heb je ook een mail gekregen? Dit is wel een hele vreemde oplossing. Een nieuwe of gerepareerde iPhone 11 zal waarschijnlijk gewoon dezelfde problemen opleveren.

Correct ik heb de mail met alle bijlagen ontvangen.

Ik ga mijn telefoon NIET opsturen. 

Hoi @Woub 

Slim omdat niet te doen.
Ik lees met regelmaat berichten van mede klanten, óók bij Simyo, dat ze hun eigen telefoon weer teruggestuurd krijgen, zonder dat daarbij een duidelijke uitleg en verklaring wordt gegeven.
Je kunt dus niet echt spreken over een omruil actie.

Ik denk dat ze gewoon door de voorraad van de iPhone 13 heen zijn, en dan niets anders kunnen doen dan je eigen iPhone 11 weer terug te sturen.
Als KPN zijnde zou ik dan gewoon overgaan op het leveren van een iPhone 14, om de klant tegemoet te komen, maar zelf dat gebeurt niet.

De service en klantgerichtheid van mijn oud werkgever KPN zijn flink teruggelopen, sinds ik uit dienst ben getreden bij KPN.

Hoi @Woub 

Slim omdat niet te doen.
Ik lees met regelmaat berichten van mede klanten, óók bij Simyo, dat ze hun eigen telefoon weer teruggestuurd krijgen, zonder dat daarbij een duidelijke uitleg en verklaring wordt gegeven.
Je kunt dus niet echt spreken over een omruil actie.

Ik denk dat ze gewoon door de voorraad van de iPhone 13 heen zijn, en dan niets anders kunnen doen dan je eigen iPhone 11 weer terug te sturen.
Als KPN zijnde zou ik dan gewoon overgaan op het leveren van een iPhone 14, om de klant tegemoet te komen, maar zelf dat gebeurt niet.

Ik denk dat kpn daar huiverig voor is: kan me namelijk voorstellen dat klanten die al een - al dan niet gereviseerde - iPhone 13 hebben gekregen, zich achtergesteld voelen als anderen  nu de iPhone 14 gaan ontvangen. Lijkt me niet dat kpn zit te wachten op een volgende klachtenregen.

Hoi @Woub. Ik begrijp heel goed dat het lastig is als je geen ander toestel hebt om tijdelijk te gebruiken. Helaas is er geen andere optie dan het toestel op te sturen voor verder onderzoek. Als er geen defect wordt gevonden, sturen we je de iPhone 11 terug. Mocht er toch een defect worden gevonden, dan informeren we je hierover. Ik weet dat dit niet ideaal is, maar hopelijk komt er snel een oplossing.

@Michel.uit.Arnhem Het lijkt erop dat je aannames maakt die niet kloppen, en dat maakt de situatie moeilijker. Laten we proberen deze aannames los te laten en samen aan een oplossing werken, zonder meer spanning te veroorzaken. Dit hebben we al eerder gezegd.

Als er geen defect wordt gevonden, sturen we je de iPhone 11 terug. 

Maar wat heeft Woub hier aan? Als er geen defecten zijn geconstateerd, dan kan hij dus met deze iPhone 11 nog steeds niet communiceren met het KPN netwerk. Iets wat we al sinds eind mei weten.
Zelfs wanneer zijn iPhone 11 stuk is en wordt gerepareerd is er een zeer grote kans dat het niet met het KPN netwerk werkt. 

Bij mij werd er destijds dit in de mail gecommuniceerd, een copy/paste:

Wanneer krijg je een nieuw toestel? 

We controleren of jouw toestel last heeft van deze storing en sturen je een nieuw toestel op binnen 5 à 7 werkdagen. Het wordt een nieuwer model uiteraard dan de iPhone 11. Stuur je toestel zo snel mogelijk op zodat je ook zo snel mogelijk een nieuw toestel kan ontvangen van ons. Je ontvangt vanuit de betreffende afdeling een bericht wanneer je toestel wordt verzonden.

Dus is het een kip - ei verhaal, echter mijn eigen ervaring uit het verleden is duidelijk.

Gewoon insturen, wel voor een backup zorgen van je gegevens, en na controle krijg je gewoon een nieuw toestel. 

Ik heb nog niets gelezen over mensen die een rekening of reparatie kosten hebben gekregen. Dus zijn die verhalen uit de lucht gegrepen.