Skip to main content
Beantwoord

SMS verzonden naar buitenland, niet terug te vinden op telefoon?

• April 3, 2026
  • 3 reacties
  • 28 keer bekeken

Zie op factuur terug dat 1 maart een SMS is verzonden naar wat lijkt Nieuw Zeeland Telecom, zou een shortcode o.i.d. kunnen zijn voor een geautomatiseerde service.

NZL 00642767638 01 mrt 18:42

Echter de SMS is nergens terug te vinden in mijn telefoon (iPhone 14 pro). Geen enkele app heeft permissies om een sms te verzenden, rond die datum zijn geen berichten verzonden en ook in de verwijderde berichten is geen spoor te vinden.

Dat de kosten zijn gemaakt boeit me niet zoveel, maar het baart me wat zorgen dat dit nergens te achterhalen is wat dit verzonden zou kunnen hebben. Vraag me af of mensen nog tips hebben om te begrijpen wat dit had kunnen zijn.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Matt020, goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Ik snap dat je wilt weten wat voor SMS dit geweest is. 

Het landnummer 0064 hoort inderdaad bij Nieuw Zeeland, heb je niet toevallig meerdere mobiele abonnementen op dezelfde factuur? 
Misschien dat er een SMS vanuit één van de andere mobiele nummers is verzonden? Ik ben benieuwd of het dan te achterhalen is. 
Ik heb online rondgesnuffeld, maar ik kom dit nummer niet snel tegen als een geautomatiseerd iets. 

Wel vond ik op het de Simyo community een vergelijkbaar topic: SPAM sms nr Nieuw-Zeeland, wat nu? | Simyo Forum
Daar bleek het wellicht om flubot te gaan. Misschien dat het bij jou ook een vorm van malware kan zijn, daarover kun je in onze blog lezen wat je kunt doen bij malware op je telefoon
Heb je niet toevallig recent vanuit je toestel op linkjes uit SMS of mailberichten geklikt? 

Ook bij een topic op de Simpel community leek het hierom te gaan: onbekende sms naar het buitenland | Simpel Community

Als het SMS bericht nergens anders te traceren is, dan raad ik je aan om de tips uit bovenstaande linkjes op te volgen. 
Hopelijk zie je daarna geen vreemde SMS berichten meer op je factuur. 

Laat je weten of het gelukt is?

3 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 5, 2026

Hi ​@Matt020, goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Ik snap dat je wilt weten wat voor SMS dit geweest is. 

Het landnummer 0064 hoort inderdaad bij Nieuw Zeeland, heb je niet toevallig meerdere mobiele abonnementen op dezelfde factuur? 
Misschien dat er een SMS vanuit één van de andere mobiele nummers is verzonden? Ik ben benieuwd of het dan te achterhalen is. 
Ik heb online rondgesnuffeld, maar ik kom dit nummer niet snel tegen als een geautomatiseerd iets. 

Wel vond ik op het de Simyo community een vergelijkbaar topic: SPAM sms nr Nieuw-Zeeland, wat nu? | Simyo Forum
Daar bleek het wellicht om flubot te gaan. Misschien dat het bij jou ook een vorm van malware kan zijn, daarover kun je in onze blog lezen wat je kunt doen bij malware op je telefoon
Heb je niet toevallig recent vanuit je toestel op linkjes uit SMS of mailberichten geklikt? 

Ook bij een topic op de Simpel community leek het hierom te gaan: onbekende sms naar het buitenland | Simpel Community

Als het SMS bericht nergens anders te traceren is, dan raad ik je aan om de tips uit bovenstaande linkjes op te volgen. 
Hopelijk zie je daarna geen vreemde SMS berichten meer op je factuur. 

Laat je weten of het gelukt is?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 5, 2026

Wat mogelijk kan; soms zijn de scam sms’jes zo overduidelijk en dom, dat ik nog wel eens uit venijn een klein berichtje terug stuur. Ik gok dat dit het was en dat ze hun nummers via die provider geregistreerd hebben.  

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@Matt020, Sanne is een paar dagen vrij, vandaar dat ik hier in je topic reageer.

Ik moest een beetje grinniken om je berichtje 😁 Dat klinkt dus als een logische verklaring! Houd het maar in de gaten, als je toch nog dingen ziet op je factuur die je niet kunt verklaren of als je vragen hebt, laat ze dan gerust hier achter.